Bukefalos 28 år!

Tyskland öppnar dörren för vargjakt

lbb

Trådstartare
Och detta i förlängningen av säkerhetsskäl. Det finns en uppenbar risk för människor o egendom enligt min källa.

Säkerhetsrisk??
jo faktiskt. Längst hela nordsjö-kusten har Tyskland byggt vallar till skydd för högvatten vid stormar. Dessa vallar betas av får, som dels håller gräset kort men även kontinuerligt trampar åt ytan på dessa livsviktiga vallar. Dessa vallar går, av praktiska skäl inte att hägna in rovdjurssäkert och den kraftigt ökande vargstammen börjar utgöra ett hot mot dessa får, och i förlängningen till vissa kustsamhällen , då dammarna skulle försvagas om fårhållningen försvann. Ägare till fåren har flaggat för att de vill sluta släppa djuren på vallarna.

Hur påverkar detta då Sverige? Ja för att Tyskland ska få utrota varg i dessa kustområden måste en regeländring till, en ändring som skulle ge lokalsamhällen möjlighet att fatta egna beslut i frågan....Vilket då naturligtvis även skulle gälla svenska samhällen. Därför är frågan intressant.
 
De ska inte utrota vargen? Artikeln du länkade säger att de förlängt tillståndet för skyddsjakt gällande en enstaka individ som ställer till problem.

Zurzeit leben nach Angaben der zuständigen Wolfsbetreuer vier Wölfe dauerhaft in Schleswig- Holstein. Einer davon soll abgeschossen werden, weil er als "Problemwolf" gilt: Wenn ein Wolf mehrfach spezielle Schutzzäune überwindet und Nutztiere reißt, wir er so genannt - und kann unter bestimmten Umständen abgeschossen werden.
 
Men det verkar ju handla om skyddsjakt på en individ?
Det har de ju haft förut. I din trådstart låter det ju som att de skulle dra igång en licensjakt.
De ska inte utrota vargen? Artikeln du länkade säger att de förlängt tillståndet för skyddsjakt gällande en enstaka individ som ställer till problem.
I slutet på sändningen talar man om problemet jag nämnde och att inrikesministern i den aktuella förbundsstaten skickat ett brev till Bryssel för att, öppna för jakt på varg ,för att skydda fåren på dammarna, eftersom man inte kan sätta rovdjursstängsel där och att betesgången av får är livsviktig för vallarna.

Och med tanke på att vargpopulationerna ökat så ökar skadorna på tamboskap i samma takt, hittills (2018) har väl bara Niedersachsen betalat ca 5,1 miljoner kr i skadeersättningar. Och vargen har ökat de flesta EU länderna, så vi får väl se vart det bär hän.
 
Senast ändrad:
I slutet på sändningen talar man om problemet jag nämnde och att inrikesministern i den aktuella förbundsstaten skickat ett brev till Bryssel för att, öppna för jakt på varg ,för att skydda fåren på dammarna, eftersom man inte kan sätta rovdjursstängsel där och att betesgången av får är livsviktig för vallarna.

Och med tanke på att vargpopulationerna ökat så ökar skadorna på tamboskap i samma takt, hittills (2018) har väl bara Niedersachsen betalat ca 5,1 miljoner kr i skadeersättningar. Och vargen har ökat de flesta EU länderna, så vi får väl se vart det bär hän.

Okej, jag läste bara texten och såg inte att det fanns ett filmklipp också.

Jag tror att det så småningom kommer bli jakt på varg i Europa, och så även i Tyskland, men det är nog ganska långt bort ännu. De östra delarna har ju ett ständigt inflöde från t ex Polen som ju har gott om varg.
 
Okej, jag läste bara texten och såg inte att det fanns ett filmklipp också.

Jag tror att det så småningom kommer bli jakt på varg i Europa, och så även i Tyskland, men det är nog ganska långt bort ännu. De östra delarna har ju ett ständigt inflöde från t ex Polen som ju har gott om varg.
I det här fallet rör det sig ju om en framställan så att man likt de svenska renbetesområdena kan hålla ett område fritt från varg. Men sedan kan man ju ta lärdom av vad som hände i Berlins koloniträdgårdar, där lottägarna inte ville att stadsjägmästaren skulle skuta bort suggor och söta kultingar...nu har man tusentals grisar runt om i hela stan ;)
 
Dessa vallar betas av får, som dels håller gräset kort men även kontinuerligt trampar åt ytan på dessa livsviktiga vallar.

Jag undrar varför det är just får som är så bra? det enda jag kommer på är att betet är så snålt att det inte håller nötkreatur utan att får får gå och peta.
 
I det här fallet rör det sig ju om en framställan så att man likt de svenska renbetesområdena kan hålla ett område fritt från varg.

Jag antar att det är rätt stor skillnad på "område", att Tysklands snip mot Nordsjön är liten i förhållande till Sveriges renbetesland och att det där torde vara ganska lätt att freda får från varg genom jakt. Det är ju knappast så att alla Tysklands vargar kommer springandes dit.
 
Och vargen har ökat de flesta EU länderna, så vi får väl se vart det bär hän.

Det är ju ett önskat mål från EU. Att Tyskland precis klamrat sig över gränsen till att vargstammen anses livskraftig är ju toppen och jag ser det som självklart med fortsatt ökning att det erbjuds/ förekommer viss form av jakt.

Det är ju lite skillnad i Sverige där stammen ännu inte anses riktigt så stark.
 
Jag undrar varför det är just får som är så bra? det enda jag kommer på är att betet är så snålt att det inte håller nötkreatur utan att får får gå och peta.
Fåren håller betydligt kortare gräs + knorren, de trampar till ytan utan att bilda de stigar som nötkreaturen skapar samt att konflikten människor/betande djur blir betydligt mindre med får.
 
Jag antar att det är rätt stor skillnad på "område", att Tysklands snip mot Nordsjön är liten i förhållande till Sveriges renbetesland och att det där torde vara ganska lätt att freda får från varg genom jakt. Det är ju knappast så att alla Tysklands vargar kommer springandes dit.
En sak som komplicerar det hela är att en form av traditionellt får-hållande fortfarande existerar. Företag som har hundratals får håller djuren inom ettt nytt bete med provisoriska stängsel och eller hundar o fårherdar.

Det är dessa som fått för de största utbetalningarna hittills.

Och polariseringen existerar redan vad det gäller vargens vara eller inte vara. Men över hela Europa öppnar allt fler för möjligheten till reglerad jakt för att dels styra var man ska ha varg och dels storleken på bestånden.
För nu när vargen kommer in i västra Tyskland så kommer man till extremt viltrika marker, Så vargen lär få samma utvecklingskurva som grisen om ingenting görs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp