tvådelat eggbett???

kicki71

Trådstartare
Har ett sto som i år går in på sitt 6:e levnadsår. Hon har tidigare blivit riden på vanligt tränsbett, vilket har fungerat sådär...men hon har legat på nått enorm och något tung i handen(jobbar på med det).
Köpte henne för sisådär 6 veckor sen, red ett tag på vanligt bett, men provar nu ett tvådelat eggbett.
Ridningen har börja fungera bättre, förhållningar och sånt, efter ett tags ridning med detta bett.
Problemet är att hon har börjat "mickla" med tungan i stället. :devil:
Inte så att hon lägger det över bettet eller blir förändrad i munnen. Det är som att hon med tungan far och "känner" på bettringarna på sidan av munnen.
En tränare vi red för tyckte att jag skulle dra igen med en trut rem, men jag vill hellre komma åt grundproblemet.
Vill så småningom kunna rida på vanligt tränsbett, men i dagsläget går det inte, utan att vi har dragkamp om tygeln. Tar tacksamt emot tips från er som upplevt samma sak, och kommit till rätta med det.
 
Först och främst borde du kontrollera munnen på hästen så den inte har nån vass tand etc som skapar obehag i munnen.

Har du lagom stort bett? Många rider på alldeles för stora bett än vad man behöver.

Av raka, tredelade och tvådelade ligger de sistnämnda, helt förkastligt i munnen rent anatomiskt, särskilt för hästar med låg gom, och kan således skapa irritation. Tredelat ligger betydligt bättre i munnen, men även det kan gå upp i gommen och göra ont, även om det är betydligt bättre utformat. Det raka bettet är det som ligger helt bäst rent anatomiskt alltså. Inga leder som kan gå upp och skava i gommen etc, och det ligger helt stilla i munnen. Hästar som tidigare gått och fifflat runt med bettet i munnen blir ofta västentligt lugnare efter byte till rakt bett.

Vill så småningom kunna rida på vanligt tränsbett
Varför?

Min egen häst har jag ridit på det mesta, och det som gjorde susen var en genomgång av tandläkare (och detta var absolut ingen stor ''skada'' men det blev stooor skillnad) samt bettbyte (från rakt till tredelat) och det blev som en annan häst. Visserligen rids hon en hel del på rakt nu med, och även bettlöst, men från att vara helt omöjlig med ledade bett överhuvudtaget till att funka bäst på tredelat så måste denna tandkoll gjort oerhört mycket nytta.

Tvådelat funkar min häst absolut inte på, varken före eller efter tandläkarbesöket, och hur bettet i munnen ser ut spelar mig absolut ingen roll sålänge jag vet att varken häst eller jag far illa av det.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 015
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 345
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 791
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp