• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 239
Z

Zonya

Går i släpköpar tankar och funderar lite vad ni har för erfarenheter. Hur anser ni att ume släps (och andra märkens) enkelaxlade släp är? Rullar de stadigt?

Skulle helst vilja ha ett släp med boggie, men saken är den att bilen bara drar 1500, och har inte hittat något boggiesläp där egenvikten är så låg att man kan lasta två fullvuxna hästar.

Jag har inte pengar till et nytt utan det blir ett begagnat, vilka märken är prisvärda och BRA begagnade?

:bow:

Sv: Ume släp

Jag tror du får svårt även att hitta enaxlade släp (inkl Ume) där du får lasta två fullstora hästar. Om det t ex är normalstora halvblod väger de över 500 kg styck.

Annars tycker jag inte att det är något större fel på enaxlade släps stadighet även om boggiesläp bör vara stadigare. Har dragit Trane (min), Boj och Star.

Fullvuxna hästar? Då får väl transporten bara väga 300 kg? Umes aluminiumtransporter väger iofs mkt mindre än de gamla plyfatransporterna, men att få in mer än sådär 900 kg last i en transport som är invägd till 1500 kg tycker jag verkar svårt.

Zonya skrev:
Går i släpköpar tankar och funderar lite vad ni har för erfarenheter. Hur anser ni att ume släps (och andra märkens) enkelaxlade släp är? Rullar de stadigt?

Skulle helst vilja ha ett släp med boggie, men saken är den att bilen bara drar 1500, och har inte hittat något boggiesläp där egenvikten är så låg att man kan lasta två fullvuxna hästar.

Jag har inte pengar till et nytt utan det blir ett begagnat, vilka märken är prisvärda och BRA begagnade?

Du kan mycket väl hitta begagnade boggi 1500kg
ume släp är gör fina dyra. Boy är fina.
Kolla på blocket och häst net Finns massa begagnat att köpa.
Jag sålde nu en Värmlandsvagn 03 1500 kg köpte en Henra ny.

Zonya skrev:

Du kan mycket väl hitta begagnade boggi 1500kg
ume släp är gör fina dyra. Boy är fina.
Kolla på blocket och häst net Finns massa begagnat att köpa.
Jag sålde nu en Värmlandsvagn 03 1500 kg köpte en Henra ny.

Fast lasta 2 blir problem det blir för mycke . Du får satsa på BE KOrt

Svar till trassel också. Det är alltså till två mindre kallblod (ca 150-155 cm i mkh) Det enaxlade umesläpet jag funderar på har egenvikt 550 och totalvikten 1500kg alltså lastvikt 950 kg. Det är på gränsen men det är inte många gånger per år det är tal om att köra båda på en gång.

Två "små" kallblod måste väga mer än 950 kg... I vilket fall tycker jag det fodrar boggie till ett sånt lass.

Du skriver att det inte händer så ofta att du kör dem tillsammans. Då hade jag utan tvekan köpt en redig boggie som går att få med högre totalvikt än vad du vill ha. Då kan du lasta lite överlast utan att grejerna viker sig. Förutsatt att 1500kg e max släpvagnsvikt på b-kort, o att du får dra lite mer om du hade haft e-kort. Har du e-kort o du ändå inte får dra mer rekommenderar jag dig att först byta bil, innan du köper släp.

Jag har precis köpt ny transport o jag måste säga att boggie rules! Det blev en boj, jag hittade inget bättre alternativ... Men det var ju baserat på mina önskemål o erfarenheter. En begagnad boj står ganska högt i värde, men så är livslängden lång oxå...
Åk runt o titta o tänk efter vad som e bra o dåligt; jämför! Tänk oxå på att det du läser o ser på hemsidor o liknade gäller de senaste modellerna o du kan bli besviken när det inte ser ut så i den äldre begagnade du sedan hittar...

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 304
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
4 050
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: fio
·
Utrustning Jag är i stånd just nu att införskaffa ett för mig åtminstone nytt släp (nytt för mig åtminstone) och kikar runt en del på olika...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka