Två hästar (eller fler:)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Funny_Bunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 568
F

Funny_Bunny

Ni som har fler än en häst och går i skola/arbetar och samtidigt lyckas träna och tävla.. hur får ni ihop det? Blir det mycket stress och finns de fler fördelar än nackdelar med att ha kanske två hästar??

Sv: Två hästar (eller fler:)

Jag tycker inte det var särskilt stressigt, men man får ge upp nästan allting annat för att hinna med hästarna. Hade under förra vintern två hästar i tävlngskondition och minn lillasysters ponny att träna.
Jag ser många fördelar i att ha flera hästar, men nu har jag flyttat till gymnasiet jag går på och då kan jag bara ha en häst med mig så min lillebror har tagit över min ena häst.

Det positiva med att ha två ponnyer/hästar är att man alltid har en att tillgå om en blir skadad ;) Men det tar mer tid!

Tänker du dig att ha två ponnyer eller en ponny och en häst?

Ja de är ju en klar fördel!

Hm..de spelar ingen roll, de ultimata är väl att ha en ponny och en storhäst. Har mer tänkt liksom hur man hinner med vardagen:)

Jag kanske är fel person att fråga då mitt schema är ganska så slappt just nu,, går bara i skolan mån och tisdag. Och då börjar jag 10.30 och slutar 16.

Jag rider en ponny och en storhäst, det enda jobbiga är väl att man är längre tid i stallet,,men det är inte så negativt:D Sen har vi stallet hemma.

Min ena tränare kommer hem till mig, det är också skönt. Den andra tränaren (varannan vecka) åker vi till men bara med ponnyn. Tävlar inte storhästen än, men ska göra det i vår. Och då kommer det ev. att bli tre hästar jag ska rida, ponnyn, storhästen nu som är hopp/dressyr och en enbart dressyrhäst.

Men jag jobbar också, iofs i våran affär så arbetstiderna bestämmer jag själv:p.

Jo mamma fixar allt stalljobb:)

Jag kanske är fel person att fråga då mitt schema är ganska så slappt just nu,, går bara i skolan mån och tisdag. Och då börjar jag 10.30 och slutar 16.

Jag rider en ponny och en storhäst, det enda jobbiga är väl att man är längre tid i stallet,,men det är inte så negativt:D Sen har vi stallet hemma.

Min ena tränare kommer hem till mig, det är också skönt. Den andra tränaren (varannan vecka) åker vi till men bara med ponnyn. Tävlar inte storhästen än, men ska göra det i vår. Och då kommer det ev. att bli tre hästar jag ska rida, ponnyn, storhästen nu som är hopp/dressyr och en enbart dressyrhäst.

Men jag jobbar också, iofs i våran affär så arbetstiderna bestämmer jag själv:p.

Vad härligt du verkar ha det då ;) *avis*

Haha, du beskrev väl ungefär mitt drömliv i korta drag!:rofl:

Tror inte att de blir nån till pålle för mig, de är mycket som spelar in.. Men de finns en dröm o en tanke, så då kan man ju åtminstone undersöka lite!:) ;)

Vad härligt du verkar ha det då ;) *avis*

Haha ja,, och tvåan som ska vara pluggåret,, undrar hur trean kommer att vara? en lektion i veckan? (gymnasitet)

Funny_Bunny

Ja, det är skönt:D Men lite trist blir det ibland, har ingen att rida med. Så jag får rida själv varje dag, det är inte helt perfekt mao.;)

För tillfället har jag 4 hästar: en ponny (tävlar som häst) som rids varje dag, min 3-åring rider jag ca varannan dag, 6-åringen rids varannan dag och mig och varannan dag av mamma, och gamlingen rider jag ett par dagar i veckan och resten rider mamma. Plus ca 5 hästar 1 gång i veckan som jag har på utbildning.
Jag jobbar ca 80% på en ridskola som instruktör/beridare + lite stalltjänst.
Visst blir det ett tajt schema, särskilt när jag har ridskolan + 3-åringen 2 mil hemmifrån i ena riktningen och resten av mina hästar 2 mil i andra riktningen :crazy: Men jag erkänner att jag får mycket markservice med stallet hemma hos föräldrarna, mamma mockar och fixar i stort sett varje dag. 3-åringen som jag har på ridskolan sköter jag själv. Hästarna som jag har på tillridning försöker jag tajma in så att ägarna kan skritta fram och skritta av för att spara tid.

Just nu är det ganska lugnt med tid ändå, jag är så inne i hästeriet eftersom jag jobbar med det hela dagarna. Visst, jag åker kl 7 på morgonen och kommer hem kl 23 på kvällen och undrar varför jag är så trött :p
Men det va nog ändå värre när jag gick i skolan, då jag hade 2 ponnyer och en häst i tävling. Att komma hem från en lång dag i skolan och köra moped till stallet en kall vinterkväll är inget jag saknar.. Men det funkar.

Kan man bara strukturera och planera upp träningarna så känns det ändå inte så svårt, hårt träningspass med en häst samma dag som den andra skrittas ut osv.

Men får man vara så näsvis och fråga (du behöver absolut inte svara) om det öht går med ett sådant schema att även ha ett kärleksliv? Eller vänner?

7-23 låter hemskt tufft :crazy:

:bow:

Jag går i skola 3 dagar i veckan (går i 3an nu) med ca 1-4 lektioner om dagen. Inte speciellt mycket med andra ord så jag har gott om tid att rida och resten går till plugget. Rider minst 2 hästar varje dag, 3-åringen rids ca 2-4 ggr /vecka.

Jag tycker det är mest positiva saker med flera hästar faktiskt :) tur det :p

LinneaM och Ravishing:

Vad går ni på för skolor och linjer!?:love:

Haha, skämt åsido;) Går 1an o ca två dagar i veckan går vi mellan 8.20 och 16.40...:crazy:

Jag går sam/språk:D Just nu läser jag bara företageskonomi,spanska steg 1 och tyska 5. Jo jag håller på att tenta av eng b också. JAg går i tvåan. Ska eg gå i trean men bytte skola mitt i terminen så var tvungen att hoppa ner en klass.

Men hade jag gått kvar i min förra skola, då hade det varit 9-16,40 fyra dagar i veckan och en distansdag:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag jobbar nätter ca 2-5 dagar i veckan och har två hästar. Jag hade tidigare jättehöga krav på mig själv på allt från hur mycket jag skulle hinna med, prestera och hur det såg ut... Numera har jag släppt en hel del på mina egna spärrar och satt kravet på att hästarna ska arbeta åtminstone fyra fagar i veckan var. Det blir för tufft att hinna rida båda vissa dagar då jag måste sova ordentligt för att orka jobba hela natten.
Så jag rider endast en häst de dagar jag jobbar och båda rids de dagar jag är ledig. Har också släppt en del av kraven på mig själv när jag rider hemma i paddocken vilket har gjort att både ridningen går mycket bättre och framår och att det blir mycket roligare!! Rider för tränare en gång i veckan med båda hästarna.

Men visst tar det mycket tid att att två hästar. Hade troligen kunnat göra ett bättre jobb med bara en häst, men det är liksom inte ett alternativ att varken sälja eller låna ut någon av dom, så jag kämpar på!

Har btw en sambo som nog inte riktigt förstod mig när jag sa att hästarna tar mycket tid innan vi flyttade ihop...

Under hela min skoltid så har jag alltid haft minst tre hästar igång. I trean hade jag fyra hästar som reds på två olika ställen + att jag red hos en hästhandlare och hade lite träningar. Kunde också sitta och rida en bra bit ut på kvällarna, särskillt vintern...:angel: Gick Samhälle, samhälle.

Nu har jag tre hästar hemma, en ponny 50 min här ifrån som jag rider o tränar ett antal dagar i veckan 2-3 som det är nu. Rider hos hästhandlaren 50 min åt andra hållet och rider markarbete på min systers försäljningsponnyer och rider dressyrponnyerna/hästarna där. Jobbar i mellanåt i en skoaffär också.

Måset få tillägga att jag har fantastiskt bra vänner som visst tycker det rä tråkigt att jag inte kan hänga med på så mycket med de ställer upp och förstår. Och sen har jag en underbar pojkvänn som aldrig klagar på att jag inte har så mycket tid att träffas pga av hästarna!

Jag har 2 hästar som jag tävlar med, och 1 ungponny. Plus 2 till, som jag inte rider. Pluggar på universitet 6 mil bort. Jag rider 2 hästar/ dag, så tävlingshästarna går 5 dagar i veckan och ungponnyn 4 dagar/ vecka.

Fördelen med att plugga på universitetet är att jag endast har föreläsningar 2h/dag. Men det är ju heltidsstudier, så det gäller att ha självdiciplin och plugga hemma. Brukar rida och göra klart i stallet först, sen pluggar jag den tid som är kvar innan jag somnar:) funkar kanon!

Fördelen med flera hästar är ju helt klart om någon är skadad.

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 030
Senast: cili
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: Guldaskig
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer