Två rådjur och en...?

Monkie

Trådstartare
Igår såg jag på såpass avstånd att det inte gick att ta kort, två "klassiska rådjur" som betade tillsammans med ett mindre svart djur. När de såg mig och skuttade iväg såg jag tydligt rådjurens vita ändor. Det mindre svarta reagerade inte lika snabbt som rådjuren men skuttade efter dem

Nu funderar jag på vad det kan ha varit. När jag googlar på svart rådjur så har de en vit rump.

Granne med fältet finns en stor fårhage med jättemånga får, de flesta är vita men ca 10% är svarta. Kan det vara så att ett förrymt får har tagit sällskap med ett par rådjur? Eller kan det vara något annat djur och i så fall vad?
 
Åh, det kanske det kan ha varit! Vet ni om ungarna har vit bakdel? Såg ingen vit bakdel på denna nämligen
 
Åh, det kanske det kan ha varit! Vet ni om ungarna har vit bakdel? Såg ingen vit bakdel på denna nämligen
Dovhjortar kan vara allt från helt vita till helt svarta, och så alla nyanser av brunt där emellan ;) de brukar i regel vara vita i rumpan och ha ett ”M” i mörk färg. Ett enkelt sätt att se skillnad på ett rådjur och en dov bakifrån är att dovhjorten har lång svans jämfört med ett rådjur.
 
Dovhjortar kan vara allt från helt vita till helt svarta, och så alla nyanser av brunt där emellan ;) de brukar i regel vara vita i rumpan och ha ett ”M” i mörk färg. Ett enkelt sätt att se skillnad på ett rådjur och en dov bakifrån är att dovhjorten har lång svans jämfört med ett rådjur.
Aha! Jag var för långt ifrån för att bedöma svanslängden tyvärr. När jag tänker lite så vet jag att det funnits nån form av hjorthägn i närheten för ett par år sedan, och de rymde och man såg dem ofta utanför. Dock b har jag bara sett "vanlig färg" på dem innan. Men mycket möjligt att djuret var hjort!
 
Aha! Jag var för långt ifrån för att bedöma svanslängden tyvärr. När jag tänker lite så vet jag att det funnits nån form av hjorthägn i närheten för ett par år sedan, och de rymde och man såg dem ofta utanför. Dock b har jag bara sett "vanlig färg" på dem innan. Men mycket möjligt att djuret var hjort!

Då kan det säkert vara det :) dovhjortar trycker ofta undan rådjur, så är det mycket dov på markerna brukar det inte finnas så mycket rådjur.
 
Då kan det säkert vara det :) dovhjortar trycker ofta undan rådjur, så är det mycket dov på markerna brukar det inte finnas så mycket rådjur.
Så intressant! Varför gör de det? Vi har alltid haft mycket råddjur här men nu i sommar har det kommit två dovhjortar hit.
 
Lite forskning har gjorts på just det, och man tror att det beror på att rådjur håller avstånd till dovhjortar i stora flockar :) rådjur lever ensamma, medan dov är flockdjur.

Här är en liten studie gjord på ämnet:
https://stud.epsilon.slu.se/3828/1/Agnrud_A_120127.pdf
Intressant! Tack! Än har vi ju bara två dovhjortar här och rådjuren rör sig oftast i grupper om tre eller fem men det ska bli intressant att se utvecklingen! Intressant också det där att rådjur inte kan äta stora mängder gräs. Det blev tydligt sommaren -18 hur mycket mer de uppehöll sig på odlad mark mot annars. Då stod de på omgivande gärden hela tiden medans de tidigare bara rörde sig där kortare stunder under dagen och de har fortsatt uppehålla sig längre tider på gärdena sedan dess. Undrar hur det påverkar dem?
 
Vi har knöka mycket rådjur och de ser man ofta betandes i flockar. Råkar de bara befinna sig på samma ställe? :)
Här började rådjuren för ett antal år sedan att på vintern stå i stora täta flockar (10-20 djur) ute på åkrarna. Fick då veta att det är tecken på att det finns lodjur och att de därför inte är säkra i skogen. Annars är det vanliga på vinterhalvåret små flockar om 3-8 djur, antalet kan decimeras ganska kraftigt om vintern är hård (de har ett stråk över vår tomt och stannar ofta här så har viss koll). På somrarna ses de mest ensamma, dvs hind och kid går inte i flock med andra och bockarna brukar inte heller ha sällskap vad jag sett. Kanske är det det som avses med att de lever "ensamma" @AraSlei ?
 
Vi har knöka mycket rådjur och de ser man ofta betandes i flockar. Råkar de bara befinna sig på samma ställe? :)
Här började rådjuren för ett antal år sedan att på vintern stå i stora täta flockar (10-20 djur) ute på åkrarna. Fick då veta att det är tecken på att det finns lodjur och att de därför inte är säkra i skogen. Annars är det vanliga på vinterhalvåret små flockar om 3-8 djur, antalet kan decimeras ganska kraftigt om vintern är hård (de har ett stråk över vår tomt och stannar ofta här så har viss koll). På somrarna ses de mest ensamma, dvs hind och kid går inte i flock med andra och bockarna brukar inte heller ha sällskap vad jag sett. Kanske är det det som avses med att de lever "ensamma" @AraSlei ?

Att de betar ihop på fälten är i regel för att maten är där, inte för att de är där som en flock :) när de går därifrån delar de sig oftast, alternativt att de går i små flockar om ett fåtal djur. I skogen ser du sällan grupper som är utöver familjegrupper, dvs get och hennes kid.

Dovhjortar ser man å andra sidan i princip aldrig ensamma :)
 
Att de betar ihop på fälten är i regel för att maten är där, inte för att de är där som en flock :) när de går därifrån delar de sig oftast, alternativt att de går i små flockar om ett fåtal djur. I skogen ser du sällan grupper som är utöver familjegrupper, dvs get och hennes kid.

Dovhjortar ser man å andra sidan i princip aldrig ensamma :)
De står också hoptryckta på snötäckta åkrar för att skydda sig/varandra mot väder och vind (och lo) när de inte kan/vill söka skydd i skogen. Har markägare här gett som förklaring på fenomenet. Men det dök upp för första gången för några år sedan, i samband med att lo tydligen etablerade sig.
I skogsbrynet där vi bor är det oftast något större grupper än bara en hind med kid på höst-vinter-vår som rör sig/vistas. Men givetvis en stor skillnad mot de stora flockar med hjort som man kan se i t ex sörmland.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp