Tvååringar

Tömkör, longerar går på promenader i skog o mark... Låter honom vara med om många olika saker så att han blir van med de mesta... Sen att han är shettis o lätt att ha med över allt underlätter ju på den delen...

Försöker dölja dem för omvärlden ;) och väntar på att det ska bli tillräckligt med bete så vi kan släppa ut dem.
Utan att de hanteras något speciellt så kan de stå i spilta/uppbundna, lyfta på benen och stå still när hovslagaren kommer. Det räcker!
I november börjar vi inridningen, tills dess får de leva livets glada dagar. :)

ingenting egentligen fast det skulle behövas.... men hon brukar i bland gå med när man rider, lös, eller gå efter vagn när man kör. borstar o fixar dåliga hovar är oxå något vi gör en hel del....skitkul. Annars så går hon i hagen och väntar på betet. :)

Min lilla dam har fått stå ut med mycket! Eftersom hon haf haft problem med hovarna(bärrandsröta, hålväggar etc) Har vi pysslat mycket med dessa(gips,bandage, tvätta osv) så hon är nog redigt trött på det ;)I övrigt har vi tömkört, gått på promenader, kört NH-övningar, longerat, löshoppat osv. Hon har ett ganska skarpt temperament å det är nog bara bra att hon har blivit handskad mycket med :rofl: :rofl: :rofl:

Men vi gör aldrig mer än två saker i veckan utan sedan är det bara pyssel,kel och nu även ut och beta :love:

Ingenting! De borstas ibland, kan stå uppbundna och ska ut på bete. Till vintern börjar allvaret. :)

Får följa med som hand-häst när vi rider, longerar liiite, löslongerar, tömkör lite. Vänjer vid bett (utan krav på bettet). Fortsätter lastträning, fortsätter med skogspromenader...Annars mest lek och bus med åringskompisen och shettisvalacken (som är 3 år) och nya fölet i stora, kuperade hagar. Snart dax att släppa på bete också....inga utställningar i år...hon växer :eek:

Jobbets 3st 2åringar gör inte så mycket, går i hagen, springer i ridhuset ibland...har varit med och "löshoppat" 3gånger (ytte pytte små kryss)..sen borstas dom någongång ibland, lyfter ben ibland.
Har faktiskt åkt transport ett par gånger åxå, inte bara som träning...å de har gått fint.

Nu i veckan åker dom på bete, sen blir det allvar till hösten!

Jag har en tvååring som går på lösdrift, men tas in en gång om dagen och får sina mineraler, så det blir ju lite hantering varje dag med grimma av och på och fem minuters promenad till stallet.
Sedan borstas hon någon gång i veckan uppbunden på stallgången, "petas" på i största allmänhet (blir grävd i munnen osv.), ibland får hon lösgaloppera tillsammans med min andra häst vilket innebär 15 min promenad delvis på väg.
Min tanke var att jag skulle tömköra henne lite (i grimma) innan betet så att hon kunde start och stopp, men hon växer för mycket nu.

Longerar (linan fäst i grimman), ibland med sadel. Har vant henne vid "full mundering" dvs sadel, träns, benskydd. Leder gör allt man gör på gången. Lärt henne att vänta medan jag öppnar och stänger hagar. I höst ska vi börja med
tömkörning och att vara inspännd. Tror att jag ska använda sidepull när jag börjar tömköra.
Eva

mest promenader i skogen mest själv, ibland hästsällskap.
har hoppat terränghinder så dom tycker hon att hon är världmästastare på nu. (jag går över hon hoppar efter och vi går vidare) har löshoppat en gång. har varit mkt ute i trafiken!har tömkört alldeles för lite men ska göra det mer i höst. Har vart inne i ridhus och paddock ibland. longerad typ ett par varv bara för att kolla så hon kan det. Men inte för mkt pga att hon växer ju såklart. annars mkt hanterad i stallet såsom banadgerad, haft täcke på, träns, sadel. lämnad på stallgång ensam i stallet utan att få panik etc.
är spolad lite på ben och kropp. tidigare lasttränad men gjort uppehåll. har just nu haft ett par vilveckor då hon fått vara ifred men ska grejja lite mer innan betesläppet nu.

Har promenerat hela året, i skog och på väg, både själv och med sällskap. Van vid bett, har tömkört ett par gånger med ledare. Löshoppat en gång, lasttränat, står snällt på gången och gör vad man ber om för det mesta. Nu tog vi bort vargtänder för ett par veckor sen, och kastrerade häromdan. Så nu blir det vila fram tills i höst, då det ska tömköras, sadeltämjas och sitta lite på om allt går som det ska!

Liknande trådar

Hästvård Bästa Buke! Min tvååring har gått på bete i snart en vecka och har nu börjat få utslag på ena sidan av huvudet och halsen som känns...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: Edla
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka