Tvåspråkiga barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
Våra barn är födda och uppvuxna i Italien. Vi har alltid pratat svenska med dom. Dom har lärt sig italienska språket på dagis, tv och via kompisar.
Det är verkligen helt fantastisk att få vara med om att ens barn blir tvåspråkiga.
Grabben gick på dagis i över ett halvår (han var 2 år då) innan han började prata Italienska. Sen kom hela meningar. Jäntan (lika gammal) började redan efter 1 vecka, men det dröjde ganska länge innan hela meningar kom.När dom var runt 3-4 år mixade dom språken ganska mycket, och det lät rätt kul. Just mixen har kommit och gått i olika perioder hos dom båda. Nu händer det att dom rättar till varann. När vi är i Sverige och hälsar på, mixar dom aldrig.
Jag tycker att båda mina har ett stort svenskt ordförråd, och pratar gramatiskt helt korrekt med en lutning åt västmanläsk dialekt (tyvärr). Båda pratar italienska helt obehindrat med toscansk dialekt, men tycker att deras ordförråd har ganska stora brister. Dom går i italiensk skola. Det här märks när dom ska läsa sig till saker och läsa läxor. Flickan går det väl lite bättre för, men pojken har jag ibland upplevt det som katastrofalt.
Nu har vi smått börjat få hemlängtan,och börjar förbereda oss för en hemflytt, och då undrar jag hur det kommer att bli för dom att börja i en svensk skola. Hela derar skolgång har varit på italienska. Dom kan ju prata svenska, men inte stava. Kommer skolan självmant att ställa upp med extra svenska lektioner, eller måste jag som förälder strida för det. Har ju läst hur otoligt svårt det är att få extra hjälp för barn som är i stort behov av det.
Finns det någon bra litteratur om just flerspråkiga barn?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Tvåspråkiga barn

Hejsan!
Du ska inte behöva strida för att dina barn ska få extra undervisning i svenska, det är skolans skyldighet att hjälpa barnen.För att underlätta för skolan kan du ju ta kontakt innan barnen börjar, ev ta med material som dina barn haft i Italien så de ser vad de gjort i matte t.ex Lycka till och välkommen hem tillbaka.
 
Sv: Tvåspråkiga barn

Även om det är skolans skyldighet så vill jag tipsa dig om att ligga på och inte ge dig. Inte alla skolor har ens en specialpedagog anställd. Stödtimmar tycks inte komma automatiskt tyvärr. Men dina barn klarar säkert detta, barn är snabba. Lycka till och välkomna hem!
 
Sv: Tvåspråkiga barn

Dina barn kan ju eventuellt få stöd av en svenska 2-lärare alt. specialpedagog till att börja med. Ta kontakt med den nya skolan så snart som möjligt och berätta gärna hur skolan fungerar i Italien. (Svenska lärare har inte så stor koll på övriga Europa).

Något som är värt att tänka på är att ofta så hänger svenska och matematik ihop, har barnen svårt för svenskan så kan det bli svårt med vissa matematiska uppgifter också.

Lycka till med eventuell hemflytt!
 
Sv: Tvåspråkiga barn

Hur gamla är barnen nu?

Ååh, jag är så fascinerad av tvåspråkighet, har alltid varit det. Jag vill bara ge dig ett enda råd, och det är: se till att barnen behåller sin italienska!! Svenskan löser sig säkert om ni skall fortsätta bo i Sverige, men är de fortfarande ganska små kan italienskan försvinna fort.

Att lära sig nya språk är svårt och att vara tvåspråkig är guld värt, se till att barnen förblir tvåspråkiga!! :)
 
Sv: Tvåspråkiga barn

lisa skrev:
Hur gamla är barnen nu?

Ååh, jag är så fascinerad av tvåspråkighet, har alltid varit det. Jag vill bara ge dig ett enda råd, och det är: se till att barnen behåller sin italienska!! Svenskan löser sig säkert om ni skall fortsätta bo i Sverige, men är de fortfarande ganska små kan italienskan försvinna fort.

Att lära sig nya språk är svårt och att vara tvåspråkig är guld värt, se till att barnen förblir tvåspråkiga!! :)

Jag instämmer. Se om det finns möjlighet för barnen att få hemspråk i italienska. Svenskan kommer inte att vålla några problem, var så säker.

Hemspråket är till för barn som har ett annat modersmål än svenska. För er del så är svenskan modersmålet, men italienskan en stor bit av barnens ursprung. Se om du kan argumentera för att få det för dina barn. Det hade jag gjort!

Lycka till med flytten. :)
 
Sv: Tvåspråkiga barn

Vi ska jobba på italienskan när vi kommer hem ochså. Dom är 10 och 8 år. Jag tror inte dom glömmer så lätt.
Jag tror inte dom har rätt till hemspråk eftersom vi båda är svenskar, och det är inget jag kommer att jobba på heller, men höra mig för kan jag ju göra.
Men jag är lite osäker på svenskan ändå.Där vill jag att dom får extra stöd, just med stavning och läsförståelse. Grabben och jag läser lite svenska sagoböcker och det går riktigt bra med alla olika uttal. Men man kanske tycker att bara för dom pratar så bra borde dom ju förstå undervisningen lika bra ochså.
gulan fd.gulla som känner sig riktigt välkommen hem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 430
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 098
Senast: Sar
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 690
Senast: Energi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp