Bukefalos 28 år!

Tvist om takhöjden till länsrätten

Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Och det kan ju vara anledningen att man INTE ska acceptera 2 dm för lågt i tak. KOlla på bilderna i artikeln..

Jag ser bara EN bild och titta på personen i bagrunden så ser du mer sanningen. Det går inte att titta på hur hästen står för det är fotat ur en konstig vinkel.


Jag tycker stallet ser helt normalt ut i takhöjd faktiskt
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Men vadå helheten??

Du menar alltså att det är rätt att i ena kommunen kan man klara sig med 2.30 i takhöjd och i andra får man stallet utdömt.
Finns det en sådan regel skall den följas likt för alla.

Stelbent och paragrafiskt :angel:

Titta på hästhållningen istället och inte bara hur utrustningen är formgiven.

Vet många som har fina nybyggda stallar med hästar som ser förjävliga ut och mår förjävligt. Men det är ju ok för deras takhöjd i stallet är enl reglerna :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

19 cm är bra lågt. Var i ett jättefint stall som var perfekt skött och hästarna likaså, men taket var 2,3 m och den största hästen kanske var 1,65. I alla boxar kunde man se hål i taket från när hästarna slagit i och då hjälper det inte mycket att allt annat är bra; för när det det är hål i taket så är det ju liksom hugget som stucket - Taket är för lågt och en häst på 1,65 är inte speciellt stor.

Om hästarna slår huvudet i taket hela tiden så är det ju faktiskt inte en takhöjd på 2.30 det är fel på :smirk:

Då anser jag att det är hästhållningen som gör att man har rädda hästar!!!

En häst som är avspänd har inte huvudet högt eller slår med det :angel:
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Precis! Oroliga hästar med mycke energi kanske. För lite utevistelse o motion eller dålig uppförande mot andra hästar av olika anledningar. Mina e alltid ute d takhöjden hoppas jag ingen kan klaga på;). Fast vi har en ligghall (lada)
Men vi har ett gammmalt stall int så högt till tak , för av gammalt skulle d hålla värmen vid kalla vintrar. Men nu har vi inga stora arbetshästar utan små (145-150cm quartrar) .Använder bara stallet vid sadling.
Jag tycker dom som bestämmer ska kolla alla hästars utevistelser först o främst . Finns skrämmande exemplar...
Hästen ska ju bara in o vila o sova en mindre tid av dygnet(för dom som vill ha box till pållarna),tycker takhöjden inte har störst betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Vad skall vi göra med alla transporter?????? Få kanske höja dem också till över 2.30!!

Tja,man hoppas väl att folk inte har hästen uppstallad i en transport.. :smirk:
Och skulle så vara fallet,tja då lär det bli anmärkning på det..;)

Artikeln handlar ju inte om att takhöjden i sig inte är godkänd,för det är den ju,den är bara inte godkänd för den storlek av hästar *n har där.
Konstigt att folk reagerar på det,för sen i nästa andetag så skriker sig folk hesa över att boxarna är för små till den eller den jättehästen för då är det minnsann reglementet som gäller..

Jag har själv en för låg stallhöjd i mina ögon,det är på minimått och det är godkänt enl. konstens alla regler,men så har jag också i huvudsak ponnier,dvs under 148 cm i mkh.
De två större hästarna jag har,står i "rätt ände" av stallet så då klarar vi takhöjden,men i andra änden av stallet får jag inte ha högre än D-ponny.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Vanlig tävlingsdag står ju faktiskt hästarna på transport i flera timmar. Ibland upp till 8 timmar :smirk:

Och jo storleken på boxen är ju inte samma sak som takhöjd, de flesta hästar står ju inte med huvudet så högt de kan i stallet eller ens i hagen. Mina brukar iaf beta eller äta hö eller stå och sova
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Vanlig tävlingsdag står ju faktiskt hästarna på transport i flera timmar. Ibland upp till 8 timmar :smirk:

Tja,det finns ju även regler för den typen av "stallning".. ;)
Jag vet inte,men jag klassar inte en transport som en permanent uppstallning,men ja vi är ju alla olika..:angel::smirk:

Ok,så då skulle det kunna vara legalt att sänka takhöjden ännu mera för hästarnas öron petar ju inte i taket,de ska ju ändå bara stå å vila,eller så om man fodrar mkt så de hela tiden kan stå å äta med huvudet backen,ja då kan man säkert sänka takhöjden ännu mera :idea:

Mina hästar uttnyttjar inte hela boxarna,så då kan jag ju minska ner storleken på boxarna och kanske få in ännu en till box i stallet..:idea:

Alltså,resonemanget är helt befängt helt enkelt,för regler är ju trots allt regler,och här ska man då "se melln fingrarna" men i andra regler och lagar så ska man vara benhård?!
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Jag anser inte att det är berättigat att bygga om gamla stallar för flera hundra tusen kronor när det gäller takhöjder som ligger över 2.30.

jag anser dock att NYbyggda stall inte skall byggas med lägre takhöjd men det är en helt annan sak.

Så länge det inte rör sig om stallar där hästar måste stå hukade så tycker jag att reglerna är befängda och det borde skiljas på befintliga stallar OCH nybyggnation!
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

kl

Man kan få bra luft i stallet utan 20 m takhöjd och snackar man skaderisk, dvs att hästen slår huvudet i taket....så gott som alla fabriksbyggda boxar har en höjd på 2,2 m i dörröppningen. Varför är det ingen myndighet som reagerat på det??
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Men det hela handlar fortfarande om att man har hästar som är större än vad måtten för stallarna tillåter.
För stallet är ju inte utdömt i den bemärkelsen,bara det att hästarna som står där är för stora.
Detta är ju inget fenomen precis,det existrar ju i var och vartannat stall,fast det ibland handlar om t ex boxstorleken,kolla i nästintill alla större inackorderingstall,där boxarna har standardmåtten 9kvm,många utav dessa boxar är ju för små till de hästar de inhyser då dagens sporthästar tenderar till att ligga runt 170 cm i mkh.

så gott som alla fabriksbyggda boxar har en höjd på 2,2 m i dörröppningen.

Hästen bor ju inte i "dörrhålet",eller? :smirk:

Man kan få bra luft i stallet utan 20 m takhöjd

Å här tar vi i ser jag.. ;)
Det är mkt stor skillnad mellan 2.30 i takhöjd och 20 m. i takhöjd.
Självklart så kan man få bra luft med lägre takhöjd,men ärligt..Hur många stall har en verkligen bra stalluft,och hur många har bra fungerande ventilationer osv?
Och då pratar vi just om gamla ombyggda ko-stallar,för det är ju genomgående de som har låg takhöjd.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Men det hela handlar fortfarande om att man har hästar som är större än vad måtten för stallarna tillåter.
För stallet är ju inte utdömt i den bemärkelsen,bara det att hästarna som står där är för stora.
Detta är ju inget fenomen precis,det existrar ju i var och vartannat stall,fast det ibland handlar om t ex boxstorleken,kolla i nästintill alla större inackorderingstall,där boxarna har standardmåtten 9kvm,många utav dessa boxar är ju för små till de hästar de inhyser då dagens sporthästar tenderar till att ligga runt 170 cm i mkh.
.

Jag antar att det första var riktat till mig och inte det andra ?

Men förr i tiden byggdes boxarna rätt stora faktiskt dock var inte takhöjden speciellt hög utan många stall byggdes om till just 2.30.

Idag är det väldigt dyrt att bygga om ett gammalt stall i höjden, alternativt är att riva ut golvet vilket är ännu dyrare.

Bygger man om sitt stall dvs från ko/svinstall så är det en annan sak men annars anser jag att takhöjder över 2.30 inte är något problem. de flesta hästar klarar av att stå i transporter utan att slå huvudet i taken och det är inte speciellt många som är högre än just 2.30
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

jag vet inte i vilken del av landet du bor,men här i Sthlms-området och dess omnejd är det inte vanligt i inackoderingsstallarna att boxarna är större än 9 kvm.Oavsett om det är nya eller gamla stallar.

Och visst,det kostar en del att bygga om,men reglerna förändras ju genom tiderna och det kanske vi ska vara glada för.Mycket också för att vi har avlat fram andra typer av hästar,det är andra typer av hästar som är flest osv osv..
Allt gammalt är inte bra,så simpelt är det.Och nånstans måste man ju dra en gräns för i slutänden handlar ju samma gränsdragning i alla sammanhang,oavsett om det handlar om takhöjd,ponnymåtten,boxstorlekar osv osv..

Jag håller med om att en takhöjd i en transport på 2.30 inte är några problem,men så har ju i allafall inte jag mina hästar permanent uppstallade där.
Jag kan även ställa mina hästar i en ponnybox över en natt eller två om det krisar och jag kan göra det med inspektörens vetskap,för detta är ingen permanent uppstallning,men jag får inte ställa min stora märr i ponnyboxen som en permanent uppstallning.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Jag bor i Skåne. Och har även bott i Stockolm, haft häst i Stora Wäsby och där var det stora boxar även för 20år sedan. De är nu dock nedbrunna för många år sedan och nytt är byggt.

Här nere i Skåne var det rätt vanligt att man hade större boxar.

Jag tycker inte att en tak höjd på 2.30 är för lågt, men det är min personliga åsikt.

Vi har runt 2.40 och ingen häst slår ngt huvud i taket, den största hästen jag har är 175cm

Gränsdragningen måste dras visst men man måste ha övergångsregler OCH undantag för vilken typ av hästhållning man har. Har man inackoderingstall så kanske reglerna skall vara annorlunda liksom det är på våra arbetsplatser jämfört med hur man har det hemma.

Bygger man nytt eller inreder nytt så skall man självfallet göra så efter de gällande reglerna. har man befintligt stall där takhöjden inte är under 2.30 så tycker jag att det inte borde krävas ombyggnad
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Mimmi - vad är nackdelen för hästarna med att det är kallt i stallet?

Jag kan oxå svara då jag oxå bor långt norrut.
Det jobiggaste är att vattnet fryser, både i ledningar & om man har vattenhinkar, för det blir - grader i stallen här om det är mkt högt i tak, svårt att värma upp så stora utrymmen enbart med hästar eller till & med med andra medel som fläktar osv.
När vattenledningarna fryser är det inte det lättaste att få det att funka, fråga mej som var utan vatten 2 mån i vintras då vattenledningen frös igen.
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

kl

Man kan få bra luft i stallet utan 20 m takhöjd och snackar man skaderisk, dvs att hästen slår huvudet i taket....så gott som alla fabriksbyggda boxar har en höjd på 2,2 m i dörröppningen. Varför är det ingen myndighet som reagerat på det??

Ehhmmm, sedan Augusti i år så är det lagkrav på att boxöppningen ska vara MINST 2,20 m hög och bör vara minst 1,20 m bred... så visst har myndigheterna reagerat på eländet.

Det finns tyvärr fabriksbyggda boxar med lägre höjd än så, men dessa är bara att bygga om efter inspektörn har varit på plats.
Vilket jag anser vara utmärkt !

*kl* tar jag mig friheten att svara några till inlägg *kl*

Vad gäller kallgrader i stallet så är detta inga som helst problem om man bara ser till att ha värmekabel eller vattensystem med cirkulerande uppvärmt vatten.

Jag som då bor i NORRLAND har satt in värmekabel i "gammstallet" och skulle jag bygga nytt så skulle jag förmodligen bygga rejält högt i tak men med rundpumpning på vattensystemet.

Fram för fler stall som är byggda för hästar istället för till människor....
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Nej inget krav! Så man behöver inte bygga om detta ÄN


Citat

Boxväggar och spiltskiljeväggar
Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Hästarna ska inte heller kunna fastna.

Tänk på det här!
För att miljön i stallet ska vara så bra som möjligt bör stallet också ha följande mått


Boxdörr och stalldörr bör vara: 1,2 x 2,2 m



Stallgångar bör vara:

3,5 meter mellan två spiltrader i ridskolestall
2,5 meter mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg:
3,5 meter mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången
3,0 meter bakom hästar som hålls i spilta
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Jag håller med om att en takhöjd i en transport på 2.30 inte är några problem,men så har ju i allafall inte jag mina hästar permanent uppstallade där.
Jag kan även ställa mina hästar i en ponnybox över en natt eller två om det krisar och jag kan göra det med inspektörens vetskap,för detta är ingen permanent uppstallning,men jag får inte ställa min stora märr i ponnyboxen som en permanent uppstallning.

Lite märkligt resonemang tycker jag, skulle skaderisken vara mindre för att uppstallningen är tillfällig? Snarare tvärtom eftersom hästen är van vid högre takhöjd/större box och förmodligen rör sej som den brukar fast boxen är mindre/lägre och då med större skaderisk.

Mvh QP
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

De här hästarna var hur lugna som helst, hålen kan ha varit från när de sträcker på halsen som ju hästar kan göra ibland helt utan att vara nervösa....
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

Har aldrig varit med om att hästar sträcker på halsen och träffar taket så det blir hål :crazy:

Då är taket betydligt lägre än 2.30
 
Sv: Tvist om takhöjden till länsrätten

KL

Vad tycker ni i mitt fall då:

I dagsläget bor i stallet två stycken fjordingar (högsta mankhöjd 145 cm) och en shettis. Lägsta takhöjden är omkring 2,20 meter, d.v.s. stallet är fullt lagligt för de hästar som bor där idag.

Jag funderar dock på att riva ut innertaket och ha stalldelen öppen upp till taknocken (takhöjden skulle m.a.o. bli gott och väl fyra-fem meter) för att förbättra luften i stallet. Dock skulle det vara svårt att ta bort de bärande bjälkarna, varpå de skulle få bli kvar på en höjd av 2,20 meter.

Tycker ni då, personligen, att det vore OK av mig att ställa en häst på säg 170 cm i mkh. i det stallet (där boxarna är över 12 kvm stora, luften är bra, stallgången är rymlig etc.)? Eller skulle ni tycka att det vore helt galet bara p.g.a. en eller två låga takbjälkar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (GP) Ägarna till ett ridhus i Lerum slipper måla om det. Kommunen anser att det skall vara rött, men det underkänns av länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hästägaren som anklagas för vanvård står på sig. Nu överklagas kommunens förelägganden till länsrätten...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (GP) Hastighetsgränsen på vägen vid Östadkulle Ridklubb i Alingsås kommer även i fortsättningen att vara 70 km/tim. Länsstyrelsen anser...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Ett hot mot verksamheten och en provokation från kommunen mot de ridande ungdomarna i Ytterby. Det anser Kongahälla...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp