WhoIsItAgain

Trådstartare
Hej Bukefalister i Umeå.

Har lite frågor. Jag funderar på att söka ett jobb i Umeå som jag väl då till 99% skulle få. De söker 30 pers och jag har extra utbildning som kostar arbetsgivaren i runda slängar 1 miljon (med upplärning, kurser, slutprov osv) samt 10 års erfarenhet + super betyg från tidigare jobb hos samma arbetsgivare så ja, jag skulle säga jag ligger bra till.

Jobbet är alltså känt men Umeå inte. Och ska jag flytta hem finns bara alternativet till detta jobb. Som i framtiden bara kommer finnas på ett fåtal platser i Sverige.

Men nu mina frågor.

Hur lätt/svårt är det att få en hyreslägenhet i Umeå? Då de är en studentstad kan jag tänka mig det är lite svårt kanske?
Vilka områden ska man undvika om man kan när det gäller boende?
Vad ligger hyran på på en normalstor 2:a?
Någon som vet hur det ser ut med veterinärer? Jag har smågnagare och tyvärr erfarenheten att det finns få kunniga inom detta område ibland.

Det var väl mina frågor så till en början. Ni får gärna berätta mer om ni kommer på. Jag måste bestämma mig inom 4 dagar och jag ska söka eller ej. :)

@WhoIsItAgain

Det är tyvärr väldigt svårt med boende här i Umeå! Jag hyr av en privat hyresvärd och det tog mig 2 års kötid och ett halvårs varje-dag-ringande innan jag fick min hyresrätt (stor 1,5a) och det räknas som snabbt. Står man i kö hos det största bolaget får man nog räkna med minst 5-6 år för en vanlig hyresrätt i ett område i utkanten av stan. För en 2a får du nog räkna med minst 5tk och då tänker jag mig att det är en väldigt billig tvåa, det ligger nog oftare närmare 6tk. Om du är attraktiv för arbetsgivaren kanske denne kan hjälpa dig med boendet?

Finns inga områden i Umeå som jag inte skulle bo i, har vänner som bor eller har bott i de flesta stadsdelar. Det beror väl lite på om du har bil och var jobbet ligger. Jag skulle tex inte vilja bosätta mig på västerslätt men det är ju enbart på grund av att jag skulle få så långt till skolan; SÅ roligt är det inte att cykla flera kilometer i snömodd :p

Vad gäller veterinärbilden har jag tyvärr ingen koll.. Men Umeå är en jättefin stad och jag trivs väldigt bra :) Känns som att staden är lagomt stor och det går snabbt att ta sig överallt.

Oj, så pass länge. Ja då lär de få lov att hjälpa till om de vill att jag ska börja där. :) Vet de har gjort det på en del andra orter men vet inte hur det är i Umeå. Jag får väl fråga. Nu brukar iof bara saken att man jobbar åt Polisen öppna en del dörrar när man ringer men lite hjälp skadar ju aldrig. Annars låter det ju bra. Saknar rejäla vintrar ordentligt efter 5 år här nere och det är man ju i alla fall garanterad. :)

Hade iof tänkt vända hemåt först inom en 1,5 - 2 års period men om det perfekta jobbet dyker upp får man kanske tänka om. Men lite svar på mina frågor fick jag ju, men om någon har nått att tillägga så gärna! :)

Det där med boende verkar lite olika svårt faktiskt. Jag har alltid fått boende i önskad stadsdel inom ett par månader när jag flyttat runt i stan. Jag har bott på Haga (×2), ålidhem, Röbäck, nydala och nu sist i Stöcksjö.

Jag är på väg att flytta ner nu till våren och är faktiskt inte särskilt orolig för boende frågan...

Jag hade tur och fick boende på några veckor efter att jag började söka men man ska inte sticka under stolen med att det kan vara svårt allra helst ettor billiga tvåor. Bostaden är väl det största bolaget och det skadar ju aldrig att ställa sig i kö inför framtiden (om du hittar en lägenhet och sen vill byta).

De hade till och med lite "rolig" statistik: http://www.bostaden.umea.se/default.aspx?id=3745

Veterinärsituationen kan jag tyvärr inte svara för längre, var länge sen jag flyttade nu men på "min tid" var veterinärerna hjälpsamma men inte särskilt kunniga. Man kan ju hoppas att det har förändrats, jag skulle hemskt gärna flytta upp i framtiden jag med.

Umeå är en jättetrevlig stad som har utvecklats enormt under de 20 åren jag har bott här. Stor in och utflyttning medför att folk här är ganska öppna för nya kontakter. Boende, visst är det inte så att massor av tomma billiga lägenheter med ällvsutsikt ståt och väntar men jag har ändå känslan av att det går att få tag i en med lite engagemang och rundringning till hyresvärdar. Alla Umeås stadsdelar har nära till fina promenadstråk, jag skulle kanske inte vilja bo på ersboda för att jag tycker det är lite trist bebyggelse där uppe, byggt på åttiotalet och lite slitet är min bild.

@Kivina Har du då flyttat med samma, privata hyresvärd? Eller haft många andrahandskontrakt?
Inte ett enda andrahandskontrakt och olika hyresvärdar. Detta var nog innan det blev riktigt svårt att få lägenheter, men det sas redan när jag flyttade ner att det är svårt att få tag på boende, men inget jag upplevt iallafall.

Saknar rejäla vintrar ordentligt efter 5 år här nere och det är man ju i alla fall garanterad. :)

En släkting till mig som bor där deklarerade glatt när jag träffade henne i vintras: "Umeå är verkligen en grön stad! Vi har ingen snö och alla är vegetarianer." :D

Men jag tror att senaste vintern var ovanligt snöfattig.

Om man med Teg menar Björkstadens Djurklinik får jag hålla med. Har akut i Vännäs och de har också varit hjälpsamma. Rödbäck skulle jag avråda från i alla fall enligt min något daterade erfarenhet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka