Tyglar till Kandar

corzette

Trådstartare
Sitter och "lusläser" TR, och behöver lite "tolkningshjälp"....

Tyglar skall vara av läder och/eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna.

Stång- och bridongtyglar samt pannband skall vara i enlighet
med beskrivningen för träns.

Och nej jag tänker inte använda gummityglar... MEN jag gillar verkligen vävribbtyglar, så hur ställer ni er till att man skulle ha vävribbtyglar på bridongen och sen ha lädertyglar med stoppar på till stången ?

Jag rider aldrig med handskar (även om man BÖR) och då funkar stoppar kanon så inte tyglarna glider. Och jag måste ju ha nån skillnad på bridong och stångtygeln...

Om jag nu rider så kommer folk säkert reagera men samtidigt om inte domarna säger ifrån om alla "bling"pannaband borde de ju inte kunna klaga på mina tyglar ?
 
Sv: Tyglar till Kandar

Så som jag tolkar det får du ju ha dom tyglarna, jag trodde helt ärligt inte man fick ha annat än släta stångtyglar (enbart för att TR kan vara "bara för att" ibland) men det är nog bara för att jag aldrig sett någon som har det heller.
Blir nyfiken, känns det inte klumpigt? För vävribb har ju också stopp? Eller det kanske inte alla har, vad vet jag känner jag nu haha!
 
Sv: Tyglar till Kandar

Nja klumpigt kanske de blir men har ju nu vävribbtyglar (mkt riktigt med stoppar) på som tränstygel, tävlar med dem och de funkar lysande.
Tänkte därför då köpa ett par släta lädertyglar men med stoppar på att ha som stångtygel.
"Hatar" släta lädertyglar som bara glider hela tiden, hade ett sånt kandar förut med två släta tyglar, där enda skillnaden va tjockleken på tyglarna, vilket meck....
 
Sv: Tyglar till Kandar

Kanske beror på hur man är, jag har iofs inte släta tyglar på tränset, jag har kantflätade men på kandaret tycker jag om att ha smalare och utan stopp så man inte omedvetet tar för mycket i stången. Känns bara som om det blir mycket i händerna, det är ju självklart en smaksak :)
 
Sv: Tyglar till Kandar

Om tyglarna glider är de ju så enkelt som att du inte håller tillräckligt i dem ; )

Mnja sanning med modifikation, varefter hästen blir varm/svettig blir rena lädertyglar snorhala....

Men nu har jag nog lyckats hitta alla delar till mitt "nybygge kandar"...
Det blev två typer av lädertyglar med stoppar på bägge, dock är de lite olika tjocklek på dem så man kommer kunna hålla isär dom :)
 
Sv: Tyglar till Kandar

Tyglar mot en svettig hästhals gör dem förstås halare. Det var nog så hon menade.
(fast jag gillar släta smala lädertyglar)
 

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag bukes hjälp, blir snurrig kring vad som gäller... Ska tävla dressyr imorgon för första gången på evigheter. Träffade på...
Svar
9
· Visningar
1 901
Senast: fio
·
Ridning Jag har ridit på kandar förr om åren men det är nu så jäkla längesedan att jag glömt bort tekniken. Såhär på nattkvisten är man ju inte...
Svar
5
· Visningar
2 773
Senast: Saigon
·
Dressyr Såhär står i TR: Tyglar skall vara av läder och/ eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtygel är tillåtna...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: Loppz
·
Utrustning Sitter i valet och kvalet vad jag ska tillverka för tyglar till mitt kandar. Är förtjust i kantflätade. Men undrar om man får ha det...
Svar
8
· Visningar
2 175
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp