Tvätta hjälm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sarinon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 411
S

sarinon

Hur gör ni för att tvätta era sammetshjälmar?

Speciellt när man varit i ett stall där smittsam sjukdom finns?

Sv: Tvätta hjälm?

Lägg den i frysen...?

Vet inte om det är en bra idé, men jag har hört att det kan funka

varmt vatten, såpa vispa runt gnugga lite inuti och utan på, skölj noga flera gånger, häng att torka, ej i solljus blir blekt då!
har tvättat min hjälm flera gånger går jätte bra!! :banana:

Har du en hjälm som går att tvätta i maskin så fungerar nog det. Annars så kan du lägga den i en hink med vatten och virkon eller lite klorin. Dödar det mesta! :devil: Se bara till att skölja ur hjälmen ordentligt efteråt.
Om du använder klorin så ha inte för starkt eller hjälmen i för länge. Bleker!

Kyla brukar inte döda bakterier/virus så det gör nog tyvärr ingen nytta att lägga hjälmen i frysen.

Finns speciell textiltvätt som man kan köpa. Man har medlet i en hink och vispar upp ett skum. Sen har man skummet på hjälmen med hjälp av svamp och gnuggar. Tar bort fläckar och allt.

Skulle aldrig lägga min hjälm i en vattenbalja med klorin! :eek: Nej, inte en dyr hjälm, kanske en jofa.

Var hittar man sånt tvättmedel? Är det för invändig eller utvändig tvätt av hjälmen? Min skulle verkligen behöva tvättas, speciellt på insidan :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
648
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 311
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
368
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka