Under termobyxorna?

Silver Girl

Trådstartare
Jag ska om ett par veckor åka skidor, utför, för första gången på mer än 15 år. Inser att jag inte riktigt har koll på hur man är klädd undertill. Räcker det med ett underställ?
Och behöver man skidglasögon?

*nervös*
 
Sv: Under termobyxorna?

Om du har fodrade termobrallor så räcker det med ett tunt underställ även om det blir rejält kallt. Jag är en fryslort och jag kör med dubbla underställ under ofodrade skalbyxor.

Om du behöver glasögon är en smaksak. Vissa klarar sig inte utan, vissa tycker det är skönare att vara utan. Själv har jag vanliga glasögon och solglasögon över om det behövs.
 
Sv: Under termobyxorna?

Beror på temperaturen! Och hur varma dina termobyxor är. Är det varmt ute kan det bli alldelens för varmt med ylleunderställ om det är varma täckbyxor... Är det kallt och täckbyxorna är tunna kan det behövas både underställ och ett par mjukisbyxor under. Regeln "lager på lager" är därför underbar, klä på dig varmt från början och klä av dig om det blev för mycket :). Kanske ylleunderställ, något för stora bomullsleggings, täckbyxor. På kroppen ylleunderställ, t-shirt, huvtröja, täckjacka (kanske ett till lager). Yllet närmast kroppen! Plocka bort delar om du blir för svettig :). Skidkläder är av den här anledningen vindtäta men har inte särskilt tjockt eller varmt foder.

Angående skidglasögon, jag rekommenderar det. Även om du inte har tänkt åka snabbt så är det jobbigt om det blåser kallt, ögonen tåras.

Tänk också på din mössa! En stickad mössa kan vara varm och gosig på en promenad, men om det blåser rakt igenom den blir det jobbigt i backen. Du kanske har något bra vindtätt pannband du kan ha under mössan? Eller en buff?
 
Sv: Under termobyxorna?

Har åkt skidor i bara fleece-underställ och sen tjocka termobyxor utan på, är det riktigt kallt så kan man ha ett underställ som sitter tajt mot kroppen som lager 1. och lager 2 är fleece och lager 3 ytterkläderna. :)

Skidglasögon är grymt skönt att ha, jag själv kan inte åka utan.
Istället för mössa kan du ha en hjälm, minst lika varm och sen ser man professionell och cool ut också. :up:

Ha så kul nu, blir faktiskt lite avundsjuk, vill också iväg å åka skidor. :P
 
Sv: Under termobyxorna?

*kl*

Jag rekommenderar hjälm! Jag är en rätt van skidåkare men jag väljer hjälm framför mössa alla dagar i veckan!
 
Sv: Under termobyxorna?

KL

Underställ räcker under, om byxorna inte är väldigt tunna.

Hjälm på huvudet är ett måste! Dessutom varmt och skönt! :D
 
Sv: Under termobyxorna?

Svarar alla.

Tack för svaren!
Ska åka i alperna, vad jag förstår mot slutet av säsongen så förmodligen blir det inte jättekallt. Tar med mjukisdress att lägga till om det behövs. Hjälm är för mig en självklarhet :)
Glasögon får jag fundera på.
 
Sv: Under termobyxorna?

I alperna behöver du inget mer än ett lätt underställ (inget i ull) under termobyxorna. Från slutet av februari och framåt får man passa sig så att man inte klär sig för varmt. Mjukisdress är helt överflödigt. Hjälm är som sagt viktigt och skidglasögon är helt klart bra att ha. Gärna ett par vanliga solglasögon att ha på uteserveringarna och rejält solskydd (även om det är mulet).
 

Liknande trådar

Fritid Jag skulle behöva hjälp med ideer på vart jag skulle kunna åka på min semester nästa år. Jag skulle vilja åka bort en vecka och med en...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Milosari
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 079
Senast: Pinus
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 949
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp