Två veckor för sent?

Annie_92

Trådstartare
Fick just panik när jag insåg min felberäkning jag tidigare gjort och att jag pga. APU utomlands inte kommer kunna hämta min valp fören den är 10 veckor och två dagar gammal.
För mig känns det på tok för sent och som att jag missat två viktiga veckor i valpens utveckling och miljöträningsperiod? Vad kan dessa två veckor innebära att missa?

//Annie

Sv: Två veckor för sent?

É det sant? Blir glad då, men kan det rent av vara positivt att komma lite senare? Hur vanligt är det att hämta valpen vid den åldern?

Instämmer med Gnist och jag skulle tro att det inte är alltför ovanligt. Jag hämtade min vid 9 veckor (och det gjorde nästan alla andra också. En hämtade ett par månader senare). Det sistnämnda låter tråkigt men mest för ägaren som missar tiden som riktigt liten valp.

Det är inte alls ovanligt att hämta valpar mellan 8-12 veckors ålder och jag har själv haft valpar kvar nån extravecka pga nya ägaren inte kan hämta när valpen är 8 veckor och det har aldrig varit något problem alls på något vis. Likaså har jag hämtat hem egna hundar som varit äldre ä 8 veckor och det har bara gått bra det med :)

Tack för svaren båda, känns genast bättre nu när jag fått bekräftat detta..:) Valpen växer ju så fort i den åldern med, så halva känslorna jag har är kanske just för att jag missar den "riktigt lilla valpen"..:P

Men om valpen finns hyfsat nära kanske du kan åka och hälsa på den några gånger i alla fall. Då hinner ni lära känna varann och du hinner klämma på den när den är pytteliten och söt :idea:

Jag förstår tanken men en 10veckors är fortfarande väldigt liten och söt =)

Ja, hade varit underbart, men tyvärr bor jag i Övik och valpen i Stockholm..=/ Och under tre av dessa veckor är jag i Spanien, så då blir jag ännu längre bort.:O Men, men, det ordnar sig nog bra endå tror jag!..:)

En av mina valpar åker i morgon, han är nu 12 veckor. Förrförra kullen åkte en när han var 16 veckor, de kunde inte ta honom tidigare.
Och sen har jag en Franz här som inte åker förrän han är ca 5 månader.

Så två veckor, nä gör inte ett skit som Gnist skriver :D

Ojoj, behöver inte känna mig så "ensam i världen" längre då.^^
Hoppas bara nu att jag får tillfälle att åka och hälsa på valpen med.. Ska ner till Stockholm vid tre tillfällen i vår, en gång på studieresa, den andra för att åka till Spanien och den tredje för att hämta valpen. Lite svårt att kombinera något av det med ett valpbesök, så i så fall blir det en fjärde gång för att hälsa på. Känns lite tight om tid..:s

Håller med Gnist.

På kenneln där jag varit och hjälpt till har det flera gånger exporterats hundar till länder som gjort att de inte kunnat åka förrän de varit ett halvår gamla. Det har gått fint även med de valparna. Två syskon till min unghund träffade sina blivande ägare först när valparna var 9 veckor. En vän till mig hämtade sin valp när den var 9-10 veckor.

Så tja, jag tror inte att det är ovanligt alls och jag tror inte heller att det ger några problem när man hämtar den senare. Däremot kan jag snabbt komma på en fördel - flera veckor extra tillsammans med andra hundar och få veta mer om hur man beter sig mot andra hundar och hur de beter sig mot valpen.

Fortsätter fundera på en annan sak nu när jag hittills har fått så klara och bra svar, och det är ju det med att jag kanske inte får tillfälle att besöka valpen innan hämtning. Det måste väl nästan vara en nackdel i alla fall? Ska dock försöka så gott det går att få ett tillfälle för att göra det..

Bara för dig, som inte får träffa sötnosen. Valpen har det bra hos sin mamma och uppfödaren, och när du hämtar hem den kommer den att knyta an till dig på fem minuter.:)

Nackdel på det sättet att jag inte hinner se och välja vilken valp jag tror passar mig bäst, eftersom det troligen kanske bara är en valp kvar vid hämtningen.:)

Många (de flesta?) uppfödare låter inte valpköparna välja själva utan väljer ut den valp som de tycker passar valpköparen bäst! Du kan ju höra med din uppfödare hur han/hon brukar göra.

Nackdel på det sättet att jag inte hinner se och välja vilken valp jag tror passar mig bäst, eftersom det troligen kanske bara är en valp kvar vid hämtningen.:)

Tro mig. Det kan du inte avgöra av EN träff med valparna heller. Du kan visserligen avgöra vilken som är sötast och vilken som hälsar på dig först, men de som vid det tillfället är lugnast kan en timme efter att du åkt vara vildast och tvärt om.

Bäst i val av valp lär det bli om du berättar för uppfödaren vad du är ute efter och så får uppfödaren välja ut en som troligtvis kommer passa bäst in på din beskrivning. Du lär inte känna en valp eller valpkull på en timme och därför lär det bli väldigt svårt att avgöra vilken av dessa valpar som kommer passa ditt liv bäst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 994
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31