Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tillis

Trådstartare
Veckorna rusar iväg och på måndag är det dags för ultraljud! :)
Men jag måste erkänna att jag nu börjar bli väääldigt nervös!
Inte bara för alla orosmoment om eventuella fel på barnet, utan även för att min kära mor "hotar" mig med att det mycket väl kan vara tvillingar där inne. :crazy:
Hon tycker att jag är väldigt stor för att vara i v 18, och jämför mig både med hur hon själv såg ut och med hur min svägerska såg ut...(Iofs så är ju inte hon och jag släkt alls, så där kan man ju knappast jämföra).
Vi har tvillingar i släkten på min mors sida, så det jag nu funderar över är hur genetiskt detta är?
Ökar chansen mycket för mig att få tvillingar i och med att jag har det i släkten?

Mvh Tillis
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Om jag har fattat det hela rätt så är tvåäggstvillingar ärftligt i rakt nedstigande led på kvinnornas sida. Om din pappa har tvillingar i släkten är alltså ointressant, men om din mamma har det kan du har en ökad chans att få tvillingar.
Enäggstvillingar är inte ärftligt.
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Ok...
Då är chansen för mig att få tvillingar rätt så stor då. :crazy:
Min mormors förstfödda var tvåäggstvillingar (min moster och morbror) och likaså min mormors systers förstfödda.
Min mamma däremot fick inte tvillingar och min moster har inga barn alls...
Min sambo tycker att det skulle vara jättepraktiskt om det blev tvillingar, eftersom jag inte är så himla ung längre och man ju aldrig vet om man "hinner med" en till (pga ålder alltså).
Själv tycker jag inte att det skulle vara lika praktiskt, eftersom jag då troligen inte skulle ha en chans att hinna med hästeriet... :(
Nåja, det är bara att invänta beskedet på måndag...
Huvudsaken är ju att det är friskt - vare sig det är en eller två! Eller tre... :crazy: :D
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Vet inte hur ärftligt det är, men det har du ju redan fått svar på. Jag har "hört" att det hoppar över en generation så att en tvilling får inte tvillingar, men DET barnet kan få det sedan (alltså tvilling barnbarn till en tvilling mormor).

Kan iallafall berätta att min lillebror var tvilling (bara han som överlevde dock). Min mamma är född 1957 och har två kusiner födda samma år (dessa två är inte syskon men alla är barn till min mormors syskon). Alla dessa tre kusiner födda samma år fick i början av 80-talet beskedet att de väntade tvillingar! DET är ganska fantastiskt!

Jag väntar också barn men tror inte jag har större chans/risk att få tvillingar än någon annan. Det står i min jornal dock att det finns i familjen - så vem vet?!
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Tillis skrev:
Min sambo tycker att det skulle vara jättepraktiskt om det blev tvillingar, eftersom jag inte är så himla ung längre och man ju aldrig vet om man "hinner med" en till (pga ålder alltså).


Jag hörde talas om en tjej som fick barn med elva månaders mellanrum. Tvillingar båda gångerna!

Så vem vet, om det är två, så kanske du hinner med "ett syskon" som blir två till! :D :love:

Då får din man att göra, för hästarna måste ju också prioriteras! :)
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Jaa, du det låter som du skulle kunna ha en ökad risk/chans där.

Det är ju förmågan att lossa flera ägg samtidigt som spelar roll om det skall bli tvåägga, och den säg ju vara ärftlig. Från moderns sida då.. männen släpper ju inte så många ägg och kan inte påverka det hela :banana:

Dessutom så ökar denna risken, eller chansen, att göra detta med åldern. Det är vanligare bland äldre kvinnor (hoppas jag uppfattade dig rätt nu, så jag inte kallar en 18 ålder äldre :) )

Det som talar emot är ändå statistiken, fast du har säkert bättrat på oddsen för deta rejält låter det som.

Men en 4 1/2 åring som klagar enormt på att jag är upptagen istallet låter en duo som ett bra alternativ,, eller kanske inte ändå. Två som gnäller. Det blir nog det bästa ändå (vad det än blir blir det bäst).

/pewa
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Men i min släkt är det så här... Farmor och hennes syster är tvillingar, även hennes syster och bror är tvillingar (tvåäggs), min pappa och fasterskrället är tvåäggstvillingar, fasterskrällets barn är tvåäggstvillingar (mina kusiner alltså)... Vilket betyder att man kan visst ärva det i flera led...
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Det vart mycket tvillingar :-)
Självklart kan man ärva det i flera led, men bara från mammas sida. Annars blir det liksom slump.
De dit springade spermierna har ju inget med att det trillar ner fler ägg.

Ev så skulle man kanske tänka sig att pappan kan vidarebefodra "många äggsläppar gener" men vad jag har hört skall det inte gå till på det viset...

Om enäggstvillingar är en ärftlig förmåga... tja har mest hör nää. Fast även hört motsatsen.
Jag har kusiner som är tvillingar, den ena har gift sig men en annan tvilling. När de skulle ha barn var vadslagningen stor i släkten :-) fast på nu två försök har det bara blivit en varje gång.

Äsch, det blir nog som det blir :-)

/pewa
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Ja, säg det. Vi har tvåäggstvillingar på min pappas sida, så varför inte att det finns "tvåäggs-släppargener", jag vet inte.
Vi har hört att min morfars pappa ev var tvilling men vet inte.
Jag har tvåäggstvillingar.
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Vilket betyder att även jag har risk för att få det, jaja det blir som det blir... Har alltid förstått att det kan finnas risk/möjlighet för mig att få tvåäggstvillingar... Eftersom att det finns så många i släkten...
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Phu, det var bara en! :) :bow:
Anledningen till att jag är större (än min mor tycker att jag "borde" vara i v18) beror snarare på att jag är längre gången än vi tidigare trott. Närmare bestämt 18 dagar längre, så det är ju nästan 3 veckor.

Vilken otroligt häftig känsla det var att se sitt lilla pyre där inne, sprattlandes med ben och armar åt alla håll :love: ! Jag blev alldeles rörd och låg där med tårarna rinnandes längsmed kinderna och ett fånigt leende på läpparna hela tiden...
Och gubben min var också tagen när vi gick ut därifrån - det blev ju liksom lite mer verkligt för honom också nu.

Så nu med drygt halva tiden gången är det bara att fortsätta njuta av graviditeten - snart är den ju över och då står man där med ett litet liv till i familjen.
...Och gud så härligt det ska bli! :love: :)

Mvh Tillis
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Tillis skrev:
Phu, det var bara en! :) :bow:
Anledningen till att jag är större (än min mor tycker att jag "borde" vara i v18) beror snarare på att jag är längre gången än vi tidigare trott. Närmare bestämt 18 dagar längre, så det är ju nästan 3 veckor.

Vilken otroligt häftig känsla det var att se sitt lilla pyre där inne, sprattlandes med ben och armar åt alla håll :love: ! Jag blev alldeles rörd och låg där med tårarna rinnandes längsmed kinderna och ett fånigt leende på läpparna hela tiden...
Och gubben min var också tagen när vi gick ut därifrån - det blev ju liksom lite mer verkligt för honom också nu.

Så nu med drygt halva tiden gången är det bara att fortsätta njuta av graviditeten - snart är den ju över och då står man där med ett litet liv till i familjen.
...Och gud så härligt det ska bli! :love: :)

Mvh Tillis

Skönt att allt gick bra! :) Och det där med att "alla" påstår att man är så stor är jättetrist att höra, alla graviditeter är så olika, så varför skulle inte storleken på magen variera?!

Sen vill jag bara säga att ni har nåt fantastiskt framför er, att få vara med om den lill* bebisens födelse och utveckling månad för månad är verkligen helt otroligt! Lycka till! :)
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Jag kan inte fatta varför man inte får säga att nån har en extra stor mage eller extra liten mage vid en graviditet ? Vad är problemet, att alla är olika är ju inget nytt, men varför skulle det vara trist att höra ?

Dessutom vad skulle kunna gått dåligt vid UL - att det eventuellt skulle varit två ?
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Hi hi, min kollega, 35 år gammal och äntligen gravid (skall få vilken dag som helst nu) fick fara in på extra UL i mitten av grav. för de "misstänkte" tvillingar. Hon blev hoppfull och tyckte att det skulle vara väldigt praktiskt i "hennes ålder". Slutligen visade det sig att "tvillingen" var en "vandrande njure". Glad var hon ju ändå, för där fanns ju ett ivrigt pyre iallafall.
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

Det skulle ju kunna vara något fel på barnet som syntes vid UL.
Har en väninna där det uppdagades ett stort ryggmärgsbråck vid ultraljudet, och en sådan sak är ju aldrig rolig att höra. De valde ändå att gå vidare med graviditeten, men de hade i alla fall ett val. Vissa hjärtfel kan ju också uppdagas liksom andra saker.
Därmed inte sagt att det nu är garanterat att barnet är helt friskt efter ett "prickfritt" UL - mycket kan ju hända - men det är ju ändå en lättnad så här långt.

Två hade inte varit negativt - bara en mycket större omställning.
 
Sv: Tvillingar - genetiskt "ärftligt"

OKej, jag fick bara intrycket att två var nån sort variant på "inte gått bra"

I vilket fall - grattis !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn OBS att jag inte är ute efter att lägga skuld på föräldrar till sjuka barn. Det är en öppen och nyfiken fråga så snälla ta det inte på...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
8 066
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp