Tvätt av diverse utrustning.

Armani__

Trådstartare
Jag är så trött på min smutsiga utrustning för tillfället och vill rengöra allt in i minsta detalj. Men egentligen, vad kan maskintvättas och vad måste handtvättas? Hur många grader i maskin kör ni på?
Med utrustning menar jag:

Exem-/flugtäcken
Ryktborstar
Flugluvor
Schabrak
Lindor
Täcken

Ja, fyll gärna på med mer på listan och svara på hur ni tvättar era saker. Jag tvättar ju schabrak och lindor i maskin, men resten blir jag lite osäker på faktiskt.

Sv: Tvätt av diverse utrustning.

Täcken, schabrak, lindor m.m. brukar jag köra i 40 grader i maskinen.
borstarna kan du lägg i vart vatten med såpa, brukar gå ganska lätt att göra rent.

Schabrak och lindor tvättar jag alltid för hand, tycker att det blir bättre.

Jag brukar tvätta mina benskydd i maskinen också (inte de i läder förstås), 40 grader

Jag är så trött på min smutsiga utrustning för tillfället och vill rengöra allt in i minsta detalj. Men egentligen, vad kan maskintvättas och vad måste handtvättas? Hur många grader i maskin kör ni på?

Exem-/flugtäcken
Ryktborstar
Flugluvor
Schabrak
Lindor
Täcken

Ja, fyll gärna på med mer på listan och svara på hur ni tvättar era saker. Jag tvättar ju schabrak och lindor i maskin, men resten blir jag lite osäker på faktiskt.

Tvättar alla täcken i maskin, utom de tjockaste vintertäckena - de tvättas med högtryckstvätten. Även flughuvor, lindor, schabrak, skydd (ej i läder) hamnar i tvättmaskinen. Håller på och går i genom all utrustning för tillfället. Tvättar alla använda täcken 1 gång/år. Övrig utrustning när så behövs.

Har även tvättat alla borstar, lagt dem i blöt i såpa vatten sedan tvättat och sköljt ordentligt. Välbehövligt tvätt om man säger så ;).

/Lizzie

Tvättar alla täcken i maskin, utom de tjockaste vintertäckena - de tvättas med högtryckstvätten. Även flughuvor, lindor, schabrak, skydd (ej i läder) hamnar i tvättmaskinen. Håller på och går i genom all utrustning för tillfället. Tvättar alla använda täcken 1 gång/år. Övrig utrustning när så behövs.

Har även tvättat alla borstar, lagt dem i blöt i såpa vatten sedan tvättat och sköljt ordentligt. Välbehövligt tvätt om man säger så ;).

/Lizzie

Vad har du för tvättmaskin? Vi har ju bara en "vanlig", så några större täcken vågar jag mig inte på att tvätta.
Men skulle gärna vilja tvätta flugluvor etc., men det borde ju bara vara att slänga in, men är det 30 eller 40 grader?

Flughuvor skulle jag tvätta i 40 grader.

Borstarna lägger jag i virkonlösning, blir rent och fräscht.

Resten kan du nog också tvätta i maskinen.

Flughuvor skulle jag tvätta i 40 grader.

Borstarna lägger jag i virkonlösning, blir rent och fräscht.

Resten kan du nog också tvätta i maskinen.

Tack!
Tänkte att nu när vädret är lite halvdant kan man ju passa på att ta flugluvor etc. och tvätta det, så det är rent ochfint till nästa användning.

Vad är virkonlösning förresten?

Jag tvättar lindor och schabrak i min egen tvättmaskin hemma, även de tunnare täckena, men med speciellt täckes-tvättmedel. För tjockare täcken lånar jag stallets tvättmaskin. Allt tvättas i 40 grader.

Jag gav mig på att tvätta borstarna igår genom att lägga dem i blöt i varmt vatten och såpa, men ryktborsten från Borstiq förlorade formen helt! Den slog sig och blev som ett U, mycket oväntat. Rotviskan, också i trä, behöll däremot formen.

prova att sätta ett gummiband runt stråna på borsten, då brukar dom hålla sig där dom ska

Exem-/flugtäcken
Ryktborstar
Flugluvor
Schabrak
Lindor
Täcken

Alla täcken,schabrak och benlindor, även skydden(eskadron) körs i 40 grader och håller sig jättefina. Flughuvorna tvättas i 30 grader eller handtvättsprogram i maskin

Borstarna funkar ju inte att köra i tvättmaskinen, men när de känns skitiga blir dom skrubbade med vanlig grönsåpa och vatten

Tack för tipset, men jag tror inte det skulle funkat. Borststråna ligger rätt och ser bra ut, frånsett att borststråna och hela borsten mer ser ut som en skål :-)
Just denna borste borde jag nog bara skrubbat lite och inte blötlagt, som ett tips till andra med ryktborstar från Borstiq...

Jag kör nästan allt i maskin.

Eksemtäcken och insektstäcken, fleecetäcken och tunna regntäcken, täckeshalsar, insektshuvor, hoppluvor, benlindor, benskydd som inte är i läder, grimmor, boots (gummi och syntet), betesbegränsaren, BoTpaddar, schabrak etc kör jag i tvättmaskinen på 40 grader normaltvättprogram med normal centrifugerng.

Bett kör jag i diskmaskinen.

Borstar tvättar jag i badkaret, för hand. Det händer rätt sällan dock, men. Jag fyller först upp såpass mkt vatten i badkaret att jag kan ställa borsten i vatten, men utan att det täcker träryggen. I med såpa/tvål i vattnet och låt stå ett tag. Skölj av, och sen mer tvål/såpa och 'gnussa' och skölj, gnussa och skölj. Sen tvättar jag av ryggarna, sköljer noga, 'viftar' ur vattnet, och ställer dem med borsten ner på tidningspapper att torka/rinna av.

Piggborstar och annat i 'helplast' går i diskmaskinen.

Utetäcken vill jag inte tvätta i maskinen, jag vill inte tvätta ner än nödvändigt, så de spolar jag av med slang och tar ev en sopborste och försiktigt löser ytsmuts. Inget shampo.

Insidan spolas av, täckestvätt, sopborste och gnugga försiktigt, spola av med slang och häng att torka.

Vad har du för tvättmaskin? Vi har ju bara en "vanlig", så några större täcken vågar jag mig inte på att tvätta.
Men skulle gärna vilja tvätta flugluvor etc., men det borde ju bara vara att slänga in, men är det 30 eller 40 grader?

Flughuvor, benlindor, underlägg m.m. tvättar jag i 40 grader.

Har en Miele som tar 6 kg tvätt så vanliga stalltäcken och tunna regntäcken får jag in i maskinen. Tejpar runt spännen med isolertejp så de inte slår sönder trumman.

Benskydd tvättar jag i 30 grader. Schabrak i 30 eller 40 gr. Har t o m ett från Mia RS som kan tvättas i 60 grader, bra eftersom det är vitt.

/Lizzie

Tack för många bra och smarta lösningar, då vågar man tvätta lite i maskin iallafall :)
Och att tvätta bett och vissa saker i maskin, var ju smart. Har jag aldrig tänkt på.
TACK!

just ja, ett tips till:
om du ska tvätta något med spännen, sätt nosludd över dom så skonar du maskinen

kan man tvätta ett vintertäcke med 280g fyllning i maskinen?
inte en "vanlig" man har hemma, vi har en i stallet..

klart du kan, jag tvättar alla mina 0g - 400g i tvttmaskinen. och jag har bara 145-155 täcken, de blir jätterena och fina.

Tänkte på det, ni som tvättar täcken, angående spännena. Någon skrev att man kansätta nosludd över, eller tejp. Är det bara spännen i metall ni gör så med, eller även om det är plastspännen? Har ju ett exemtäcke med plastspännen som skulle behöva sig en tvätt.. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag brukar lämna in på en kemtvätt som tvättar hästtäcken osv men det är trist att köra iväg, vänta, hämta osv.. Hade ju helst haft egen...
Svar
15
· Visningar
3 892
Senast: Aquakatt
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 003
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·
Utrustning Hur och hur ofta tvättar ni er utrustning. Som schabrak, sadelgjordar, benskydd, lindor, grimmor, täcken osv? I maskin för hand...
Svar
17
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka