Tyck om sadeln

Elektron

Trådstartare
Hur tycker ni den ligger? Till vänster med gjord, höger utan.

ild.JPG

Sv: Tyck om sadeln

Jag tycker den ser ut att ligga i bakvikt. Hur känns det när du rider i den? Det kan ju vara bilden som luras också.

Min älskade sadel ligger nu mera i bakvikt och jag hatar det! Blir ju helknäppt när man ska försöka rida vettigt.

Jag tycker den ser ut att ligga bra på den första bilden men i bakvikt på den högra bilden.

Kan ju spela roll att den är spänd på den första.
Men å andra sidan spelar det ingen roll hur sadeln ligger när den bara ligger på en stillastående häst utan ryttare.
Hur är sadeln när du rider? Sitter du jämt över hästen då?
Får den ett jämnt tryck under sadeln?
Om så är fallet ja då ligger den bra även om det kan finnas finjusteringar att göra, men det går å andra sidan inte att säga här utan att ha sätt dig i sadeln på hästen under rörelse irl..

Jag förstår att möjligheterna att bedöma utifrån en bild inte är ultimata men att jag lägger ut bilder här utesluter inte att jag tar hjälp även på annat håll.

Nej, men är den ny? Om inte så skulle jag kanske be en sadelmakare kolla över den och eventuellt "rätta till" stoppningen. Kanske är det den som spökar? Eller så är det fel bomtyp. Min är t.ex för svängd för min häst, och hamnar därför i bakvikt. Skulle bli på tok för vid om jag värmde om den till att bli bredare, men ligger som sagt i bakvikt ändå.

Men om din känsla är god när du rider och hästen verkar nöjd så kanske det inte finns så mycket att diskutera? :)

Nepp, den är begagnad. Jag ska rida ordentligt i den imorgon och se hur det känns.

Jag tycker det ser ok ut. Men det hade varit bra att se mera av hästen, så man bättre kan ana om den ligger i jämnvikt, om du sadlat på rätt ställe och hur den följer ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 105
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka