Bukefalos 28 år!

Tvist om takhöjden till länsrätten

Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Tur vår Djurskyddsinspektör i kommunen tittar mer på djuren än på takhöjden. Så länge djuren mår bra, så länge det inte är extremt...

Men jag hade för mej att det var 1.2 x mankhöjden?
Måste hem och mäta i stallet, vår är en ombyggt kostall, med 30-40 år på nacken..
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Nä, 1.5 ggr mankhöjden har det varit länge.

Sen anser jag det är rätt att de måste åtgärda, 2 dm är alldeles för stor skillnad. 2,3 meter är rätt lågt tak dessutom.

Sen reagerade elaka jag på raden: Både paret Bengtsson och Catherine Benjaminsson påpekar att hästarna knappast kan ha det bättre än de har det nu. De får vara ute när det är ljust och har stora ytor till sitt förfogande. Går häststackarna bara ute när det är ljust är jag ÄNNU mer för att takhöjden def ska ökas.

Och något folk tycks glömma är att det inte bara är 'för att hästen ska få plats med öronen' som är grejen, det ger stor skillnad på LUFTVOLYMEN i stallet med.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Varför skulle dom undantas? Reglerna skall väl vara samma för alla stall i hela landet?

Ett alternativ är väl att bara hyra ut platser till ponnyer.

Vi höjde taket här till 2.60 för säkerhets skull.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

"Ingen regel utan undantag", paragrafryttare blir i allmänhet stelbenta och enögda.Se på helheten och släpp prestigen ,mår djuren bra och det är ordning och reda finns inga hinder att fortsätta i 20 år till:D
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

"Ingen regel utan undantag", paragrafryttare blir i allmänhet stelbenta och enögda.Se på helheten och släpp prestigen ,mår djuren bra och det är ordning och reda finns inga hinder att fortsätta i 20 år till:D
Håller med dig. Man måste kunna se till helheten i hur djuren mår, inte grunda besluten på paragraferna i boken. Hästar som står i box med halvdörrar exempelvis har ju hela universums luftvolym att tillgå och lider säkert inte av om stalltaket är några cm lägre än vad boken säger. Har provat både modernt stall med ventilation installerad efter konstens alla regler och kallstall samt lösdrift med vindskydd. De två senare alternativen har aldrig givit hästarna några luftrörsproblem medan det tidigare resulterade i att 5 av 6 hästar hostade innan vintern var över.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Håller med dig. Man måste kunna se till helheten i hur djuren mår, inte grunda besluten på paragraferna i boken. Hästar som står i box med halvdörrar exempelvis har ju hela universums luftvolym att tillgå och lider säkert inte av om stalltaket är några cm lägre än vad boken säger. Har provat både modernt stall med ventilation installerad efter konstens alla regler och kallstall samt lösdrift med vindskydd. De två senare alternativen har aldrig givit hästarna några luftrörsproblem medan det tidigare resulterade i att 5 av 6 hästar hostade innan vintern var över.


Och det kan ju vara anledningen att man INTE ska acceptera 2 dm för lågt i tak. KOlla på bilderna i artikeln..
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Här uppe i norr är det inte bara bra med stor luftvolym, det är en klar nackdel när det är svinkallt ute.
Här går de på att hästen ska kunna sträcka upp huvudet utan att knocka sig själv.
Har man en bra ventilation så är inte volymen det allenarådande.
I det stall som vi har ena hästen så blir det inte fuktigt inne förrän det varit -30 ett längre tag och då är det självdrag och för lågt i tak.
I det andra stallet så är både takhöjd och fläktar enligt regelverket där är det fukt hela vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Och det kan ju vara anledningen att man INTE ska acceptera 2 dm för lågt i tak. KOlla på bilderna i artikeln..
Självklart ska de stall där miljön påverkas negativt åtgärdas men tyvärr är det inte alltid det räcker. Det stall där mina hästar stod ett år innan jag köpte eget hade en mycket väl tilltagen takhöjd OCH ventilation men utan något lysande resultat. Det stod inte så många hästar i stallet men tyvärr var det ett kollektiv och alla var inte lika noga med mockningen vilket också är en stor orsak till dålig stalluft. Vad jag menar är att man kanske ska forska litet om miljön i stallet och hästarnas status innan man drar igång stora ombyggnationer. Inte bara mäta måtten i stallet och läsa vad det står i stadgarna. Det kan finnas omständigheter både åt det positiva och det negativa hållet som inte syns på ytan. Bara hästarnas tillstånd i sin helhet kan svara på om stallet håller måttet för att klassas som bra.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Mimmi - vad är nackdelen för hästarna med att det är kallt i stallet?

Vavsla - där är jag med på hur du menar och håller med.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

"Ingen regel utan undantag", paragrafryttare blir i allmänhet stelbenta och enögda.Se på helheten och släpp prestigen ,mår djuren bra och det är ordning och reda finns inga hinder att fortsätta i 20 år till:D

Men vadå helheten??

Du menar alltså att det är rätt att i ena kommunen kan man klara sig med 2.30 i takhöjd och i andra får man stallet utdömt.
Finns det en sådan regel skall den följas likt för alla.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Tänk om dom kunde kolla alla stall i kommunen. I detta stallet mår ju hästarna bra fastän taket är 19cm för lågt.
Finns stall i kommunen som hästarna står INNE i hela dagarna om inte solen skinner då kommer dom ut:eek: men i stallet är det trångt,,, och luften är jätte jätte usel...:eek::eek:

vad skall man göra?????????????????????????????
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

"Ingen regel utan undantag", paragrafryttare blir i allmänhet stelbenta och enögda.Se på helheten och släpp prestigen ,mår djuren bra och det är ordning och reda finns inga hinder att fortsätta i 20 år till:D

Håller helt och fullt med dig.:bow: :bow: :bow:
Funkar allt annat bör man inte haka upp sig på takhöjden.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

19 cm är bra lågt. Var i ett jättefint stall som var perfekt skött och hästarna likaså, men taket var 2,3 m och den största hästen kanske var 1,65. I alla boxar kunde man se hål i taket från när hästarna slagit i och då hjälper det inte mycket att allt annat är bra; för när det det är hål i taket så är det ju liksom hugget som stucket - Taket är för lågt och en häst på 1,65 är inte speciellt stor.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Men vadå helheten??

Du menar alltså att det är rätt att i ena kommunen kan man klara sig med 2.30 i takhöjd och i andra får man stallet utdömt.
Finns det en sådan regel skall den följas likt för alla.

Håller helt med. Varför ska paragrafer inte följas?? I vilken annan lagstiftning ser man "till helheten"? Lagen är till för att följas, svårare än så är det inte. Och att, som vissa gör, gnälla på paragrafryttare förstår jag inte alls. Inspektörerna har faktiskt ingen laglig rätt att bara godkänna stora avvikelser hur som helst, utan kan bara godkänna mindre avvikelser. I många kommuner har politikerna i kommunen beslutat vad inspektören i fråga har rätt att godkänna som mindre avvikelse. Så att gnälla på inspektören tycker jag är trist. Det är våra politiker som har fattat besluten det gnälls om.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Men vadå överklaga? Det är väl bara att acceptera att det ÄR för lågt.
Visst o mdet hade gällt 1 cm men nu gäller det faktiskt 19 cm och lägsta takhöjden är väldigt låg!


Varför ska det vara högre när hästen kan stå utan att öronen nuddar taket, frågar sig Gunnel.
Det där var nog det dummaste jag hört på länge. :crazy:
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

BildERNA? Hittar bara en som är tagen ur liknande grodperspektiv, har jag missat några då?
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Ja jag tycker de är bra att dom håller på saker och ting men stallet ser ju fint ut förövrigt. Klart man blir sur som häst äg vem skulle inte bli det. Men de gör oerhörd skillnad med luftfuktigheten osv med takhöjden. De första jag skulle tänkt på när jag kommer in i sånna stall är att de är så lågt i tak. En stor häst slår lätt i huvudet om den blir rädd och reser sig. Jobbig sits. och dyr framför allt. De är nog där skon klämmer mest.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

"Ingen regel utan undantag", paragrafryttare blir i allmänhet stelbenta och enögda.Se på helheten och släpp prestigen ,mår djuren bra och det är ordning och reda finns inga hinder att fortsätta i 20 år till:D

:bow::bow::bow::bow:

Löjligt tycker jag. det finns betydligt värre saker än att takhöjden skulle vara för låg.

Vad skall vi göra med alla transporter?????? Få kanske höja dem också till över 2.30!!

Tycker att reglerna blir för stelbenta och man glömmer de allmäna intrycken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (GP) Ägarna till ett ridhus i Lerum slipper måla om det. Kommunen anser att det skall vara rött, men det underkänns av länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hästägaren som anklagas för vanvård står på sig. Nu överklagas kommunens förelägganden till länsrätten...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hastighetsgränsen på vägen vid Östadkulle Ridklubb i Alingsås kommer även i fortsättningen att vara 70 km/tim. Länsstyrelsen anser...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Ett hot mot verksamheten och en provokation från kommunen mot de ridande ungdomarna i Ytterby. Det anser Kongahälla...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp