Tvingades avliva häst efter besök hos blufftandläkare

En kompis till mig hade ut en "tandläkare" till sin häst för flera år sedan, flera i stallet använde samma kille som skulle vara så fantastisk. Utlänning med utländsk "tandläkarutbildning". Hon var nöjd efteråt medan jag hade rysningar. Hästen tappade hullet för den hade så ont i munnen efter "behandlingen" att han hade svårt att äta, helt normalt tydligen. Det var tydligen inte ovanligt när en häst hade så mycket problem som han hade haft. :crazy: :nailbiting:

Jag har aldrig haft något problem med mina hästar efter de varit hos tandläkare, de har ätit med samma goda aptit efter som före behandlingarna.

De kan absolut få ont även efter svenska vet. Både i munnen och käklederna. Få svenska vet stänger munnen fler ggr under jobbet för att låta käklederna vila.
Men de som är seriösa ger metacam några dagar om den är påverkad, så hästen kan äta. Det har min fått av svensk vets behandling.
Det gäller även de tandisar utan vet-utbildning. De seriösa har sederande vet som kan ge metacam vid behov.
 
Den enda gång någon av mina varit berörda var den som hade tandfraktur. Den var å andra sidan extremt berörd.

Övrigt så inte ens vargtandsutdragning har bekymrat dem.

Men bryta av flera tänder utan att hästen efteråt har extremt ont - nej. Jag tror nåt hänt med den där hästens tänder i samband med att den två år senare fick besvär. Sen kan tandläkaren vara en klåpare ändå men knappast på så vis som i artikeln.
 
De kan absolut få ont även efter svenska vet. Både i munnen och käklederna. Få svenska vet stänger munnen fler ggr under jobbet för att låta käklederna vila.
Men de som är seriösa ger metacam några dagar om den är påverkad, så hästen kan äta. Det har min fått av svensk vets behandling.
Det gäller även de tandisar utan vet-utbildning. De seriösa har sederande vet som kan ge metacam vid behov.
Fast det här var inte några dagar det handlade om, de fick mer eller mindre ge uppblött luzernpellets för att han skulle kunna äta. :( Han var inte den enda hästen i stallet heller som hade problem efteråt + de gjorde om det hela vid ett senare tillfälle med samma resultat. Från fet till mager häst tar det mer än några dagar.
 
Fast det här var inte några dagar det handlade om, de fick mer eller mindre ge uppblött luzernpellets för att han skulle kunna äta. :( Han var inte den enda hästen i stallet heller som hade problem efteråt + de gjorde om det hela vid ett senare tillfälle med samma resultat. Från fet till mager häst tar det mer än några dagar.
Jag får inte ihop det, om hästarna blev så dåliga som du beskriver och flera blev påverkade och det inte var tillfälligt, hur kan folk ens komma på iden att ta ut samma person igen?

Antingen vill folk hästarna illa eller så uppfattade de det inte på samma vis som du.
 
Fast det här var inte några dagar det handlade om, de fick mer eller mindre ge uppblött luzernpellets för att han skulle kunna äta. :( Han var inte den enda hästen i stallet heller som hade problem efteråt + de gjorde om det hela vid ett senare tillfälle med samma resultat. Från fet till mager häst tar det mer än några dagar.

Det låter som någon oseriös ja. Just IOM att man inte påtalat att de kan få ont, inte gett metacam och inte påtalat att om man gör ett stort tandjobb kan Kiro behöva justera dem om de gått med så dåliga tänder så länge som det lät som man ansåg om denna. Annars sliter de lätt tänderna på samma vis IOM att problem i käke och nacke brukar finnas.
Det är många saker som känns oseriöst.
 
[
Fast det här var inte några dagar det handlade om, de fick mer eller mindre ge uppblött luzernpellets för att han skulle kunna äta. :( Han var inte den enda hästen i stallet heller som hade problem efteråt + de gjorde om det hela vid ett senare tillfälle med samma resultat. Från fet till mager häst tar det mer än några dagar.

När jag var yngre hade de ut någon till stallet som hade någon snabbutbildning från utlandet. De trodde han gått långa skolan i US. För det sa han. Men det stämde inte.
Han hade ingen sederande med sig och han spände fast någon jävla maskin som slipade. Helt sjukt vilket dåligt precisionsjobb.

Sen för en mån sen hade en elev ut svensk vet. Den hästen är ny för mig och hade riktigt ful trut och ont i käkleder och nacke. Vet tyckte det inte var så farligt. Det bedömde han genom att hålla i tungan och kolla in på osederad häst som inte stod still. Sen raspade han lite med handrasp utan munstege. Fortfrande på flaxande häst.
Jag blev helt chockad när jag fick höra.
Hästen ska få träffa annan tandis! Med BRA utbildning på tänder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jeanette Jussila skulle leda in sina hästar till stallet inför tolvslaget. Då smäller en tidig raket – och fölet Deena skenade ner i ett...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst blev under måndagseftermiddagen påkörd av en personbil i Ljungby. Ingen människa skadades i olyckan, men hästen behövde avlivas...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En personbil och en lösspringande häst kolliderade på Smyge Strandväg på tisdagseftermiddagen. Hästen skadades så svårt att den fick...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp