Jag är ju själv i mitt hushåll, så för min del spelar det ingen roll. Men har du nån källa på det? Minns en utbildning för hundra år sen när det nämndes att fast tvål inte alls var såna smitthärdar som man trodde, utan att flytande tvål var sämre pga just vatten och konserveringsmedel.
:D
Jag har något vagt minne av att det beror mycket på om man låter dem torka upp ordentligt emellan eller inte, typ väldränerad tvålkopp på plats där det inte stänker, mot om den ligger direkt på tvättstället och dessutom används sjutton gånger i timmen. (vad som helst som ligger på tvättställskanten och är konstant blött borde få höga bakterievärden?)

Om så önskas borde man kunna fixa hygienrutiner och karantän även för tvålen :D Ha två som man byter emellan så den får torr vilotid varannan dag/vecka? Alla i familjen har sin egen tvål? Etc.
 
Lush har många tvålar som både luktar underbart och är fina att se på så det rekommenderas starkt!

Jag köpte alltid hårdtvål därifrån under några år men har nu gått tillbaka till flytande. Med hårdtvål var jag tvungen att rensa vattenlåset var 2-3e månad då det geggade igen, med flytande tvål - aldrig.

Dessutom är det dyrare om man vill ha lite fina tvålar (som Lush) och inte typ såna tråkiga "3 för 10" på typ Dollar.
 
:D
Jag har något vagt minne av att det beror mycket på om man låter dem torka upp ordentligt emellan eller inte, typ väldränerad tvålkopp på plats där det inte stänker, mot om den ligger direkt på tvättstället och dessutom används sjutton gånger i timmen. (vad som helst som ligger på tvättställskanten och är konstant blött borde få höga bakterievärden?)

Om så önskas borde man kunna fixa hygienrutiner och karantän även för tvålen :D Ha två som man byter emellan så den får torr vilotid varannan dag/vecka? Alla i familjen har sin egen tvål? Etc.

Här finns ju t o m lite mer info och mytdödare vad gäller fast tvål:
https://se.lush.com/artikel/myter-fast-tval
 
Lush har många tvålar som både luktar underbart och är fina att se på så det rekommenderas starkt!

Jag köpte alltid hårdtvål därifrån under några år men har nu gått tillbaka till flytande. Med hårdtvål var jag tvungen att rensa vattenlåset var 2-3e månad då det geggade igen, med flytande tvål - aldrig.

Dessutom är det dyrare om man vill ha lite fina tvålar (som Lush) och inte typ såna tråkiga "3 för 10" på typ Dollar.
Hade du tvålen i duschen också eller var det i handfatet det geggade igen?
Mitt handfat har klarat sig - jag är förmodligen en skitig typ :rofl:
Hmmm, om man ser till så att tvålen har bra möjligheter att lufta och torka mellan tvätturerna så borde väl det minska risken för upplöst tvål i vattenlåset?
 
Lush har många tvålar som både luktar underbart och är fina att se på så det rekommenderas starkt!

Jag köpte alltid hårdtvål därifrån under några år men har nu gått tillbaka till flytande. Med hårdtvål var jag tvungen att rensa vattenlåset var 2-3e månad då det geggade igen, med flytande tvål - aldrig.

Dessutom är det dyrare om man vill ha lite fina tvålar (som Lush) och inte typ såna tråkiga "3 för 10" på typ Dollar.
Jag har aldrig använt flytande tvål. (Tycker det är lite äckligt av nån anledning) Använder hård tvål i duschen också.
Inte någonstans har mitt vattenlås geggat igen.
 
Jag har aldrig använt flytande tvål. (Tycker det är lite äckligt av nån anledning) Använder hård tvål i duschen också.
Inte någonstans har mitt vattenlås geggat igen.

Jag använder också hård tvål i duschen och det är nog framförallt där jag tänkt mig lite lyxigare tvål. Men nu lär jag väl shoppa ihjäl mig på Lush imorgon och komma hem med tre års förbrukning av tvål. :meh:
 
Inspirerad av tråden har jag köpt en tvål. Jag tvättar mig annars också men med flytande. Fasen så gött det var att dra naglarna över tvålen och få in ordentligt med tvål under. Sitter och luktar på fingrarna nu 😍
 
Jag gillar också fast tvål, men använder det mest som en "doftprodukt" för kroppen.

Lite glädjedödare nu, men i virustider bör man veta att hårdtvål kan bli riktiga smitthärdar tyvärr! Virus och bakterier flockas och frodas på tvålen...

Minns att det förr fanns en slags tvåldispenser som rev fast tvål till pulver som man sedan kunde tvätta händerna med. Tror att det var speciella tvålblock man köpte till denna. Något liknande skulle jag såå gärna vilja hitta, det skulle ju göra hårdtvål lika hygienisk som flytande tvål antar jag.
Hur menar du att fast tvål skulle vara en smitthärd?

Har du någon bra referens till detta?

Enligt den här länken är det ingen större skillnad mellan fast tvål och flytande tvål vad avser risken att tvålen i sig skulle sprida smittor.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=.../handhygien/&usg=AOvVaw36cnoZY_vK-zJTD17-eRDt

Det verkar snarare som att hantering av flytande tvål är något mer riskabel än fast tvål, vad avser smittspridning. Framförallt är det själva dispensern för tvålen, som är en svag punkt.

Nedan är visserligen en artikel från finska public service, men är ändå vederhäftig, och bra skriven.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...rena-hander-den-harda-tvalbiten-biter-bast-pa
 
Jag har aldrig använt flytande tvål. (Tycker det är lite äckligt av nån anledning) Använder hård tvål i duschen också.
Inte någonstans har mitt vattenlås geggat igen.
Jag tror det beror på hur mycket kalk det är i vattnet, mitt vattenlås måste också rengöras ofta, skulle tro minst varje månad. Samma med handfatet, det bildas kalktvål direkt men så har jag också väldigt hårt vatten med mycket kalk.
 
Hade du tvålen i duschen också eller var det i handfatet det geggade igen?
Mitt handfat har klarat sig - jag är förmodligen en skitig typ :rofl:
Hmmm, om man ser till så att tvålen har bra möjligheter att lufta och torka mellan tvätturerna så borde väl det minska risken för upplöst tvål i vattenlåset?
Bara i handfatet. Hos min farmor och farfar när jag var mindre var det alltid hård tvål i duschen och man tappade den saten hela tiden så den flög ut någonstans i badrummet. Tvärdissat hårdtvål i duschen resten av livet :D

Jag har en sån tvålkopp som ser ut som ett galler typ så torkar gör den.
Jag har aldrig använt flytande tvål. (Tycker det är lite äckligt av nån anledning) Använder hård tvål i duschen också.
Inte någonstans har mitt vattenlås geggat igen.
Det kan ju vara fabrikatet också då jag nästan uteslutet använt tvål från lush. Men ja det enda jag vet med säkerhet är att problemet bara upphörde när jag gick över till flytande så det var definitivt tvålen som ställde till det. Har inte hårt vatten här heller.

Jag gillar dock hårdtvål! Jag är ganska fotkänslig så kan inte ha parfym eller doftljus, så därför gillar jag tvålar som luktar rätt mycket då det inte stör på samma sätt :)
 
Det kan ju vara fabrikatet också då jag nästan uteslutet använt tvål från lush. Men ja det enda jag vet med säkerhet är att problemet bara upphörde när jag gick över till flytande så det var definitivt tvålen som ställde till det. Har inte hårt vatten här heller.

Jag gillar dock hårdtvål! Jag är ganska fotkänslig så kan inte ha parfym eller doftljus, så därför gillar jag tvålar som luktar rätt mycket då det inte stör på samma sätt :)
Lägger en slant på fabrikatet :up:

Jag har inga som helst produkter från Lush eftersom jag inte ens klarar att gå förbi deras butiker utan att drabbas av lätt andnöd. Tycker de luktar starkt och otäckt.
Har som sagt aldrig haft bekymmer i vattenlåsen och aldrig använt lushprodukter.

Dofter är också viktiga. Tycker det är svårt att hitta flytande tvål som luktar bra.
En rosentvål däremot :love:
 
En stor fördel om man ska jobba i trädgården eller öht med jord vid planteringar mm och man inte har handskar på sig är att dra med naglarna över hård tvål så slipper man sorgkanterna. Bara att tvätta bort tvålen under naglarna när man är klar. :idea:
 
Gick lite bananas på lush igår, kom hem med en tvål som luktade godis som jag använder som handtvätt och sen honey som jag har i duschen. Längtar till ikväll då jag ska duscha...
 
Gick lite bananas på lush igår, kom hem med en tvål som luktade godis som jag använder som handtvätt och sen honey som jag har i duschen. Längtar till ikväll då jag ska duscha...


Välkommen till träsket! :D

Allt som jag använder (till kroppen) i duschen är från Lush - dock ingen hård tvål fn (Honey I washed the kids är dock en gammal favorit). Det är långt ifrån alla deras produkter som jag gillar, men nog mycket ändå! Jag har utmattningssyndrom och upplever att härliga produkter gör det mindre jobbigt att duscha (även om det fortfarande tar tid och ork att komma dit, sen göra sig klar efteråt osv).

Vet inte om det är din grej, men Grevinnans rum har också hårda tvålar. Ingen personlig erfarenhet - har funderat på att beställa i evigheter men inte gjort det - utan har bara surfat runt på deras hemsida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp