Tygeln mot halsen..?

the_connemara

Trådstartare
Ska man lära en liten häst att gå undan när man lägger tygeln mot halsen? Är det viktigaste isf att hon flyttar framdelen och inte svänger ut med bakdelen?
 
Jag tycker själv att det är väldigt praktiskt att lära sin unghäst, när jag nu hade en, att en tygel mot halsen (lätt tryck) betyder sväng. Det kommer rätt naturligt för dem t.ex. ute i skogen. Rider alltid så ute och det gäller även för Aminette. P.g.a det var det relativt lätt att lära både henne och Kyra öppna och sluta. Då de visste att man skulle gå undan för tygeln. De hästar som inte kan det sen innan kan ha stora problem med att förstå det, även om de gör det till slut också såklart.

Så själv lär jag gärna de hästar jag har det...
 
Tygel mot halsen styr bogen. Ska du öva på att flytta bogen är förstås det viktigaste att hästen följer hjälpen genom att flytta bogen.
 
Då är du klok :idea:

Att baken inte far ut får du korrigera genom att förbättra kvaliteten på böjningen. Att ta in bogen kan i sig vara ett sätt att komma åt det - nästa steg är att få inner bak att kliva på bättre.
 
*host harkel* Klok?? Om du påstår det så är du ju nästan dum :smirk:

Men iaf.. Hur förbättrar man då kvaliteten på böjningen? Är ingen fena på det här och lilla hästen är ju lätt att lära fel då hon kan nada.. :crazy:

Dessutom (kanske skriver en ny tråd om d) så undrar jag HUR fasen man ska kunna påverka innerbak utan att ha ngt på yttersidan. I stallet lär vi hästarna gå undan för tryck när vi flyttar dem (eller det kanske ni inte gör?) och vid träning ska de helt plötsligt inte göra d? :confused:

Dessutom så läste jag Spiders text om eran longering.. Att vara i höjd med eller bakom hästen innerbak skulle vara drivande, min lilla häst har lärt sig att kommer man bakifrån så ska hon s p r i n g a efter löshoppningarna. Vad göra åt detta?
 
Inte om du använder spöet på rätt sätt. Du kan t ex prova att peta till på baksidan av benet mellan kotan och hasen, precis när hon lyft upp hoven och ska börja föra fram bakbenet, så kommer hon troligen att kliva mer framåt med bakbenet.
 
Om det inte funkar brukar det bara ta en fem minuter att förklara det för hästen.
Om den inte tidigare har dåliga erfarenheter av spöet.

Bara be hästen stå stilla och peta på innerbak. När hästen lyfter beröm den.

Jag gick snäppet längre och gav bara beröm när Ami satte benet längre in under sig, men det gör man ju som man vill. Man kan ju rätt lätt lära om det senare om man vill.
 
En liten följdfråga på den här tråden: Har ni något bra tips på hur man lär hästen att gå undan för tygeln mot halsen? :)
 
Som jag skrev ovan så tycker jag att det är enklast att lära dem ute i skogen. Om man bar skrittar ut kan man se till att hamna i skog där det finns mycket stammar som man kan vandra runt utan att det verkar som att man gör något annat än tar sig fram. Gör man det ett par gånger och endast styr med hjälp av tyglarna så har de lärt sig det och sen kommer resten oftast av sig själv.

Unghästar flyttar ju oftast mer villigt bog än rumpa så de brukar koppla ihop tygel till att flytta framdelen så slipper man tänka på den delen också. :angel:
 
HEJ!
Min häst är visserligen bara 8mån men jag har redan börjat lära henne det genom att ibland bara leda henne med grimskaftet runt halsen...i början fick man ta i lite och det underlättar om man själv går dit man vill att hästen ska gå...nu lyssnar hon för ett lätt tryckt med grimskaftet. :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Känns skitjobbigt att främmande personer ska komma hit och se mitt kaos men jag får väl säga att jag är mitt i en storstädning eller...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp