Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

betfor är godis! Likaså hovrester (alltså det som blir över efter verkning), jättetrevlig andedräkt av det...

Annars har jag ju en märklig hund (om hon nu är hund, osäker på det ibland) som INTE äter ben eller rått kött (och när jag skriver "inte äter" menar jag "går inte ens in i samma rum som"), men däremot är helt galen i vindruvor, äpplen, paprika och egentligen alla frukter och grönsaker... Hon plockar bland annat blåbär själv när det är säsong :D
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Ila älskar alla bär! Både ätbara och såna jag är lite mer tveksam över. Hon länsar både jordgubbsland, vinbärsbuskar, blåbärsris och rönnbärsträd (hon hoppar så högt hon kan för att komma åt dom och slita ner från träden). Och buskar med bär jag inte ens vet vad dom heter. Finns det bär är dom ätbara är hennes melodi. :D
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Har en bullterrier. Säger som hastflicka - behöver jag säga mer? :p

Han äter allt möjligt och omöjligt, bara det går in i munnen. Helst inte feferoni men om det är det enda som bjuds... En gång när matte varit borta några timmar hade Herr Bulle stoppat i sig en meterlång reva gardin. Som hängde på stången. :cool: Han lever dock än!

Säger samma sak, har ju bullterrier och allt som går in i munnen går att äta!! Men en favorit är min sons bajsblöjor, hur han lyckas få tag på dom vet jag inte... Vet inte hur många gånger det kommer ut våtservetter när han bajsar! :crazy: Blir inget mys efter att nosen vart i en blöja i alla fall :grin:

Annars älskar han bananer!!:banana: Kan lägga till som Aningsfull skrivit ovan, bär och frukt av alla slag! Magen var rätt kass efter det att han satt i sig vet inte hur många ruttna, äckliga äpplen och plommon.. Vi har mycket frukt och bär på gården, så han går och "betar" allt han kommer åt!! :P
 
Senast ändrad:
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Båda mina äter i princip allt de hittar ute, inkl döda ruttna möss. Hundbajs äter de inte, men däremot hur mycket kaninlort som helst.

Oscar äter inte: Hallon och citron
Fonzie äter inte: Lutfisk och citron
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Oj, hundar ska inte äta vindruvor och russin. Det är något ämne i som gör dem giftiga för hundar.
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

1. Handkräm. Hundstackaren står dreglande bredvid mig då jag smörjer benen.
2. Banan.
3. Alla bär som växer i naturen. Rakt från buskarna. Oavsett om de är giftiga eller inte.
4. Allting. Men lite gränser måste man ju sätta. (Ja, Boxer)
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Kl

Hudkräm av alla slag är en stor hit enligt vovven. Jag ogillar ölskum men hunden hjälper mig gärna med det :D
Hon äter även hundleksaker, så dom får bara lekas med när matte har koll..
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Mina labbar har en svaghet för blåbär. Va ute och plockade med gamle mannen och hade plockat ca 1,5liter och lät hinken stå på marken några meter bakom mej, när jag skulle tömma reparen så stod han och slickade rent det sista. 1 krossat blåbär fick jag behålla till pajen:cool:
Den lilla är väldigt förtjust i clementiner. De är riktiga älskare av frukt och grönt!
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

kl

Det är lite olika - med labbarna är matsmarta... äter vad som finns tillbuds. Min allra första egna kunde länsa hela björnbärssnår utan att få minsta rispa. Alla har haft koll på soppåsen, och två kunde öppna diskmaskinen. En stal frukt - sedan hittade man päronpinnen, eller ett bananskal, i hennes bädd.

Tror ingen aktivt ätit saker som inte varit "mat" dock - om det inte råkat komma ivägen och sväljas av misstag tillsammans med något annat - typ:
* glasspinne
* grus blandad med halvrutten kråka
* spelkula som låg tillsammans med smågodiset
* barnvante under bortslängd kebab
* foliet över en potatisgratäng
* grillpinnar

Gratängen var faktisk en schäfer som tog. Till labbarnas försvar. ;)
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Min Welsh Springer är också galen i makrill i tomatsås.
Jag brukar låta henne slicka burkarna, när jag har det på smörgås, och när hon väl gjort det kan hon ligga i timmar och tugga på själva plåtburken.

Över huvud taget gillar hon att tugga på metallprylar, men som tur är tycks hon aldrig svälja något.

Annars är hon rätt kräsen, visar aldrig något större intresse för sin egen mat, och ratar t.o.m hundgodis, om hon blir för uppspelt eller stressad, vilket hon lätt blir, eftersom hon är WSS.

Det har hänt att hon snott äpplen och apelsiner från bordet, men hon verkar tro att det är bollar, och leker med dem istället för att äta dem.
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Jag skrattade en gång åt texten på mina öronproppar om att de inte var farliga att förtära. Sen skaffade jag Cesar. öronproppar är visst en delikatess utöver det vanliga.
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Nisse ÄLSKAR röd paprika, gul och orange går också bra men röd kan man göra svåra konster för att få!
Sen äter han chips, popcorn, ostbågar med god min. Lösgodis gillar han inte, dock lockar nog doften för är han själv i tv-rummet och en skål med lösgodis står på bordet så smyger han upp och hämtar några bitar men lägger dom i soffan utan att ens tugga på dom. :p
Kaninpellets är också väldigt gott!
Äpplen är roliga att leka med och äta upp särskilt syrliga.
Champinjoner upptäckte jag nyligen att han tycker om.
Sen bröd, pasta, ris, pannkakor och liknande äter han med glädje också. :p

Qiwi får inte smaka så mycket än i o m hon är valp däremot så gillar hon gurka vilket inte Nisse gör. :) Och även hon popcorn.
Sen vet man inte om det är för hon är valp och vill äta typ allt eller om hon verkligen gillar det. :p
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Ja just det:
Nisse älskar även apelsiner och clementin. Upptäckte detta av ren slump då han helt plötsligt började fåna sig och dansa runt på 2 ben i mammas kök efter en del om och men så gick det upp att han hade fått syn på/kännt lukten av apelsinen i fruktkorgen. Då hade jag haft honom i 3-4 år och han hade aldrig visat detta tidigare. Så vet inte om det är gammal kärlek eller om det är nyfunnen kärlek. :p
Kan tillägga att han inte är bollfreak så det var inte att han förväxlade den med en färgglad och rolig boll.

Qiwi har även kommit fram till att saft är supergott att dricka. Matte som är van Nisse som backar för all dryck som inte är kranvatten eller katternas mjölk blev jätteförvånad och fick snabbt hålla valp och glas åtskilda med visst besvär. :p
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Jag anvander ofte sma, sma ost bitar som tranings godis och Miss Mandy alskar det. Nu har jag upptackat att hon inte bara alskar, men ar rent hysterisk over brun Norsk get ost.:p
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Oj, hundar ska inte äta vindruvor och russin. Det är något ämne i som gör dem giftiga för hundar.

Slår ut njurarna, riktigt hur vet man inte ännu.
Rabarber skall inte heller ges till djur, det innehåller oxalsyra som förstör de röda blodkropparna.
Aloe vera skall hundar inte heller få i sig.
Giftiga växter:

http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs

kl
Skor, ett antal, glasögonskaklar ett antal genom åren, en fjärrkontroll, ett duntäcke, nåja inte hela täcket, vaknade o trodde att det hade snöat inomhus. Annars går det mesta ner, utom oliver o gröna ärtor, om de inte är mosade.

Det var fest när hovis hade varit på besök o även när kor o får hade verkats klövar på, men bäst var nog när de fick efterbörden från korna, eller det var mest nykalvade kvigor som inte åt upp den själva, delikatessen togs emot o grävdes ner på lämpligt ställe för senare förtäring, när den mognat till ordentligt.
Gissa vilka som inte ens fick vara i sovrummet efter dylika gourmé middagar?
:angel:
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Jag har en beagle.

Han äter allt, när han var yngre försvann någon fjärrkontroll och en klädborste ungefär samtidigt som han förstörde några kavajer för husse....

Men jag upptäckte häromdagen att rulltårta fylld med jordgubb och sånt där vitt klegg utlöser skakningar och kvidanden som övergår till regelrätta ylningar om han inte får smaka.

Såg lite ut som nedan.

009.jpg
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Slår ut njurarna, riktigt hur vet man inte ännu.
Rabarber skall inte heller ges till djur, det innehåller oxalsyra som förstör de röda blodkropparna.
Aloe vera skall hundar inte heller få i sig.
Giftiga växter:

http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs

Jo, det vet jag men det hindrar henne inte från att tigga :D (Insåg nu när jag läste mitt inlägga att hon ÄLSAKR vindruvor, inte att hon får äta de.) Det räckte med ett smakprov hos mormor en gång...

*KL*

Att lägga till på listan över sådant som är gott men ICKE får ätas: kaninpluttar. Finns det något godare än kaninpluttar? (Ja, det finns det skriker matte!!)
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Mina kortbeningar har bara två saker som dom bara inte kan låta bli. Det ena är harpluttar och det andra är.....överkörda, platta och soltorkade sniglar:crazy: Sommartid är alltså den tiden när dom gärna zickzackar fram över gångbanorna för att försöka hinna inspektera varendaste liten mörk fläck - det kan ju vara en platt torkad snigel...

Tror dom påminner om mina hemmatorkade grishjärtan/lammhjärtan och det är därför dom fick smak på det. Dom har även lärt grannskapets hundar att hitta denna delikatess:D

Levande sniglar kissar dom på istället !!!
 
Sv: Übergastronomi & kulinariska egenheter (konstiga saker som våra hundar äter)

Ja altså vad har man inte sett blivit uppätet? Men om vi håller oss till sådant som faktiskt ska vara ätbart så, Bär är favorit hos flera av hundarna. äldsta tiken är också helt galen i popcorn så när hon hör skramlet av majs sitter hon som klistrad vid spisen i väntan på att det ska poppa över :angel: den yngre hannen äter väl allt som den äldre äter men antagligen inte för att det är gott utan bara för att om inte han äter så får tiken det. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp