Tvättfråga

Shaggy

Trådstartare
Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd.

Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas i 40 grader och jag aldrig kör sådana maskiner (och vi diskuterar inte detta då det finns anledningar till det). Efter senaste tvätten luktar ett par riktigt unket då de antagligen torkade för långsamt i värme så de surnat.
Mitt problem är nu att det enda sätt jag vet som löser detta är att köra dem i tvättmaskinen med ordentlig centrifugering. Då uppstår problemet med tvättemperaturen.
Enligt skötselråden ska de köras i max 40 grader. Hur illa är det att köra en vända i 60 tror ni? Många plagg är ju märkta med 40 för säkerhetskull, typ bomull, men här är jag osäker på materialet med all stretch osv som är i det.
Vågar jag köra maskin eller finns det någon annan bra lösning?
 
Jag hade slängt in dom i 60 grader. Jag är tvärt om, kör allt i 40 grader (utlm handdukar och sängkläder, dom går i 90) men ibland får underkläder och strumpor gå i 60 grader för att få rent dom lite extra trots att även dom är märkta med 40 just för att elastanet I resår osv inte håller för regelbundet högre grader.
Jag har dock haft samma problem med sur-doften i några olika plagg nu på hösten, trots tvätt med ättika samt flera omgångar i maskinen har det inte försvunnit, så jag gav upp och kastade kläderna (ett par pyjamasbyxor där den matchande tröjan I samma material INTE luktar, 2 olika träningströjor i olika material och märken, Nike och okänd samt en hemsydda tröja, så vitt skilda plagg och material).
 
Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd.

Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas i 40 grader och jag aldrig kör sådana maskiner (och vi diskuterar inte detta då det finns anledningar till det). Efter senaste tvätten luktar ett par riktigt unket då de antagligen torkade för långsamt i värme så de surnat.
Mitt problem är nu att det enda sätt jag vet som löser detta är att köra dem i tvättmaskinen med ordentlig centrifugering. Då uppstår problemet med tvättemperaturen.
Enligt skötselråden ska de köras i max 40 grader. Hur illa är det att köra en vända i 60 tror ni? Många plagg är ju märkta med 40 för säkerhetskull, typ bomull, men här är jag osäker på materialet med all stretch osv som är i det.
Vågar jag köra maskin eller finns det någon annan bra lösning?
Beror ju på hur gärna du vill ha kvar dem?

Trosor kör jag rätt och slätt i 60 o torktumlar, de får simma eller sjunka. Hittills har aldrig några trosor förstörts utan de brukar hålla några år (jag har inga i tex siden eller merinoull..).

Men ett par älskade träningstights hade jag kanske inte gjort det med...

Jag skulle nog offrat en ynka maskin och laddat den med lite mer grejs och kört den i 40 grader den gången helt enkelt. o ättika i sköljfacket.

Jeans tvekar jag inte ett ögonblick att köra i 60 om det skulle behövas, men träningstights brukar ju innehålla mer skumma material.
 
Jag köper Sporttvätt på ICA, den blå flaskan med aningen doft. I vanliga fall använder jag alltid oparfymerade tvätt- och sköljmedel men just till sportkläder väljer jag den med doft - och det doftar knappt alls men hjälper att bli av med den där sura lukten. I vår familj blir det en maskin sportkläder minst varannan dag och kläderna luktar jätteilla hur jag än tvättar dem, om jag inte använder Sporttvätt.
 
Jag köper Sporttvätt på ICA, den blå flaskan med aningen doft. I vanliga fall använder jag alltid oparfymerade tvätt- och sköljmedel men just till sportkläder väljer jag den med doft - och det doftar knappt alls men hjälper att bli av med den där sura lukten. I vår familj blir det en maskin sportkläder minst varannan dag och kläderna luktar jätteilla hur jag än tvättar dem, om jag inte använder Sporttvätt.
(men då har de väl legat i en påse eller något? Våra luktar inte alls illa om de inte legat i en jumpapåse med en blöt handduk. Hänger upp dem så de torkar.)
 
(men då har de väl legat i en påse eller något? Våra luktar inte alls illa om de inte legat i en jumpapåse med en blöt handduk. Hänger upp dem så de torkar.)
Nej, ingen påse. Jag tror det är ett build up av bakterier (?) eftersom sportkläder helst ska tvättas i bara 30 grader. Splirrans nya luktar de inte men efter ett tag. Framförallt kläder man svettats rejält i. Jag försöker alltid att tvätta dem ganska snart efter att de använts, dessutom.
 
Lite OT, men gör man alltså "moderna" sportkläder, så att de inte tål tvätt i mer än 30?
Det finns enhel del arbetskläder (som man blir svettig i), underställ, tom syntetblandade yllesockor/strumpor dom är märkta med 60 grader.
Och de flesta arbetsplagg tycks tåla tvättar då och då i 60 även de är märkta 40.
 
Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd.

Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas i 40 grader och jag aldrig kör sådana maskiner (och vi diskuterar inte detta då det finns anledningar till det). Efter senaste tvätten luktar ett par riktigt unket då de antagligen torkade för långsamt i värme så de surnat.
Mitt problem är nu att det enda sätt jag vet som löser detta är att köra dem i tvättmaskinen med ordentlig centrifugering. Då uppstår problemet med tvättemperaturen.
Enligt skötselråden ska de köras i max 40 grader. Hur illa är det att köra en vända i 60 tror ni? Många plagg är ju märkta med 40 för säkerhetskull, typ bomull, men här är jag osäker på materialet med all stretch osv som är i det.
Vågar jag köra maskin eller finns det någon annan bra lösning?
Jag hade kunnat testa i 60 grader.
Däremot hade jag varit noga med att inte ta sköljmedel (i och för sig använder jag det inte ändå längre) då det förkortar livstiden på många stretvhiga plagg enligt mig
 
Jag hade kunnat testa i 60 grader.
Däremot hade jag varit noga med att inte ta sköljmedel (i och för sig använder jag det inte ändå längre) då det förkortar livstiden på många stretvhiga plagg enligt mig
Nej sköljmedel blir det inget. Jag tycker det luktar vidrigt så det kommer inte genom min ytterdörr. Förstår inte heller vitsen med det.

Får nog bli en runda i 60. En gång borde ju inte slita så mycket :nailbiting:
 
Nej, ingen påse. Jag tror det är ett build up av bakterier (?) eftersom sportkläder helst ska tvättas i bara 30 grader. Splirrans nya luktar de inte men efter ett tag. Framförallt kläder man svettats rejält i. Jag försöker alltid att tvätta dem ganska snart efter att de använts, dessutom.
Ah, jag tvättar alltid mina träningskläder i 40 grader så det kan vara därför jag inte märker någonting. Tvättar bara ylle och siden i 30.
 
Nej sköljmedel blir det inget. Jag tycker det luktar vidrigt så det kommer inte genom min ytterdörr. Förstår inte heller vitsen med det.

Får nog bli en runda i 60. En gång borde ju inte slita så mycket :nailbiting:
Sköljmedel till sportkläder är dessutom inte alls bra, det täpper igen "porerna" som gör att plaggen ska andas när man blir varm och svettig.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Zacci
·
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 780
Senast: 95johsv
·
Hemmet Jag läste en tråd i ett forum på Facebook där frågan helt enkelt var som ovan. Jag blev nyfiken på hur det ser ut hos Bukefalos...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 098
Senast: Liten
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 023
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp