Typ av sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 1 928
B

**BORTTAGEN**

Jag är hobbyryttare, rider mest i skog och mark men kan få för mig att hoppa lite och rida nåt dressyrpass ibland, vilken typ av sadel ska jag välja? Allround eller hoppsadel? Har hört att allroundsadlar inte är bra till någonting, stämmer det?

Allround :)
Varför skulle de inte vara bra till nånting? Klart de inte är bra om man vill satsa inom nån gren men annars funkar dom lika bra som vanliga sadlar. Och det är enklare att rida dressyr i en allroundsadel än i en hoppsadel :smirk:

Plus att du oftast får betala massa mer pengar för en ren hoppsadel. Jag tror du kan hitta en mer prisvärd och bra alroundsadel.

Jag vill nog uttrycka det så att allround är fel uttryck. Det borde vara varken - eller.....

Hellre en bra hoppsadel! Det går faktiskt - med lite god vilja - att rida dressyr i en hoppsadel. :D

Immer

Jag får hålla med om att allroundsadlen är varken eller! Rider du dressyr sitter du inte riktigt utan är halvvägs mot hopp position, vill man hoppar så är du halvvägs mot dressyrsitsen.

Men i och för sig rider du mycket bara ut i skogen så vill man ju sitta lite mitt i mellan för man vill ju inte ha dom riktigt korta hopplädrena fast inte heller dom riuktigt långa dressyrlädrena.

Fast jag sitter själv och rider i hoppsadel även under dressyrpassen eftersom att jag kunde acceptera att rida dressyr i hoppsadel men inte hoppa i dressyrsadel.

Hoppas fortfarande att pengarna ska räcka till den dressyrsadelen som jag vill ha. Suck!

Jag var en sk. hobbyryttare förut och red bara runt i skogen och någon enstaka gång på banan. Hade en hoppsadel. Men nu när min gamla tränare har kommit tillbaka så var jag tvungen att köpa en dressyrsadel. Min sits hade blivit totalförstörd (kan bero på min obegåvning också.. :smirk: ) och alla övningar hon ville göra gick inte med hoppesadeln. Så det beror alldeles på dina planer. Min kompis rider omkring med en allroundsadel och det går alldeles utmärkt att hoppa och rida dressyr med den.
Men var det inte du som hade en tråd om selectan förut? Min häst hade en sån förut (fick tyvärr inte med den när jag köpte honom..) och det var en jätteskön sadel! Man satt bra i dressyren och hade bra balans i hoppningen.

Lycka till med sadelletandet! :bump:

Japp, det var jag som hade undringar om selectan, den är mer som en "Riktig" allroundsadel, men det är ju inte säkert att den passar och då får jag ju köpa någon annan typ av sadel. :)

Okej! Då hade jag rätt! :D Hoppas du hittar rätt sadel! Jag tycker alltid att det är lika svårt.. Men griffin är ju bra för att man kan byta storlek på sadlarna lätt också. Min häst har nämligen en förmåga att ändra form ibland.. :smirk:

Man kan väl inte byta storleken på Griffinsadlarna? Det är väl wintec som man kan det på?? :confused:

förlåt, jag tänker med rumpan ibland.. :o :) Köpte min wintec sadel igår, kan inte sluta tänka på den.. haha

Ja, wintec är fina sadlar. Prövat en på min häst men den passade inte hennes raka rygg tyvärr! :cry: Himla smart med utbytbara koppjärn annars!

Jag har flat sadlar på båda mina hästar, rider mest i skogen. Gillar dom för att dom ger stor frihet, jag kan länga lädren och rida markarbete, klättra, galoppera snabbjobb och såklart hoppa....

Förhoppningsvis ska unghästen börja dressyra lite mer målmedvetet och seriöst efterhand, så då kanske jag köper en dressyrsadel.

Om du mest rider ut, så välj INTE en dressyrsadel iaf, det är verkligen inte bekvämt om du inte bara ska rida lugnt på en slät veg...

jag skulle rekomendera en allround.
Min maxam är både bra till hoppning och dressyr

Nä, det blir ingen dressyrsadel i alla fall, den är ju väldigt svår att hoppa med! Det är lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel. :)

Tycker ni verkligen?? :confused: jaja, om man är inbiten dressyrryttare så :confused: kanske det känns bra att ha det men..... nä..... :p Va konstiga ni är.... ;)

Det beror väll på vad för dressyrsadel man har.
Om den onte har förstpra stöd, för djupt säte så kan man hoppa, klättra rida i ojämn terräng.

Jag gillar inte allroundsadlar! Men det dom skulle fungera bäst till är väl skogsridning.

Jag hade bara en dressyrsadel till att börja med eftersom den följde med hästen. Man sitter ju väldigt stadigt i en dressyr, men man blir ju ganska begränsad eftersom det inte går att korta stiglädren särskilt mycket. Ganska nyligen köpte jag mig en ren hoppsadel, trots att jag inte hoppar alltför ofta för tillfället. Det är jättebra att rida ut med och till hoppningen är den suverän!

Satsa på två sadlar om du känner att du har råd med det. Köp den du har störst behov av först. Man får bättre sits och inverkan på hästen om man sitter i en sadel som är gjord för ändamålet.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 165
Senast: Capybara
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V