Två hästar gick genom isen vid Gräsö

Du skrev att det var ägarnas ansvar och att de red på isen så hästarna "trillade i", läs vad du skriver för skit! :mad:
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
 
Men jag står för mitt ord. Rider du på isen och faller i får du skylla dig själv dock synd att du offrar din hästs liv för det. Som jg skrev hela tiden så är det ditt ansvar om DU bestämmer dig för att rida ut på isen. Jag står för att jag tycker det. Sen var det inte sä nu men oavsett så tycker jag det är dumt att rida på isen.
 
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
Man "trillar inte i", man går igenom isen. Jag har nog inte hört talas om någon som med vilja har ridit på is och gått igenom. Dom som rider/kör på is har kontrollerat isen innan. Is är ett fantastiskt underlag, med bra stötdämpning.
 
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
Sluta hitta på skit om andra hästägare och underliga scenarier så är det ingen som behöver haka upp sig. Jag tror ingen människa rider vid en ränna eller en råk så de riskerar att trilla i. Är det ingen ränna eller en råk kan man inte trilla i, man kan gå igenom.
 
Såklart det inte är farligt. Travlopp går på isbana i norra Sverige hela vintern. Is på en sjö/hav är ett fantastiskt underlag. Bra svikt och bra fäste.
Det är livsfarligt om det inte är oficiella vintervägar, eller bilspår som ses efter av lokalbefolkningen samt att de som rör sig där är medvetna om riskerna o har skyddutrustning med sig o mobiltelefon. Att du skriver som du gör betyder att du inte har isvett.
 
Jag tycker inte att det är medmänskligt att ens ta den här diskussionen i detta sammanhang. Det enda som är lämpligt är att beklaga eller liknande.

Någonstans på Gräsö finns nämligen en kvinna som hittade sin hage tom och sprang som en galning efter hästarnas spår och kom till sjön, dit de hade flytt i den panik som vildsvin orsakade. Hon var tvungen att prioritera att locka med de två som fortfarande var på stranden med hem samtidigt som hon såg att en häst saknades och den absolut mest älskade hästen kämpade för sitt liv i vattnet.

Vi kanske bara kan känna med och försöka förstå hur det skulle vara att uppleva det själv.
 
Det är livsfarligt om det inte är oficiella vintervägar, eller bilspår som ses efter av lokalbefolkningen samt att de som rör sig där är medvetna om riskerna o har skyddutrustning med sig o mobiltelefon. Att du skriver som du gör betyder att du inte har isvett.
Jag har skrivit att isen ska kontrolleras innan, det är självklart. Jag går inte ut på is som inte är kontrollerad. Jag rider/tränar gärna häst på bra is.
 
Läs vad du skriver sj'lv, vilket jag reagerade på. Att den skall vara kontrollerad skrev du efter att jag svarat.
Det här är ingen "instruktioner innan du rider på is-tråd". Jag bemötte bara att is var farligt och halt och man var dum som red på den.
Det är lika självklart att man kontrollerar is innan man beträder den, som att man klär på sig när det är -24 grader ute.
 
Läs vad du skriver sj'lv, vilket jag reagerade på. Att den skall vara kontrollerad skrev du efter att jag svarat.
Man "trillar inte i", man går igenom isen. Jag har nog inte hört talas om någon som med vilja har ridit på is och gått igenom. Dom som rider/kör på is har kontrollerat isen innan. Is är ett fantastiskt underlag, med bra stötdämpning.
:)
 
Is är inte halt att rida på om man har rätt brodd på hästen. Jag och min kusin var ute och travade på is i julas, förvisso ingen sjö, skulle inte rida på sjö-is om jag inte visste att isen var tillräckligt tjock.

Är förstås en annan femma om hästarna kommit lösa, de ser inte skillnad på is som bär eller inte. Tragiskt det som inträffat.
 
Is är inte halt att rida på om man har rätt brodd på hästen. Jag och min kusin var ute och travade på is i julas, förvisso ingen sjö, skulle inte rida på sjö-is om jag inte visste att isen var tillräckligt tjock.

Är förstås en annan femma om hästarna kommit lösa, de ser inte skillnad på is som bär eller inte. Tragiskt det som inträffat.
Det gör inte tvåbeningar heller.
 
Jag har bott i Sthlmsområdet och bor nu i uppsalaområdet.

Här rider jag på is varje vinter. Både glashal is och sådan som andra beskrivit som ohal. Jag har fyra broddar på mina hästar och de går i alla gångarter på underlaget. Skritt, trav och galopp. Både ridna och med vagn.

Jag har inte lust att ha mina hästar vilande under halva vintern för att det är ”halt”. Jag har aldrig haft problem med halkande hästar.
Jag har inget ridhus och jag vill inte rida på ridbanan hela vintern, som förövrigt också blir isig.

Vi har också ridit på sjöar där traktorer plogat först. Varför skulle det vara farligt? En risk finns men det är det så fort du sitter upp på hästen, oavsett.

Jag skulle vilja säga att det är på gränsen till näthat att inte ha empati i en händelse som denna. Att inte se att olyckor kan hända eller faktiskt förstå att det kan hända vem som helst.
Att man skulle säga det till personerna som råkat ut för detta öga mot öga hoppas jag till Gud aldrig händer.

Ett jäkla oskick, skulle jag säga.
 
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.

Fast det ar inte "smasaker" ... du "antog" ... det vill saga att du fritt hittade pa ett scenario som inte existerade. Du tog nagot ur luften och har inte ens vett att uttrycka ett beklagande eller ursakt nar det flera ganger papekats, trots att flera papekat att agarna till hastarna kanske laser har.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klockan 07.30 på tisdag morron larmades SOS om en häst som gått genom isen i Alavattnet. Räddningstjänsten har åkt till platsen.
Svar
1
· Visningar
418
Senast: _Elly_
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 07-tiden på onsdagsmorgonen larmades räddningstjänst till ett samhälle utanför Nybro med anledning av att en häst gått genom isen på...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter midnatt inkom larm om lågor i ett stall utanför Svalöv i Skåne. Två hästar var inne i stallet och räddades.
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst gick på måndagsförmiddagen genom isen på en sjö utanför Katrineholm. Trots ett räddningspådrag gick inte hästens liv att rädda.
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp