Tvätta och impregnera täcken

C

citrus

Hur ofta tvättar ni vinter- eller regntäcken? Vilket är bästa medlet att impregnera med?
 
Tvättar aldrig utetäcken, de blir aldrig regntäta igen. Spelar ingen roll hur mycket man impregnerar.
Bättre låta de vara smutsiga.
Stalltäcken tvättar jag när de är smutsiga, några gånger/vinter beroende på hur mycket de används
 
Tvättar aldrig utetäcken, de blir aldrig regntäta igen. Spelar ingen roll hur mycket man impregnerar.
Bättre låta de vara smutsiga.
Stalltäcken tvättar jag när de är smutsiga, några gånger/vinter beroende på hur mycket de används

Ok, vi tvättar heller aldrig utetäcken, men nu tänkte jag tvättat ett vintertäcke som inte alls är roligt, men kanske bäst att låta bli. Får bli noggrann borstning och klädroller på täcket istället.
 
Jag tvättar när dom är smutsiga på insidan eller mycket smutsiga på utsidan. Smuts täpper igen andningsfunktionen. Impregnerar oftast efteråt. Har provat flera olika impregneringsmedel med lite olika resultat.
Denna sommar har jag tvättat allihop och använt Biltemas tältduksimpregnering. Mest för att det är väldigt billigt. Jag hoppas att det håller för en dags regn och att andningsfunktionen inte täpps igen. Annars får jag tvätta dom igen och prova något annat medel..
Impregnerade en jacka när jag ändå var i farten så nu väntar jag på regn för att se om den fungerar..
 
Jag vill inte utsätta personalen för genomleriga täcken så jag spolar av dem och när de blir alltför skitiga så tvättar jag dem i maskin med impregneringsmedel. Funkar fint och de läcker inte.
 
Tvättar utetäckena en gång om året. Har rena hästar och aldrig haft läckande täcke förutom när ngn skulle vara "snäll" och tvättade ett utetäcke i 95 grader...
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: MayGrace
·
Utrustning Ja, vad använder man för medel? Det står inget på uhips hemsida, bara att man kan impregnera igen. Har en Nordic och en 365 och båda är...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: sthu
·
Utrustning Hej alla! Jag har fått en mattespad av grannen, som jag tänkte tvätta innan användning. Men det är helt omöjligt att få upp dragkedjan...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp