Typ av jord?

Fillifjonkan

Trådstartare
Hur tar man reda på vilken typ av jord man har i marken? Ska bygga paddock i sommar och vill gärna börja fundera på vilket material som blir bäst.

Sv: Typ av jord?

Gör en geoteknisk undersökning.

Då får du reda på vad innehållet är samt genomsläpplighet/dräneringsförmåga. Man brukar göra en sådan då man ska anlägga exempelvis avlopp och när man bygger hus.

Vi bor själva på en ås som består av berg och jordarten är sandig siltig morän med matjord över.

Enkelt, hyvla/skotta bort matjorden för den bör du ju endå inte ha kvar innan du går vidare.Ingen ide att bekosta undersökning av den ju.

När vi anlade vår rundcorall, -paddock får inte plats då allt sluttar här på åsen *s* ,så tog vi bort all matjord och gick ner till fast morän, vi har sedan makadam i två olika storlekar samt fiberduk motsvarande den klass man lägger vid motorvägsbyggen och sedan lyckades vi hitta ett företag som levererade natursand (ca motsvarande som gjutgrus) så vi slapp köpa krossat materiel som har en förmåga att gärna packa sig och bli hårt och ej heller dränera så bra.

Har krossat sk noll-åttafyll på ett annat ställe på gården och antingen är det stenhårt eller så geggar det där vi har en naturlig liten sänka av vägen där det tidigare alltid var en stor vattenpöl...

Gira :banana:

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 414
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 090
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka