Tvättad fårskinnssadel blev styv.

Skjøldur

Trådstartare
Jag drog mig i det längsta för att tvätta min fårskinnssadel men till slut var den så lortig att jag inte hade något val. Jag använde Ecovers flytande ulltvättmedel och körde maskinens fintvättsprogram, 30 grader. Sen fick den torka långsamt och försiktigt. Men den blev ganska styv och jag undrar om det bara är att smörja in med vanlig läderolja eller om det finns något bättre. En del av skinnen kommer jag inte åt utan att sprätta bort vojlocken som det är fastsytt på.

Kan du inte bara använda den? Jag tvättar mina vanliga fårskinn ibland, de blir styva, men efter hand som de används mjuknar dem.

Använd INTE olja eller andra produkter, det gör att skinnet förstörs, i värsta fall genom mögel och att det ruttnar. Använd det så mjuknar det.

Ajdå , jag har också en fårskinnssadel/ barbackasadel som behöver tvättas.

Hur tvättar man dem utan att de blir stela?

Nu vet jag inte hur en sån sadel är gjord,en mina fårskinnsvojlockar blev också stela. Man fick sitta och knåda och vika dem så blev de mjuka.

Alltså, det är inget fel i sig att de blir stela. Som helskodda ridbyxor på den gamla goda tiden. Det är bara att använda så kommer det att mjukna.

När man tvättar vanliga tvättbara fårskinn så får man greja, rulla och dra lite försiktigt i dem under torkningstiden så blir de inte hårda. Det kan du ju göra nästa gång du tvättar sadeln. Nu är det bara att gnugga så gott det går så att du lear upp skinnet och använda den så blir den mjuk igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka