Tycker hon dricker dåligt..

MiniLi

Trådstartare
Om hunden dricker dåligt, finns det något man kan göra för att få i hunden mer vatten?

Vår RR är enormt slö nu när det är varmt (jag vet att många hundar tycker värmen är jobbig men det här känns inte riktigt normalt..) och jag tycker nog att hon borde få i sig mer vatten.

Hon har alltid fräscht vatten framme men det är väldigt sällan som hon är där och dricker.
Utomhus kan hon dricka en del i vattenpölar osv. Ingen aning om varför hon föredrar sånt snusk framför rent vatten men så verkar det vara..
Hon får uppblött foder, ca 1-2 liter vatten per dag.

Tips?

Sv: Tycker hon dricker dåligt..

Ge henne vatten blandat med lite mjölk, eller kall buljong. Något som smakar lite gott så de dricker mer än för att släcka törsten.

Om du har en hund som är dålig på att dricka, var noga med att hålla koll så den inte får värmeslag, inte alls kul...

/Migo
som vätskar upp sina hundar rejält nu, trots det fick tiken värmeslag under arbetet i fredags:crazy:

Vår RR är enormt slö nu när det är varmt (jag vet att många hundar tycker värmen är jobbig men det här känns inte riktigt normalt..)

Är du säker på att det är värmen som gör det och att hon inte fått någon sjukdom eller så?
(Jag är kanske lite väl paranoid, men jag trodde först att min unga dåre var slö av värmen, lite senare blev hon så dålig att hon fick ligga med dropp på sjukhus och ska äta antibiotika i "evigheter" - troligtvis har hon borrelia :crazy:)

Vad jag gör nu för att få i mina hundar mer vatten är att hälla på mycket vatten på maten. Ger du torrfoder är det väl lättast, annars fungerar det finfint även att lägga ner några godisbitar i vattnet. När hon då försöker ta godisen tvingas hon dricka och i alla fall mina "kommer på" ibland att de är törstiga även när de ätit upp godisarna och fortsätter dricka lite.

Vad jag gör nu för att få i mina hundar mer vatten är att hälla på mycket vatten på maten. Ger du torrfoder är det väl lättast, annars fungerar det finfint även att lägga ner några godisbitar i vattnet. När hon då försöker ta godisen tvingas hon dricka och i alla fall mina "kommer på" ibland att de är törstiga även när de ätit upp godisarna och fortsätter dricka lite.

Detta funkar inte på min hund. Hon kör ner huvudet i vattnet frivilligt:p

Ts: vatten i maten kan jag oxå rekomendera.

Jag funderar också på om hon är frisk så att det bara är värmen?

Vattenpölar verkar min tok också föredra av nån anledning.

Annars har jag, förutom ovanstående tips, även fått tips om majsvälling. Just för att det kan öka viljan att dricka (precis som mjölk). För det ändamålet skulle jag dock blanda den betydligt lösare än annars.

Flytta vattenskålen närmre också. Vi är tex mest i vardagsrummet hela dagarna (Ja, om vi är inne alltså) och därför är ju hunden också där, medan vattenskålen står i köket... Inget problem här men om hunden redan är slö kan det ju vara en idé.

Nu dricker alla mina jättebra (Går åt runt 12 l vatten om dagen här hemma, åt 5 rätt små hundar :D) men jag har fått tips tidigare om att alltid hålla vattnet rätt kylt, många hundar dricker helst kallt vatten.
Isbitar i vattnet gör att många dricker, eftersom det blir roligt att jaga/leka med dom - plus att det håller temperaturen bättre :)

En skvätt mjölk i, eller något annat gott som sätter smak, fungerar också susen. Mina blir helt galna utav blodvatten :p

*kl*
Ett annat tips är att erbjuda vatten i glas eller i något annat som är lite "roligare" att dricka ur. Unghunden dricker som en tokig ur glas om han får. Det är vårt hemliga ess i rockärmen. När det är tratt på så blir det tillbringare istället. :)

Annars går det att ha i lite köttfärs i några deciliter vatten. Brukar också få upp viljan att dricka.

Jag tycker också att mina pojkar dricker lite, men de är pigga och glada så det är inget jag oroar mig över. Vi tar det väldigt lugnt i värmen så jag tänker att eftersom de inte rör på sig blir de inte så törstiga även fast det är varmt. Om hon inte bara är dåsig utan verkligen slö och hängig så skulle jag prata med vet. Tycker att RR borde vara rätt tåliga, är det inte varmt i Afrika? :p

Du har ju fått bra tips på hur man gör drickande mer attraktivt i alla fall, i övrigt undrar jag också verkligen varför äckliga vattenpölar är så roliga att dricka ur?! Jag tror varje gång att de ska bli förgiftade och dö... :crazy:

Tycker att RR borde vara rätt tåliga, är det inte varmt i Afrika? :p

Så säger folk om salukis också, men nog tycker min unghund att värmen är jobbig :p Hon är ju född i Sverige och inte van vid tokvärme, så hon blir snabbt flåsig om hon går i solsken och tja, blir trött när det är varmt.

Ja, det var halvt på skämt. ;) Visst är olika hundtyper mer och mindre anpassade för vissa klimat men jag tror att var de växer upp och vad de är vana har stor betydelse. Förutom rent individuella skillnader, om man ser till oss människor så är det ju inte som att alla i en familj tycker om samma väder eller är lika värmetåliga. :)

Hon hade två fästingar tidigt i år, typ mars/april. Sen har hon inte haft någon. Så fästingsjukdom känns mindre troligt.
Men det är nog lika bra att kolla med vet, för säkerhets skull..

Tack alla för tipsen om vattnet! Ske genast börja prova mig fram :laugh:

Jag har sparat vattnet jag kokat lever i till hunden som isbitar, sen har jag lagt de isbitarna i vattenflaskan när jag ska ut och tävla och jag tycker min hund druckit mer än hon brukar. Hon har presterat riktigt bra nu i värmen så hon verkar ha fått i sig vad hon behöver :laugh:

Fästingsjukdomar tar väl ofta några månader på sig innan de syns? Man kan ju missa fästingar också.

Foderkulor i vattnet funkade utmärkt här i alla fall, tyckte hunden drack lite dåligt idag..

Är det så?

Ja det får nog bli ett besök hos veterinären. Behöver ändå kolla upp några andra saker också..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Castellini
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
22 105
Senast: Nytant
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 449
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈