• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Belleriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 404
B

Belleriet

Bakgrundsfakta:
Min klumpiga ponny stampade på sina tyglar igår när jag hoppade av och skulle lägga upp en bom från hindret. Han mittprickade med brodden mitt på tyglen så det sa SCHONG och så var det i två bitar.
Det kändes förargligt, mina älsklingtyglar. Det var helt vanliga svarta lädertyglar med stoppar, men de var så mjuka och bekväma för händerna! De var inga speciella, men de var perfekt längd. Ingick i priset på ett träns jag köpte förut, strl. cob.
Frågan:
Så nu måste jag hitta ett par nya medans jag använder ett par gamla vävribbtyglar(som jag hatar!). Har tittat på Hööks men det var något fel på alla. Att det inte finns helt vanliga lädertyglar! GAH.
Har ni några tips på bra tyglar? Jag vill inte kosta på tyglarna direkt, vill bara ha ett par normala, jag är ingen märkesgalen typ. Helst under 200lappen. Vanliga lädertyglar. Vad har ni? Några ni tycker är bra? Vad som helst!:)

Sv: Tyglar

Jag har ett par från hööks, Claridge tygeln, och de är de skönaste jag någonsin ridit med tror jag. De är jättemjuka och sköna, och på min ponny är de perfekt i längd. De kostar iof 269, men skulle mina gå sönder igen så skulle jag nog köpa lika dana, de är underbara tycker jag!

Tankeläsare eller något :O
Precis sånna tyglar som jag vill ha :D

Men jag har också kollat på de från hööks, tycker dock att de är lite dyra,
men det är det väl värt? Man använder ju ändå dom så mycket ;)

/ Emma :bump:

Det är väl snarare ditt eget fel som inte kan lägga upp tyglarna ordenligt...

Börjes har väldigt trevliga för en billig peng. Finns i varenda nät-shop annars.

Köp begagnade lädertyglar på radannons eller auktionssite! Då är de mjuka från början. Och du kan köpa flera par ut-i-fall-att.......

smart!
får se hur det blir.. kanske kan svänga förbi granngården och köpa ett par okej tyglar snart, det har jag närmast till hands och mamma kanske går med på att betala;)

Köpte ett par på eko, globus tror jag dem var (har dem kvar än) smala, mjuka (efter några användningar iaf) med stroppar. Vanligt svart läder med rostfria spännen. Tror dem kostade 200 något iaf under 300.

oavsett hur det gick till så kan du inte skylla på hästen för att du inte höll i/höll upp tyglarna ordetligt.

vet du vad jag hatar? folk som är hånfulla. jag vill inte ha såna här svar.
men så fort man skriver ngt folk tycker är konstigt och de har för mkt fritid kan de inte bara fråga vänligt, utan de bara går på och hackar direkt! de intresserar sig inte av tråden/frågan, de gillar bäst att klaga. så typiskt hästmänniskor egentligen. och nu pratar jag inte om dig, utan folk i allmänhet.

jag hoppade av, det var meningen att det skulle ta 5 sekunder, jag böjer mig ner och min ponny gillar att kika efter godsaker på marken. tyglarna åker fram, och jag ser det, men i sista sekund. han kliver fram med frambenet och prickar mitt i prick med brodden på tygeln, jag försöker rädda situationen men då har han kommit på att det bara fanns grus och inga godsaker. då slits tyglen av. jag vet lika bra som du att det inte var hästens fel. jag skulle aldrig skylla på honom. men han är bara såhär klumpigt dumsöt. det är inte så att jag skäller och skyller på honom. tyckte det var lite förargligt men det var mitt eget fel, jag vet.

så nu vet du det, tack för att du tipsade om bra tyglar som tråden handlade om!:angel:

det här var överreaktion jag ursäktar, men så! nu slipper vi tjafsa om det:)

MEN GE DIG NU!

Jag har ett par tyglar från grangården, dom kostade runt 80 kr. De är lite för breda för min smak men hur mjuka som helst.

Du kan inte få tyglarna lagade hos sadelmakare/skomakare då? Borde inte kosta mycket alls. Behöver ju inte heller synas så mycket, beroende på var någonstans de gick sönder.

*kl*

men herregud vad folk kan övertolka :crazy: har själv en pålle som jag kan tycka är rätt klumpig (hon har lyckas trampa av x antal tyglar, ha sönder ett otal grimmor osv.. och ja, jag vet att det egentligen är mitt eget fel), men jag tycker att det är rätt sött.. är det så fel då? ställer mig ju knappast och skäller ut hästen..

tillbaka till tråden. jag har ett par kantflätade lädertyglar från hööks, helt underbara :love: kommer definitivt att köpa samma när/om de jag har går sönder. kostar runt 129:- eller nåt sånt om jag inte missminner mig..

Men hej, någon har vaknat på fel sida!

TS

Jag har ett par underbara tyglar från Hööks jag med, kommer inte ihåg vad de kostade men jag älskar dem! :love: Har ett par som följde med ett Globus-träns, också helt underbara men jag vet inte om de finns att köpa lösa.

Liknande trådar

Utrustning Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Remitly

Hund, Katt, Andra Djur