Satt precis och läste inläggen i "Hetsig häst" där det bl a står att vissa hästar reagerar med att bli stressade om man håller emot för mycket i tyglarna. Har själv en sådan liten tjej och jobbar för fullt med att lära mig sitta till ordentligt mm. Har bara en liten fundering (så nybörjare jag är). Rider ofta ihop med två mycket duktiga kompisar men blir ibland helt konfunderad över detta med tygeltaget. Den ena säger att jag måste släppa mer, den andra att jag ska korta tyglarna. Själv försöker jag vara mjuk i handen men ändå hålla ett fast tag. Men kan någon förklara/visa vad som är lagom? Självklart vet jag att tyglarna inte ska "flaxa" osv men har tydligen lite svårt att hitta lagomläget.
Mitt sto går mycket lätt i form
men både hon och jag har mycket, mycket kvar att lära oss. Ska ta hjälp av tränare framöver men väntar in ett par personer till så att vi kan hyra ridhus/tränare tillsammans. Så länge vill jag göra så rätt jag förmår och är tacksam för lite hjälp från er andra som kan mer än jag.
Ett exempel på när det gått mindre bra: Red tillsammans med en av kompisarna när hennes häst blev rädd och drog iväg en bra bit före oss. Jag lyckades hålla min häst lugn och sansad ett bra tag men när vi kom närmre stallet och hon fick den andra hästen inom synhåll drog hon ner huvudet mellan frambenen (gick jättesnyggt innan) och stack iväg, stannade när vi väl kom fram till kompisen och lugnade ner sig ganska omgående. Uppenbarligen reagerade jag inte tillräckligt snabbt för att få stopp på henne men undrar hur ni övriga skulle hanterat detta. För lösa tyglar? Inte tillräckligt bra sits ännu? Vad tror ni?
Mitt sto går mycket lätt i form
Ett exempel på när det gått mindre bra: Red tillsammans med en av kompisarna när hennes häst blev rädd och drog iväg en bra bit före oss. Jag lyckades hålla min häst lugn och sansad ett bra tag men när vi kom närmre stallet och hon fick den andra hästen inom synhåll drog hon ner huvudet mellan frambenen (gick jättesnyggt innan) och stack iväg, stannade när vi väl kom fram till kompisen och lugnade ner sig ganska omgående. Uppenbarligen reagerade jag inte tillräckligt snabbt för att få stopp på henne men undrar hur ni övriga skulle hanterat detta. För lösa tyglar? Inte tillräckligt bra sits ännu? Vad tror ni?