Tvätta box, med jodopax?

Molle__

Trådstartare
Ja, går det? Ska flytta in i en box som inte är bebodd på ett tag och tänkte tvätta den ordentligt innan hästen flyttar in. Är lite nervös om färgen av jodopaxen sitter kvar(ljusa väggar).

Tack i förhand :bow:

Sv: Tvätta box, med jodopax?

Nej, det blir nog inte bra att tvätta boxen med Jodopax. Använd något annat disinfekteringsmedel istället.

Använd Virkon - S finns i ridsports affärer, det är bakterie dödande och spreyas på så låter man det sitta (inte farligt för hästen)

jo det går, men blir onödigt dyrt (hur många % jodopax man ska blanda för "stalltvätt" står på flaskan). virkon har samma effekt men det blir billigare. är väggarna dessutom ljusa så blir det förmodligen missfärgat då jodden ska vara ganska starkt blandad för den typen av tvätt.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 068
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 415
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 764
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025