tygblöjor

S

sw33tie

Okej, nu har jag tänkt på det här med tygblöjor ett tag. Men jag har ingen aning om hur det fungerar, alls..

Kan någon snällt förklara hela den här historien om tygblöjor;
för och nackdelar, vad som behövs, och allt annat man bör tänka på?

Jag hade i så fall tänkt att ha både tyg- och engångsblöjor. Engångsblöjorna när man ska iväg, mest för bekvämlighetens skull.

Hjälp mig kära allvetare :bow:
 
Sv: tygblöjor

Första barnet hade bara tygisar. det var ett tag se´n nu (16 år sedan tjejen var blöjbarn (!) ) och blöjorna var väl inte så välfungerande som de är idag.

Mina orsaker till att använda tygisar:
*sparar på barnets hud; snällt mot huden
*sparar på miljön
*sparar pengar

När sonen föddes för snart nio år sedan använde jag samma tygisar och då hade rispappret fått genomslag *fantastiskt* (kanske det fanns redan tidigare, men jag kände ej till det då) vilket underlättade när barnet bajsat. Sonen var inte lika puttenuttig som dottern och växte tyvärr ur dem tidigare plus att pappan ej ville befatta sig med tygisarna vilket gjorde att jag, tyvärr, slutade med dem tidigare.

Nu verkar det finnas superbra tygisar och när bebbe kommer ska vi naturligtvis satsa på tygblöjor!
 
Sv: tygblöjor

Engångsblöja på natten och tygblöja på dagtid har jag använt.
Jag använde klassiska vikblöjor och hemstickade ullbyxor.
Har man tillgång till tvättmaskin så är det definitivt inga problem eller något större merarbete.
 
Sv: tygblöjor

Jag är också nyfiken på det här med tygblöjor.

Ja vill också veta vad man behöver. Helst en lista på vad ni har hemma, i vilken storlek, och hur mycket som behövs. :)

För det kan väl inte vara för sent att gå över till tygisar när barnet är 8 månader? :)
 
Sv: tygblöjor

Jag vet inte,,,, hur blir det när babyn har bajsat? Är det samma sak som med engångsblöjor?
 
Sv: tygblöjor

Jag vet inte,,,, hur blir det när babyn har bajsat? Är det samma sak som med engångsblöjor?
Man kan lägga rispapper i blöjan, som fångar upp den fasta avföringen - man tar rispappret med innehåll och spolar ner i toaletten. (Rispappret ÄR okej att spola ner, det bryts ner naturligt)

Jag hade tygblöja på dagtid till min äldsta dotter, tyvärr tålde hon det inte pga att det blev för långt mellan blöjbytena, för att hon sov så himla länge... Så då fick vi sluta med det. De andra två har haft tygblöjor endast då och då.
 
Sv: tygblöjor

För det kan väl inte vara för sent att gå över till tygisar när barnet är 8 månader? :)

Nej, det är väl aldrig försent. Men när bebisen blivit så stor och rörlig tycker jag att man ska välja en blöja med annan knäppning än kardborre. Vi försökte med Imse Vimses blöjbyxor och även Allt-i-ett-blöjor när vår första var i den åldern, men han fick skav på mage och lår av kardborreknäppningen. Vi hade istället pocketblöjor som heter Bum Genius.
 
Sv: tygblöjor

Vi använder tygisar för miljöns skull. Men om det ska vara någon riktig miljövinst ska man inte torktumla. Allt-i-ett-blöjor torkar långsamt. Vikisar torkar jättesnabbt. Pocketblöjor torkar hyfsat snabbt, eftersom själva blöjan och ilägget hängs upp var för sig.

Till bebisen (fyra månader, 8 kg) använder vi just nu Imse Vimses allt-i-ett för 11-14 kg. De borde ju vara för stora, men passar faktiskt jättebra. Han rör sig så lite än, så han får inte skav av kardborren. Ibland använder vi vikisar oxå, med en ullbyxa som ytterblöja.

Till tvååringen kör vi med Bum Genius, men de är så välanvändna att resåren är helt slapp, vilket gör att kisset rinner vid sidan ibland. Han börjar dessutom växa ur dem, så nu går vi mer och mer över till engångsblöjor. Han går på pottan ganska ofta, så vi tycker inte att det är någon idé att köpa nya tygisar till honom.
 
Sv: tygblöjor

Vi använder tygblöjor här hemma, i början när liten var riktigt liten kombinerade vi med engångs. Detta för att min stackars sambo som aldrig tagit i en bebis, än mindra en blöja, skulle få en chans att ta en sak i taget:D


Idag har vi dels vikblöjor, 75 grams från Imsevimse, som vi stoppar i Imse Fox Fibre velourbyxor (färgväxande och ekologisk bomull). På nätterna lägger vi en något större vikblöja i, + ett inlägg, då lillen kissar så mycket.

På dagarna varierar vi oss med Magicalls, de tar inte emot lika mycket som vikisarna, men det är väldigt enkla att byta, med tryckknappar på magen. De torkar ursnabbt på hängställningen, jag torktumlar någon enstaka gång när vi har bråttom bara.


Imses formsydda flanellblöja används också, fast inte av amsbon, för han tycker inte om dem när vi komemr hem.



Anledningen till att vi använder tygblöjor är:

*ekonomi, det är dyrt att köpa in dem, men sedan har man blöjor länge, och till nästa unge, och nästa.....
* miljön, jag tvättar bara full maskin, och doserar tvättmedel noga. Torktumlaren går inte ens en gång i veckan längre, kanske en gång på två veckor. Hänger i stort sett allt ute, så det får torka i uteluft.
*lillens rumpa mår så bra av tygblöjor, han är jättefin i stjärten, och så fort vi använder annat så blossar babianstjärten upp...



Vi använder alltså tygblöjor även när vi reser bort, och det fungerar bra. Bajs spolar vi av blöjan med bidéduschen, och förvarar blöjorna i en hink till det är tvättdags. är vi på stan har jag alltid en liten påse med att ta dem i till vi kommer hem, och sedan tar jag hand om dem.
 
Sv: tygblöjor

Det låter ju faktiskt riktigt bra! Känns som om det kan vara värt ett försök!

Till lillen som ännu inte är född, vad bör man köpa upp sig på och hur mycket?

Jag tycker att det låter helt brutalt när man läser på naturskyddsföreningens hemsida; att man använder sig av ungefär 4000- 5000 engångsblöjor under blöjperioden :eek:
 
Sv: tygblöjor

På minimundus hemsida finns det bra beräkningar av vad man kan behöva beroende på vad man vill använda.


Här valde vi ju vikblöjor, och i början klarade vi oss med 18 st + 5 par byxor till det. Sedan har jag fyllt på efterhand, så idag har vi nog 30talet vikisar och 2 par dagbyxor. 6 par MagicAlls har vi också, de används mest när vi ska ut på stan eller liknande. Vi klarar oss 3-4 dagar på det.

Till natten har vi 6 stora flanellvikisar, lika många inlägg och 2 par Pulbyxor, samt 2 par ullbyxor. Vi klarar 6 nätter på det.


Sedan gick vi vidare på det här tänket och skaffade tvättlappar av bomull, de tvättas med blöjorna, och är jättebra till både vanlig "bajstvätt", som till snabbtvätt efter mat och fika.
 
Sv: tygblöjor

Till första hade vi tygisar, vanliga på natten och sen första bytet då hon praktiskt nog bajsade en gång om dagen och då på fm:)
Annars fungerar rispapper utmärkt. Sparade helt klart på ekonomin och sopberget. Numera används en del av dem till att torka hästar med:o:D
 
Sv: tygblöjor

Jo, vi får nog ha någon form av blöja som sitter där den ska, då dottern är väldigt rörlig.

Har fått för mig att tygblöjor kan vara bra när man börjar potträna också.

Hur fungerar pocketblöjor?

Hur många är lagom att skaffa om man planerar att ha tygisar hemma och engångs när man åker någonstans eller om man har barnvakt?
 
Sv: tygblöjor

Jo, vi får nog ha någon form av blöja som sitter där den ska, då dottern är väldigt rörlig.

Mitt inlägg blev lite konstigt, för jag kom på att Bum Genius faktiskt oxå har kardborreknäppning. Men den är utformad på ett helt annat sätt än Imse Vimses. Den har aldrig skavt.

Pocket är som en blöjbyxa med plats för fyllning.
 
Sv: tygblöjor

Undrar också hur många som kan tänkas behövas att inhandlas, då jag tänkt på att använda engångs när man ska bort eller ha barnvakt? :)
 
Sv: tygblöjor

Finns det några med resår som är ungefär som ett par up&go blöjor?
Vår grabb tycker att blöjbyten är fasligt stillsamma och tråkiga :angel:
Det far åt alla håll och tyvärr har jag bara två händer och två ben. :devil:
Har funderat påa tt sy om våra Imse blöjor, sprätta upp och sy in resår upptill. Skulle det kunna fungera tro?

Använder gärna tygblöjor hemma men jag får ju frispel innuti vid varje byte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 165
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 034
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp