Två ringar - varför och hur?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Elin5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 641
E

Elin5

Jag har en kompis som köpt en beg westernsadel. Det finns två ringar (riggen) för främre gjorden + den för bakre gjorden.
Varför är det två ringar? Hur använder man dessa- är vitsen att man ska kunna välja hur långt fram/bak man ska fästa gjorden eller ska man använda båda- i så fall hur?

Sv: Två ringar - varför och hur?

det kallas double rigging harj ag för mig, har även för mig att det var double C's specialriggning.. sök på det så kommer det upp en tråd om det här på forumet.. lyckas du inte hitta den så letar jag reda på den åt dig senare :)

Tack för svaret :)
Jag fann en länk. Det var tydligen så att man skulle välja läge - antingen främre eller bakre ringen alltså. Den som sålde sadel hade visst sagt nåt om att man skulle fästa i bägge på nåt vis. Men vi kunde inte riktigt lura ut hur det skulle "lindas"

Det går att fästa i bägge om man vill ha gjordläget mittemellan bakre och främre riggingen. Man drar första varvet med tie-strapen i den ena ringen, det andra varvet i den andra... Har aldrig provat, använder bara den bakre på min sadel, men sett en tränare som brukar göra detta...

Blir som ett V då. Antar att det inte har nån betydelse vilken ring man sätter i först?
Tack för svaret- jag ska berätta för henne så får hon prova sig fram.
Sjalv har jag bara en ring - så jag slipper tänka :laugh:

Jag har haft en crates och en continental med double rigging.

"This saddle also features Circle Y's unique 3 way, in-skirt rigging, which combines the features of a standard western dee rig with the opportunity to change the position of the rig to a full, 3/4, or 7/8 by merely changing the use of the tie strap. "

Från deras hemsida. Har själv bara sprungit på dom på cirkle Y, men som tur väl är så har man ju knappast sprungit på alla olika sadelmärken :)

och jag skrev inte "unik för xx" utan "specialriggning har jag för mig". Så ~jag~ påstod aldrig att det var unikt för CY - det gör däremot CY.

Der var inte menat som kritik mot dig, bara ett förtydligande av att den typen av rigging finns även på andra sadlar, även om circle Y tydligen anser att det är unikt för dem!

När vi ändå diskuterar ämnet, någon som har någon koll på vilken typ av sadlar som brukar ha double rigging? Undrar då jag är osäker på vilken sadeltyp min tillhör, tror att det är en reining, men blir lite osäker...

Det där med sadeltyper verkar också vara en himla djungel! Jag köpte en som reiningsadel (med double rigging btw) som vid närmare efterforskning (crates hemsida i usa, sökte på sadelns nummer) visade sig vara en pleasuresadel. Syrran köpte en sadel från USA som i sverige kallades trailsadel och i usa reiningsadel, eller om det var tvärtom...

kan verkligen hålla med.. det Är en djungel. Enda "tumregeln" är väl att bedömma sätets djup och vinkling i förhållande till hur fendrarna är satta... Vissa sadlar skapas för att antingen hjälpa ryttaren sätta sig djuuuuupt i sadeln (ex; cuttingsadlar) medan andra för att hjälpa ryttaren med den lodräta sitsen (pleasure sadlar)...

När vi ändå diskuterar ämnet, någon som har någon koll på vilken typ av sadlar som brukar ha double rigging? Undrar då jag är osäker på vilken sadeltyp min tillhör, tror att det är en reining, men blir lite osäker...

Min Circle Y Park & Trail har double rigging.
Du kanske ska lägga in en bild om du vill ha en bedömning?

Hmm, har nog inga bra bilder på sadeln på denna dator, så det skapar nog ännu mer förvirring;) Den enda jag har där sadeln syns är denna, om du klickar på den för att se den i verklig storlek, men man ser den ju ur fel vinkel...

DSC_0279.jpg

Ska se om jag har möjlighet att ta något bra kort från sidan idag, ska ut och rida senare...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
693
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
637
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
18
· Visningar
948
Senast: Bison
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 836
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI