tvätta ute täcken

jea78

Trådstartare
Hej hur gör ni när ni tvättar era vinter/ regn täcken som är impregnerade (stavas??).

hur behåller man kvaliten på täcket som bäst?

tack på förhand för alla svar och tips:bow::)

Sv: tvätta ute täcken

Jag "tjuvtvättar" nere i tvättstugan:angel:
40 grader. Gärna förtvätt eller så tvättar jag dom två gånger.
Låter täckena torka och sedan på med impregnering. Köpte en enliters med handpump som var till grova textilier. För att förvissa mig om att impregneringen skulle hålla så strök jag med strykgärnet, låg värme.
Blev kanon:bow:
Lite pyssel och jobb men väl värt detta!!
Lycka till!

Vi har en stor mattvättmaskin hemma som vi tvättar täcken i :) Såklart tar jag bort päls, intorkad lera osv så gott det går innan. Dock får man tvätta en maskin efter utan något i så att man får sköljt ut ifall det finns rester av päls eller ngt :) Fast i den tvättar vi ju aldrig kläder & sådant.
Tejpar bara spännena innan.
Annars kan man lämna in dom på kemtvätt också.

Sen så sprayar jag på impregneringsmedel efteråt.

Antingen med ngt dyrt täckestvättmedel (typ Bucas el Horseware) men jag har hört att typ Grummes tvättsåpa går lika bra.

Jag tvättar med vanligt tvättmedel i maskin, inte mycket så de inte riskerar att bli allergiska. Sprayar på impregnering sedan och låter torka, funkat bra alla gånger! En gång hade jag t o m glömt impregnera och de läckte inte in ändå, som tur var..!

jag tvättar i bara vatten.. pytte pytte lite tvätt medel och sedan får dom torka å sedan så impregnerar jag dom efteråt.

Jag tvättar med tvättmedel för impregnerade täcken. Använder stor tvättpåse, så slipper jag få hår i tvättmaskinen!! :idea: Älskar min tvättpåse!!:love:

Impregnerar gör jag inte varje gång, det behövs inte! Men när det behövs...

impregnerar dom där.. eller får man göra det själv??

kul med alla svar:bow:.. gärna flera:D

Man behöver bara impregnera om man använder tvättmedelm som tar bort impregneringen. Använd fintvättmedel eller tvättmedel speciellt avsett för material som andas. Jag kör med Grumme fintvätt, och har turen att bo så att jag har tillgång till en tvättmaskin som klarar 10 kg. Sedan brukar jag se till att få i extra mycket vatten i maskinen, t ex ylle-programmet (ibland fyller jag på med ett par liter vatten i tvättmedelsfacket när maskinen har startat).

Jag tvättar dem som vanligt i maskin med tvättmedel. 40 grader. Torkar får de göra i torkrummet. Bor i hyreshus så vi har stora maskiner och stort bra torkrum.

Tvättar inte mina utetäcken i maskin. De brukar hålla för ett par tvättar sedan läcker de som såll...Borstar av dem och om de är äckliga på insodan så lägger jag dem i spolgången och spolar med slangen, sedan får de självtorka.

Jag drar fram högtryckstvätten och blåser av dom :D

Så gör jag också! ;)

Vi har asfalterad gård hemma, så det är bara att sopa någorlunda rent, breda ut täckena och spola på. Funkar även på schabrak, och då kan man även gnugga lite med såpa och rotborste.

Ja det är ju så smidigt! Har aldrig tvättat nån hästsak i maskin. Schabraken håller sig jättefina! Har scahbrak som jag haft i säkert 10 å som ser precis ut som nya :)

tväöttmaskin på stallet och torkrum

kör dom en gång i veckan för hästen ja hade rullade sig som en tok. fick spola av de först i spolspilltan. brukade inte ha tvättmedel.

har amigo. de har hållt sig bra har under jan-mars(de e ju typ nu) tvättat de 7 ggr kanske. impregnerat ett.

Samma här, jag tvättar inte utetäckena under säsongen utan jag väntar till sommaren. Lera borstar jag bort om det ser för jäkligt ut.
Enda undantaget är om något täcke skulle bli smutsigt inuti (t ex av svett), då tvättar jag det i vanliga tvättmaskinen.

Immer

För att utetäcken ska hålla sin impregnering så BÖR man tvätta med fosfatfritt tvättmedel och inte heller sköljmedel. Kan även vara bra att tänka på till sina egna jackor som är vattentäta. Ju mer man tvättar sina täcken desto mer slits dom.

Bästa sättet tycker jag är som många andra skrivit.
Spola med högtryck och skura bort lera/smuts med en lite hårdare borste. Perfekt sommargöra!!

rotviska, grumme grösåpa och högtryckstvätt. funkar finfint!!

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 835
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
221
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31