UL tillförlitligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LenaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 045
L

LenaN

Min kompis sto UL:ades idag på dygn 38 men hon var tom.
Hur pass tillförlitligt är UL? Kan fölet kanske gömma sig nånstans därinne? :idea::)

Sv: UL tillförlitligt?

Inte för att vara elak på något sätt, men tänk att varje sensommar när dessa ultraljud visar tomt så tänds ändå en strimma av hopp som tror att någonstans har veterinären gjort fel, och att det säkert visst finns ett föl därinne.

Ultraljud är 100% pålitligt, den visar vad den ser. Men handen som håller i ultraljudet är en helt annan femma, för långt in, för kort in, letar på fel ställe. Mycket kan fela men i de allra flesta fall känner man även på muskeltonusen om stoet är dräktigt eller inte.
Antagligen så får du lita på att ditt sto är tomt och handla därefter, men om du känner dig osäker så vänta till 90 dygn då och gör en test till för att veta säkert inför vintern och planering inför nästa säsong.
Men sätt inte upp för höga förhoppningar och dröm dig bort om att stoet fortfarande är dräktigt. För din egen skull.

Tack för ditt svar! :bow:
Det är inte mitt sto.
Anledningen att jag undrar är att jag har för mig att jag läst i andra trådar om ston som kollats både med UL och blodprov och att det ibland misstämt.

I år missades det på ul att stallägarens amerikanska minatyr var dräktig. På TVÅ ul. Dygn 16 och 23 tror jag det var. Dock var livmodern ihopdragen (?) så det verkade lite märkligt.
Detta är en veterinär som i huvudsak under säsongen ultraljudar ston, och hon har så gjort i massa år, är väldigt noggrann. Är seminveterinär.
Lilla hästen åkte tillbaks till hingsten men efter 3 veckor fortfarande ingen brunst, så hon kom hem igen. Gjorde ett nytt ul och där fanns ett litet pickande hjärta och en navelsträng i en fin fosterblåsa:)

Det är väl inte så vanligt att man missar, men det händer ju titt som tätt. det är ju bara att läsa här på buke, hur många som fått överaskningsföl.

Visst händer det ngn gång att det missas på ultraljud, men att de skulle missat bägge gångerna känns lite väl "krystat"...

Ni får nog tyvärr inrikta er på ett tomt sto ,och ett eventuellt nytt förök nästa sommer istället.

Du menar väl inte svaret till mig va;), för att lilla kajsa har en liten sprattlande unge i magen syntes klart och tydligt på 3:e Ul:bump:

(Vet inte om hennes storlek har med att göra att vet. missade på 2 ul. Denna veterinär har mig veterligen aldrig missat fosterblåsor förut.Kajsa är 77 cm hög (liten):love: )

Tyvärr är det nog tillförlitligt. Gjorde UL på mitt sto i måndags men det var helt tomt. Så nu får jag vänta till nästa år med att betäcka. Så just nu önskar jag att det inte var tillförlitligt....:(

Min häst har varit på betäckning sen i juni, hämtade hem henne igår, nu är det strax 2 veckor efter 18 dagars lutraljud (som inte visade någonting, helt tomt) dom trodde hon skulle komma igång med brunst, men har slagit ifrån och är helt ointresserad. nu börjar hingstägaren tro att det kanske gömmer sig nått där inne, ska väll iväg å kolla henne å se vad som kanske gömmer sig där inne.

Min har brunstat också, så det är helt kört för min del. Får börja tidigt nästa år, typiskt då jag ville ha ett juniföl.....

Var och Ul ett sto för någon månad sedan och fick besked om tvilligar. 3 dagar senare skulle de åka och klämma en och då var det tomt i magen.. Ul var på 19 dygnet, litar väl inte så jättemkt på ul efter den upplevelsen.

gjorde UL på 18:e dygnet, tom sa dom, inga ägg ingenting idag är det 34 dagar å fortfarande ingen brunst... vad ska man tro???

gjorde UL på 18:e dygnet, tom sa dom, inga ägg ingenting idag är det 34 dagar å fortfarande ingen brunst... vad ska man tro???

Så sa de om mitt sto på den näst sista brunsten.
Hon sprutades igång då och konstaterades sedan dräktig på dag 19.
Hon hade slutat att brunsta tydligen.. Har nog varit för kallt ute..

Så sa de om mitt sto på den näst sista brunsten.
Hon sprutades igång då och konstaterades sedan dräktig på dag 19.
Hon hade slutat att brunsta tydligen.. Har nog varit för kallt ute..

väder å vind brukar inte röra min fjording, hon e brunstig tidigt på våren å sent in på hösten normalt, å vare sig det är kallt eller inte så är hon alltid brunstat punktligt... nu har det gått 38 dagar :banana:

Det är inte ovanligt att de slutar visa brunst. Jag skulle inte se det som ett tecken på dräktighet, nu när vi är inne i september.

Var och Ul ett sto för någon månad sedan och fick besked om tvilligar. 3 dagar senare skulle de åka och klämma en och då var det tomt i magen.. Ul var på 19 dygnet, litar väl inte så jättemkt på ul efter den upplevelsen.

Det händer ju att tvillingar och även ensamma foster, försvinner i ett tidigt skede.
Ultraljudet ljuger INTE, däremot kan det vara lite si och så med hur man tolkar bilderna.

jag har ingen aning om hur bra ultraljudet är, hon är betäckt sista gången i slutet av juli å d var varmt i aug. så isf så borde hon haft minst en brunst till, d tyckte även hingstägaren.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 233
Senast: Piaff
·
Avel På tal om det för med modehingstar, så har jag nog råkat ut för det. Min avkomma är inte efter det hetaste på marknaden, men han... 2
Svar
33
· Visningar
1 694
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 980
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck