Tysk ridponny? Bundesland? Brännmärkningar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Red ett jättefint och välutbildat sto idag :laugh:

Hon är (enligt mitt ögonmått!) ca. 152 cm i mkh och enligt uppgift född 1995 i Tyskland. Uppgiven stam är E: Small-Land Martino U: Golden Charm UE: Valentino.
Hon har även ett flertal brännmärkningar; Typ 004440404004 (eller liknande, en lång blandning av 0/4) klumpigt bränt på högra sidan av halsen, en eker med en krona över, en "sköld" med ett kors i och tre fyrkanter över, något som ser ut som en döskalle med korslagda benknotor (:eek::cautious:) och något som ev. skulle kunna tolkas som någon form av klöver eller träd, samt ytterligare 2-3 st som jag ser, men inte kan urskilja/tyda. Samtliga på vänster baklår.

Hon har under perioder varit avelssto och fått avkommor E: bl.a. Dancer Gold B, Power Boy och Verona's Bo-Gi. Dessa är mig veterligen reggade som svenska ridponnyer.

Så till några funderingar:
- Vilken ras är hon själv? För hon kan väl inte vara svensk ridponny, likt sina avkommor, eftersom hon är född i Tyskland? Är hon bara "allmän tysk ridponny"? Eller har hon någon "Bundesland - tillhörighet"?
- Är några av brännmärkningarna knutna till något Bundesland/Bundeslands ponnyavelsföreningar eller så? Eller är de bara stuteri/"påhittade" märken?
- Den där döskallen, är den något stuterimärke, eller är det någon som bara lite allmänt haft lite för kul med ett brännmärkningsjärn? :cautious:
 
Sv: Tysk ridponny? Bundesland? Brännmärkningar?

Hon är ett Bönningersto. Fader och morfar (Valentino heter egentligen Oakley Bubbling Bobberty ) är brittiska ridponnyhingstar, därefter ligger Eckley (welsh sec C) och sen Hartung (stog senare till avel på Flyinge) och sen Haflingersto. Om jag minns rätt så var det Traudi Björling som fick henne av Bönninger när han blev sjuk och minskade sin avel. Registrerad som Tysk Ridponny.
 
Sv: Tysk ridponny? Bundesland? Brännmärkningar?

Tack för infon! :D
Jag kan inte hela denna "ponnys" ägarhistoria, men om vi pratar om samma så har denna, vad jag vet, ägts av samma tjej under i princip hela 00-talet, en tjej som haft henne som tävlingsponny och vars föräldrar har drivit/driver en ridskola där "ponnyn" i fråga numera går som lektionshäst. Men vad vet jag....
Tack i alla fall! :)
 
Sv: Tysk ridponny? Bundesland? Brännmärkningar?

Det stoet, tillsammans med några andra som såldes till ett stuteri i Nyköping, såldes ganska direkt som dom kom till Sverige, så hon kan mkt väl varit hos samma ägare sen 00talet.
 

Liknande trådar

Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp