Bukefalos 28 år!

Tvåårig pojke svaldes av flodhäst – räddades av vittne

Visste att den måste finnas på Internet nånstans...

DingDing.jpg
 
Flodhästar är farliga! De var ett av djuren jag verkligen hade respekt för när jag bodde i Kenya och flera dödsolyckor med just flodhästar händer årligen. De kan vara ganska aggressiva om de blir störda och simmar ut och välter båten och sedan ligger man i vattnet med ett halvt ton flodhäst.
 
Men vad då "oskyldig lek"?!!?

Man låter väl för ***** inte ett litet barn leka med (eller i närheten av) et så stort och farligt djur??!
Precis min tanke och "attackerad av flodhäst" som ytterligare ett slag under bältet i människans redan totalt rubbade relation med vilda djur :(
Det är inte helt osannolikt att det som står i artikeln faktiskt aldrig har hänt.
I så fall har "oskyldig lek" och "attackerad av flodhäst" bara existerat i huvudet på den som skrivit ihop texten i syfte att skapa ett click bait.
 
Det är inte helt osannolikt att det som står i artikeln faktiskt aldrig har hänt.
I så fall har "oskyldig lek" och "attackerad av flodhäst" bara existerat i huvudet på den som skrivit ihop texten i syfte att skapa ett click bait.
Jag hörde om incidenten på P3 i lördags.
 
Flodhästar är farliga! De var ett av djuren jag verkligen hade respekt för när jag bodde i Kenya och flera dödsolyckor med just flodhästar händer årligen. De kan vara ganska aggressiva om de blir störda och simmar ut och välter båten och sedan ligger man i vattnet med ett halvt ton flodhäst.
Det här. 👍 Förutom att de snarare väger 1,5 ton och uppåt.

Uppskattningsvis blir uppemot 500 personer dödade av flodhästar varje år, så varför skulle just denna attacken inte ha hänt? Man kan nog med rätta ifrågasätta om pojken verkligen var halvt inne i flodhästens mun, men själva händelsen? De är rätt vresiga. Ingen låter väl sitt barn leka framför en sur älg heller. Lik förbaskat händer olyckor då och då.
 
Jag misstänker att detaljerna har kryddats lite för dramatisk effekt men i grund och botten är det hela egentligen inte speciellt konstigt eller ovanligt. Flodhästar kan vara under vatten flera minuter och är extremt snabba både på land och i vatten trots sin storlek och tyngd, dessutom lättretade och aggressiva mot yttre hot. En flodhäst kan springa upp till 30 km/h på land så man skämtar inte bort faran med att stöta på en oavsett land eller vatten och man behöver inte komma speciellt nära heller för att vara i fara.

Att ett barn som leker i närheten av vatten blir attackerad ser jag i ärlighetens namn bara som en tragedy waiting to happen. En två-åring är knappast i stånd till att bedöma faran i en sån situation och har inte heller uppmärksamheten att notera ifall det kommer ett flodhästhuvud glidande precis i vattenytan en bit ut om barnet är mitt uppe i en lek. Det skulle även kunna vara så att barnet sett flodhästen och bestämt sig för att kasta sten/pinnar på den ute i vattnet varpå flodhästen gått till attack. Det finns många möjliga scenarion.

Det är fler människor per år som blir dödade/skadade av flodhästar än av hajar.
 
så varför skulle just denna attacken inte ha hänt? Man kan nog med rätta ifrågasätta om pojken verkligen var halvt inne i flodhästens mun, men själva händelsen?
Själva händelsen, som den är rapporterad, är att pojken verkligen var halvt inne i flodhästens mun, och kom ut därifrån mer eller mindre oskadd.
Om det hänt någonting annat, så är det en annan händelse - och inte det som beskrivits.
 
Det är inte helt osannolikt att det som står i artikeln faktiskt aldrig har hänt.
I så fall har "oskyldig lek" och "attackerad av flodhäst" bara existerat i huvudet på den som skrivit ihop texten i syfte att skapa ett click bait.
”Oskyldig lek” i kombination med ”attackerad av flodhäst” är ett högst tänkbart scenario.

Möjligen har ”halvt svald pojke” tillkommit av lite kryddande, eller pga att det nog var en lätt chock- och tumultartad situation för personen som kom till undsättning. Annars hade nog pojken mest troligt varit död. Att flodhästen skulle svälja någon är ju också högst osannolikt. De äter ju bara sallad.
 
Jag tänker att en två åring är så liten och en flodhästs mun är så stor att barnet kan ligga halvt inne i munnen utan att hamna i svalget. Så det låter inte så märkligt att barnet kan råka (eller se ut att) hamna djupt i munnen utan att flodhästen bokstavligen sväljer barnet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 419
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation...
2
Svar
39
· Visningar
4 517
Senast: Ciccio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp