Tvättråd: Klippan-pläd

Filt är väl ändå filtad ull, medan en pläd är vävd. Så har jag alltid tänkt iaf. 🙂

Klippan själva skriver så här:

Vad är skillnaden mellan en filt och en pläd?
En ullfilt är kraftigare och mer kompakt i sin struktur. En filt vävs med dubbla lager, så varpen är aldrig framträdande utan göms av inslagen. Vid vävning av filtar så kan en teknik som heter jacquard användas, då kan mönster med flera färger skapas och effekten blir spegelvänd när filten vänds.

En ullpläd är luftigare och inte lika tätt vävd som en filt. En pläd har synlig varp och ofta fransar. Pläden har sitt ursprung i Skottland där den bars som en större sjal.
 
Klippan själva skriver så här:

Vad är skillnaden mellan en filt och en pläd?
En ullfilt är kraftigare och mer kompakt i sin struktur. En filt vävs med dubbla lager, så varpen är aldrig framträdande utan göms av inslagen. Vid vävning av filtar så kan en teknik som heter jacquard användas, då kan mönster med flera färger skapas och effekten blir spegelvänd när filten vänds.

En ullpläd är luftigare och inte lika tätt vävd som en filt. En pläd har synlig varp och ofta fransar. Pläden har sitt ursprung i Skottland där den bars som en större sjal.
Tack! Nu är jag med. 😅
 
Jag får lov att ta tillbaka mitt svar efter filtopläd-diskussionen. Jag har tvättat filtar utan problem, de små, för barn och bebisar, i ullprogram 30 g. Den stora pläden och den stora filten vågar jag inte köra i maskin.

(Jag trodde en pläd var liten och en filt stor).
 
Har tvättat denna (och en annan likadan med annat mönster) på ullprogrammet med flytande ulltvättmedel, gick hur bra som helst! Är dock små i storlek (65x90 cm) ska tilläggas.

4E87F37E-E1BB-4816-AA2F-0FBAD0A1164B.jpeg
 
Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull, som denna är, kan tvättas i 30 grader på ullprogrammet. Är det någon som har testat det och kan bekräfta att det funkar?

Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...

Nån som vet, alternativt har något annat knep för att få bort en rejäl kaffefläck från en ljusblå pläd i 100% ull?
Tvättar mina Designers Guild ullplädar i 30 grader ullprogram i maskin, dock utan centrifugering.
 
Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull, som denna är, kan tvättas i 30 grader på ullprogrammet. Är det någon som har testat det och kan bekräfta att det funkar?

Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...

Nån som vet, alternativt har något annat knep för att få bort en rejäl kaffefläck från en ljusblå pläd i 100% ull?
Tror jag gjort det, minns inte exakt. Har ett par Klippan plädar. Tror det var så att den blir ju inte exakt likadan i känslan men inte negativt annorlunda bara annorlunda. Skulle absolut köra i programmet utan tvekan.

Men när det gäller en kopp kaffe och jag inte vill ta programmet skulle jag ju kunna sänka den i en balja tillsammans med ljummet, fingervarmt vatten och ett eller två paket väl upplöst Y3. Men sedan får man ju inte hänga rent ylle då utan lägga försiktigt på tork så inte ändrar formen. Blir ju tyngre vattenmängd av den behandlingen (mamma skulle tex rullat mellan handdukar och tidningar och sådant för att torka.
 
Jag har två klippanfiltar, trodde jag, men de återfinns under kategorin plädar på deras hemsida. Trodde det var synonymer… De går iaf utmärkt att köra på 30 grader ylleprogram. Det som finns i kategorin filtar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så det var kanske inte till så stor hjälp :bag:
Filtarna har en slät yta och är liksom platta, inte lika fluffiga, plädarna ser man vävmönstret i ännu.
 
Senast ändrad:
Angående torkningen. Som första steg kan man låta filten bara ligga hopknölad i handfat/badkar/på duschgolv en stund där man gör det möjligt för det värsta vattnet att rinna ur av sig själv. Försvinner tyngd och går åt färre rullhanddukar.
 
Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull, som denna är, kan tvättas i 30 grader på ullprogrammet. Är det någon som har testat det och kan bekräfta att det funkar?

Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...

Nån som vet, alternativt har något annat knep för att få bort en rejäl kaffefläck från en ljusblå pläd i 100% ull?

Vi har tvättat vår barnfilt i 100% ull från klippan i maskin på ullprogram och hängtorkat och det gick hur bra som helst :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp