Tyngd på ledrep

BOOH

Trådstartare
Hur tungt tycker ni att ett ledrep ska vara? Många verkar vilja ha det ganska tungt, men blir det inte då ett konstant tryck i nacken från grimman, särskilt i kombination med repgrimma? Och hur kan eftergiften bli bättre med ett tyngre rep, när det som sagt borde bli ett konstant tryck?
Var och köpte ett 14 mm polyester rep på fyra meter idag, men kände när jag kom hem hur tungt det var (0,5 kg). Tycker det känns väldigt tungt, men jag kanske bara är ovan då jag annars brukar använda en vanlig longerlina för ledövningar och liknande.

Sv: Tyngd på ledrep

Dom säger ju att det ska vara tungt men jag har inte riktigt förstått varför heller.
Jag använder antingen en ganska kort lina (lite längre än ett vanligt grimskaft) eller longeringslina. Ingen av dom är ju särskilt tunga och jag tycker det verkar kvitta. Jag tycker träningen går väldigt bra ändå. =)

Sen vet jag inte om trycket gör så mycket. Måste väl vara värre med trycket av ett träns då? Eller?

Det jag har fått höra att man ska ha tunga rep för att för dom som vickar/gungar på repet för att t.ex backa hästen. Då känns det tydligare och när man slutar vicka på det så stannar det snabbare än ett lättare rep = tydligare. Och sen är det för att dom här riktigt ordentliga repen inte är så elastiska och därför bli tydligare för hästen.

Så kan det nog vara, men jag tror som sagt inte det har så stor betydelse.
Mycket av det handlar ju om att vi som tränare också ska vara lyhörda och snabba. Och min lilla plutt lärde sig ganska snabbt att backa fastän jag "bara" hade longeringslina. Men han fick ju iofs lära sig på det lite hårdare viset eftersom han ville gå över mig konstant. Och då är det ju inte att man snällt säger till honom att backa med linan. Så i det fallet hade det ingen betydelse vad jag märkte.

Jag tror det är mycket tränaren själv och hur man använder hjälpmedlen. Allting går att använda bara man gör på rätt sätt. :P

Självklart beror inte hanteringen på vilken utrustning man har, men vi människor har ju förmågan att skaffa oss hjälpmedel till allting för att allt ska bli så enkelt som möjligt:D

Hahaha... Så sant så sant!!! Men frågan är om det blir så bra i slutändan?? Vi har ju en tendens till att ta den lätta vägen och det inte blir bra gjort istället för att ta den långa och kanske lite krångliga vägen och det i slutändan blir skitbra. :P

jag gillar tyngre rep med stadga. För lätta rep känns sladdriga och rör sig alldeles för mycket.
Tex vid longering; med ett tyngre rep håller sig linan mellan er rätt stilla trots hästens ev. bus. Har du ett lättare rep då så fortsätter det mest fladdra hela tiden och har absolut noll styrsel.

Samma anledning till att jag vill ha ett så tungt rep som möjligt. Jag hittade inte mitt ledrep här om dagen och tog en gammal longerlina istället, men gav upp iden på att arbeta med det över huvud taget efter en stund på banan. Linan bara fladdrade runt, kändes väldigt osäkert när man longerade med tanke på att linan nästan la sig runt benen på hästen - jag vill inte ha "kontakt" (= spänd lina) med hästen när jag longerar utan vill att den ska hänga, kontakten med hästen ska finnas där för att repet tynger ner lite... precis som när man rider på långa tyglar i western. Bara för att tyglarna är långa så innebär det inte att kontakten går förlorad, den finns där för att tyglarna är tunga.

Jo, det är ju helt sant att repet hålls mer stilla. Jag tänkte ändå mest på hur eftergiften blir när den där tyngden fortfarande finns i nacken. Och jag är dessutom rädd för att jag inte är tillräckligt 'bra' för att använda ett tungt ledrep, ifall jag skulle ge helt fel signaler eller något, så använder egentligen inte repet till annat än att försäkra mig om att hästen inte sticker iväg. Gör mest basic övningar som att stanna, stå kvar, inkallning, backa och liknande. Använder aldrig repet för att få henne att backa, bara kroppsspråk.
Har också provat longera med longerlina, men det har inte gått särskilt bra, och när ni nu säger det så tror jag att det skulle gå betydligt bättre med ett tyngre rep där. :idea:

Detta är nog rätt individuellt.
Jag vill inte att det ska vara för lätt så det blir fladdrigt utan ha såpass mycket tyngd att det ger tydliga signaler, men inte så tungt att det känns klumpigt. Jag har hamparep, tror det är 12 mm som jag gillar. Känns lagom för mig.

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 263
Senast: anyberg
·
M
Träning Är det någon som har erfarenhet av att använda den? Vi har tänkt att träna vårt ungsto med hovslagarskräck enligt Montys fix-up 3 video...
Svar
18
· Visningar
7 164
Senast: _smiles
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 284
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka