Bukefalos 28 år!

Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har ridit på kandar förr om åren men det är nu så jäkla längesedan att jag glömt bort tekniken. Såhär på nattkvisten är man ju inte speciellt skicklig i sitt analytiska tänk heller så kanske finns någon som kan ge lite rätsida på detta...

När man rider på kandar, pelham eller nåt annat med två tyglar, har man ju tyglarna i kors och stångtygeln ett snäpp högre upp i handen. Varför egentligen? Hur blir det rent tekniskt så att stången inte tar i i första skedet utan att bridongdelen gör det?

Jag tyckte att det var svårt att utesluta stången i tygeltagen, går det ens att separera dem och hur gör man då? Hur ska man vinkla händerna och hur kan det isåfall påverka när stången hålls ett snäpp högre? Jaghar inbillat mig att om man håller stången nederst så inverkar den om man vinklar handen framåt, men det borde ju inte bli likadant om man håller stångtygeln över bridongen?

Nu händer det att jag rider med två tyglar vid uteritt på en otroligt stark ponny som tyvärr lärt sig att sticka med sin ryttare. Men då har jag bara stångtygeln som "nödbroms" och rider huvudsakligen på den andra. När hästen väl sticker eller jag känner att den är på väg kortar jag stångtygeln just då, annars har jag den lös i handen utan inverkan eller hängande på halsen. Så finliret använder jag mig ju inte av så därför har jag inte analyserat inverkan direkt då man håller med korsade tyglar...
 
Sv: Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

Ingen expert på 2tyglar, men att ha dem i kors eller inte är väll en smaksak? Och när man har en stilla hand och kramar tygen så är det ju främst den nedre tygen man rör? = då har man bridong tygen överst om man vill inverka mer med stången och stången överst om man vill rida på ridningen främst.

Eller blandade jag ihop det nu?
 
Sv: Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

Du är rätt på det Buck!

Normalt sett så har man korsade tyglar och har då bridongtygeln nederst och stångtygeln överst.
Detta är för att man vill ju främst rida på det "snällare" bettet och bara lägga till stångverkan när det behövs.
Om man rider korrekt med en stadig hand och korsade tyglar så kan man rida på bara bridongen och vill man ha stångverkan så höjer man bara handen lite.
Perfekt för just uteritten på den lite starkare hästen! Går hästen lungt och snällt så känner den bara av "det vanliga" bettet men sticker den iväg så höjer man bara handen och slår till nödbromsen :laugh:
 
Sv: Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

Tack för era svar. Nu har jag sovit några timmar och allting verkar direkt väldigt logiskt :o:angel:

Att stången inverkar mer då man höjer handen är jag med på. Och rider man på delta (vilket jag aldrig gör) så rider man med låg han för mer bridongverkan och högre hand för mer stångverkan...

Men jag läste i en äldre tråd att man ska ställa och böja med bridongen enbart. Hur fasen bär man sig åt då i annat fall än om man har slack på stångtygeln?
 
Sv: Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

Nja, man ställer och svänger hästen med små fina rörelser i sätet och pytte rörelser i tygen :p

Annars är det väll bara att att ha jämt stöd på hela bettet när man ber om böjning, allt är ju en vanesak, och tror att det helt enkelt är att man får pröva sig fram till vad hästen trivs med och se hur mycket som krävs för att få ett visst resultat.
 
Sv: Ridning på två tyglar - tygelfattning, inverkan...

Hur man väljer att hålla tyglarna är ju en smaksak. Finns flera varianter.

När det gäller att inverka mer med bridongtygeln så kan du ju åstadkomma det genom att använda fingret närmast lite mer. Om du tex har bridongen som vid vanlig fattning på en tygel, mellan ringfingret och lillfingret så när du vinklar handen lite så trycker du till lite mer (eller hur jag nu ska förklara det, jag är sämst på att förklara :D) med ringfingret. På så vis får du en kraftigare inverkan på bridontygeln i förhållande till stångtygeln.

Trycket du lägger på tyglarna antingen genom aktiv rörelse av fingret eller vinklande av handen ger effekt på respektive bett. Har du stångtygeln överst och vinklar handen neråt så blir det mer effekt på bridongtygeln än stångtygeln (och då håller ju oftast dessutom bridongtygeln något kortare än stångtygeln). Men det finns ju en gräns för hur vinklade händer man vill ha, därmed kan man istället använda sig av fingrarna.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 701
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 292
Senast: Karminnie
·
Utrustning Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt...
2
Svar
20
· Visningar
6 003
Senast: CassaMy
·
Ridning Ni som rider med två tyglar, har ni "vanlig kandarfattning" eller 3+1 fattning (vänster bridong/kapsontygel och båda stångtyglarna i...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp