Bukefalos 28 år!

Tvingades avliva vanvårdade hästar

Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

hur i nu svär jag helvete kan man ha mage att säga jag orkade inte ta tag i det.. om man inte orkar ta hand om sina djur e det väla bättre att göra av sig med dem inna de har gått för långt ist för att låta de lida finns inga ursäkter för sådant här beteende iaf vad ag tycker fy rutte
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Men gah. Hur många minuter tar det att ringa en hovslagare?
Vilken otroligt korkad människa.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Fy fan..Det händer igen...och gen, och igen.....
Detta beteende kommer aldrig att ta slut.
Jag har flertalet gånger ringt en kommun i Skåne ang ett stall som har c:a 50 ponnyer och hästar gående....Inte fina kan jag meddela. Men inte FAN händer det nåt....
Hos våra myndigheter ska djuren helst dö innan någon ingriper. En häst kan tyvärr aldrig välja sin ägare.....
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

:mad:Hur kan man säga att man inte orkar ta tag i det!!
Hur står man ut med att se en ponny och en"vuxen häst" må så dåligt?
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Kvinnan må vara sjuk, om hon inte orkar ta tag i sina problem. Men jag blir samtidigt besviken på våra myndigheter som utövar tillsynen. Att det går 3 1/2 år innan nåt händer.
Vid första tillfället skulle hon fått max en vecka på sig att få hästarna verkade.
Upprepas problemen igen ska hästarna omhändertas omedel bums...
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Håller med föregående skribent om att kvinnan troligen är sjuk. jag blir lite förvånad över att alla förfasas över djuren BARA. För att föregå snack om att jag inte bryr mig om djuren vill jag tillägga att visst - djuren ska tas om hand självklart! , men det ska människor också!

Jag tycker man ska ha ett helhetsperspektiv där man också funderar på ORSAKEN till att det blir som det blir när djur far illa. det är ju olika från fall till fall - vissa skiter i dem , andra vill bara tjäna pengar på dem, men vissa mår riktigt dåligt och behöver hjälp de med. Och människor som mår dåligt har svårt att ta hand om sina djur. Då får man BÅDE ta hand om djuren och se till att personen i fråga får hjälp samtidigt. inte bara kasta skit på folk - det mår de inte bättre av precis.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Ojoj , ta hand om barnen varannan vecka, renovera huset, passa sin sjuka mor! Ursäkta , men varför skaffar man barn och renoverar huset och skaffar djur om man inte har tid med allt? När lärde hon sig och prioritera !!!!! Hon måste ju f*n tänka efter!! Hur kan man vara så känslolös!!!!! Inte skulle jag vilja ha henne som mamma inte..!:mad::mad::mad::mad:
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Men att man är sjuk (om hon nu var det, vilket väl inte stod ngt om?!) är verkligen ingen ursäkt till att missköta sina djur.
Som sagt, det tar inte många sekunder/minuter att ringa efter en hovslagare.
Sen tar det heller inte så mycket energi att leta nytt hem åt hästarna om man inte har tid/ork med dem.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Så sant!!! Myndigheterna och de svenska lagarna är uddlösa. Att det får gå så här långt att det inte går att rädda djuren är fördjäkligt!!!:mad:
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Känner igen ett precis likadant fall. Det är över 5 månader sedan en kvinna verkade sina hästar. Den ena hästen har snö-sulor kvar - dessa är delvis fastväxta. Ena hästen har även skador i hoven pga att skon ramlat av. Hovarna är långa som "båtar" . Kommunen är inkopplad men kvinnan svarar inte på samtal.
Vi är många som är engegerade i detta nu - men står hjälplösa känns det som. Flera har köpt kraftfoder då ägaren inte ens gör detta.
Dålig ekonomi och "personliga problem" ska absolut inte få gå ut över ett djur. Djuren har inte bett att få komma till ägaren.
USCH - vad dåligt man mår av sånt här.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Håller med föregående skribent om att kvinnan troligen är sjuk. jag blir lite förvånad över att alla förfasas över djuren BARA. För att föregå snack om att jag inte bryr mig om djuren vill jag tillägga att visst - djuren ska tas om hand självklart! , men det ska människor också!

Jag tycker man ska ha ett helhetsperspektiv där man också funderar på ORSAKEN till att det blir som det blir när djur far illa. det är ju olika från fall till fall - vissa skiter i dem , andra vill bara tjäna pengar på dem, men vissa mår riktigt dåligt och behöver hjälp de med. Och människor som mår dåligt har svårt att ta hand om sina djur. Då får man BÅDE ta hand om djuren och se till att personen i fråga får hjälp samtidigt. inte bara kasta skit på folk - det mår de inte bättre av precis.
Det som i detta fall gör att i alla fall jag sympatiserar med djuren i första hand är att kvinnan hade ju trots allt valt att ha dem medan de knappast hade valt att få komma till henne.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Att man bryr sig om det ena utesluter inte att man bryr sig om det andra...
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Men att man är sjuk (om hon nu var det, vilket väl inte stod ngt om?!) är verkligen ingen ursäkt till att missköta sina djur.
Som sagt, det tar inte många sekunder/minuter att ringa efter en hovslagare.
Sen tar det heller inte så mycket energi att leta nytt hem åt hästarna om man inte har tid/ork med dem.

Jag försvarar inte kvinnan... Men det finns människor som är sjuka och okapabla att ta hand om sig själv eller någon annan varelse.
Då MÅSTE våra djurskyddslagar fungera, och djurskyddsinspektörer våga ingripa.
Även om det är en granne/ släkting eller bekant.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Jag försvarar inte kvinnan... Men det finns människor som är sjuka och okapabla att ta hand om sig själv eller någon annan varelse.
Då MÅSTE våra djurskyddslagar fungera, och djurskyddsinspektörer våga ingripa.
Även om det är en granne/ släkting eller bekant.

Ja i många (de flesta kanske?) riktigt upprörande fall av djurplågeri vi ser beror det på att djurägaren/vårdaren inte är psykiskt frisk. Det är förvisso ingen ursäkt men ändå något vi måste ha med i diskussionen.

LRF försöker få sina medlemmar att uppmärksamma sånt här tidigt och stötta och hjälpa kolleger som håller på att tappa greppet om tillvaron. Här finns dock mycket kvar att göra. Det är en stor tragedi för all om det för gå så långt som djurplågeri.
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

:bow::bow::bow:
Hatstämningar o skitsnack om dödsstraff gör ingen som helst nytta!
Inte heller Hamurabis föråldrade straffsyn:ett öga för ett öga.
PL
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Ja i många (de flesta kanske?) riktigt upprörande fall av djurplågeri vi ser beror det på att djurägaren/vårdaren inte är psykiskt frisk. Det är förvisso ingen ursäkt men ändå något vi måste ha med i diskussionen.

LRF försöker få sina medlemmar att uppmärksamma sånt här tidigt och stötta och hjälpa kolleger som håller på att tappa greppet om tillvaron. Här finns dock mycket kvar att göra. Det är en stor tragedi för all om det för gå så långt som djurplågeri.

:bow::bow: Håller med dig här.

Kicki :)
 
Sv: Tvingades avliva vanvårdade hästar

Att man bryr sig om det ena utesluter inte att man bryr sig om det andra...
Alla har vi olika gränser för vår empati. Visst finns det människor som är i desperat behov av hjälp och som inte får det men jag undrar om den här kvinnan var så illa däran. Hon hade ju tydligen förstått att hon hade ett problem men orkade inte ta tag i det. Synd för djuren, för dem är det för sent. Kvinnan kan fortfarande få hjälp. Jag har för litet fakta i fallet för att kunna döma henne men magkänslan säger att det låter litet som en av alla som gömmer sig bakom sin egen självömkan för att slippa straff. Ok, jag kanske är för hård mot henne men jag har sett alldeles för många fall av den mänskliga naturens genvägar och undanflykter för att inte vara skeptisk. Det verkar vara enbart synd om alla som skadar andra på det ena eller det andra sättet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ingen vill behöva avsluta sitt eget djurs liv. Men eftersom de inte fick tag i någon jourveterinär tvingades Kristina Borg och hennes...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kristina Borgs häst Ibbe blev snabbt sjuk och någon veterinär fanns inte tillgänglig. Det hela slutade med att familjen själva fick ta...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp