Ulltäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Daylight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 118
D

Daylight

Har funderat lite på de där med ulltäcken nu.... Stämmer de att dom håller varme väldigt bra å även kan användas på vintern, som stalltäcke, utan något över?

Skulle va skitbra om nån visste de!:bump:

Sv: Ulltäcke?

jag har haft mitt som stalltäcke på vintern
men de beror ju på hur frusen hästen är och hur kallt ni har istället om det räcker med bara det

jag brukar ha ett täcke över bara för att ulltäckena är så jobbiga att tvätta och min är en rikigt gris

Vi har ett billigt ulltäcke från börjes och det funkar superbra,lite dålig passform dock men annars är det bra...

om du köper ett riktigt ulltäcke av bra kvalité som är riktigt tjockt så är det varmare än ett thermo täcke, ulltäcken eller såkallade "hästfiltar" är bland det varmaste man kan få tag på och himlans fort torkar hästen om den är blöt/svettig också och det lägger sig utanpå så det funkar bra att ha under ett tunnare utegångstäcke med när det är riktigt kallt :) Finns ju anledning till att för typ 100 år sen så sydde folk upp vinterkappor av just hästfiltar för att det är det varmaste naturmaterial du kan fåtag på och man blir inte kall om man rör sig samtidigt eftersom det andas hela tiden så lägg ut lite extra pengar på ett bra täcke som är svårt att ha sönder det har ju en helt annan bindningsförmåga än vad andra material har så håller det ska du se :) och du behöver inte vara orolig att hästen blir kall :) Mitt ulltäcke är närmare 25 år gammalt nu fick ärva det av min moster och det är fortfarande inte ett endaste hål i det å de e gjort av riktig "hästfilt" alltså jätte tjock ull och bästa täcket jag haft någonsin :) synd bara att det är för stort för min nya islänning nu men ska köpa en stor häst till nu igen så bara hoppas att det passar den istället :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
932
Senast: Bison
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 316
Senast: fio
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka