Underhåll/kostnader för barn

Koltinna

Trådstartare
Jag och mitt ex har en dotter på 1½ år, och vi separerade för 4 månader sedan, och har inte kommit överrens om någon plan vare sig underhåll eller umgänge. Vi har hittills tagit det vecka för vecka och hon har varit mestadels hos mig.
Jag har kollat runt lite på FK och googlat för att få reda på vad det är för kostnader som man ska dela på, men tycker att kostnaderna låter orimliga.
Vi har hittills gjort så att jag står för alla kostnader som kläder, medicin, barnomsorg och andra nödvändigheter, och i slutet av månaden så betalar han hälften av månadskostnaden till mig.
Det har handlat om mellan 400-800 kr i månaden hittills.
Men nu ska jag börja arbeta lite mer och tänkte att vi skulle göra upp ett schema både på umgänge och kostnader och vill då veta vad följande:

Vilka kostnader är det som ska delas på?
Hur gör ni andra som har separerat och har barn ca. 50% av tiden?
Jag skulle vilja börja någon aktivitet med henne, är det en kostnad som jag själv får betala, eller ska även såna aktiviteter betalas av båda?

Tacksam för svar!

Sv: Underhåll/kostnader för barn

Vi separerade när sonen skulle fylla tre år. Sonen har hela tiden bott vecka-vecka. Därför har ingen betalat underhåll till någon i och med att sonen i stort varit halvtid hos vardera föräldern. Den som har "barnvecka" tar hand om barnet den veckan och har vabbat för barnet den veckan (det är ju också en kostnad). Fasta gemensamma kostnader som dagisavgift har delats på.

Senare när sonen började fritis valde vi att ha sonen olika mycket där så då betalade jag bara min del och så fick pappan stå för sin dyrare del själv (vilket var självvalt av honom, att ha sonen längre på fritis). Dyrare grejer som cykel, moped, cross, PS, dator och liknande har sonen till viss del dubbel uppsättning av. Är inte praktiskt att varje vecka köra ett helt flyttlass. Var och en har då stått för det sonen har hos den föräldern. Så fullständiga garderober finns hos vardera föräldern bekostad av vardera föräldern. Sonen har också eget rum på båda ställena där vardera föräldern stått för och står för de kostnader som uppkommer i och med det.

Dyrare ytterkläder, vinterskor, skidor och sånt var väl min tanke från början att vi skulle dela på eller turas om att köpa. Men det var bara min tanke visade det sig så nu köper jag allt sånt. Men skickar då inte med t.ex. skidor men däremot är pappan och sonen ALLTID välkomna att komma och hämta för att använda sånt jag köpt till sonen, men skjuts av såna grejer ingår inte från min sida. Det slutade jag med förra året. Mobilabonnemanget och hela telefonräkningen står jag också för. Pappan har köpt en telefon till sonen. Sonen är nu inne på sin sjätte telefon.

Aktiviteter är det väl mestadels jag som betalat också. Fast å andra sidan är det jag som pushat på aktiviteterna, såsom fotboll och simskola.

Pappan har svårt för att betala räkningar så lättaste för mig har därför blivit att helt sonika köpa grejerna själv. När sonen var mindre köptes dyrare grejer begagnade och såldes sen vidare en-två säsonger senare när de var urvuxna. Nu när sonen är större köper jag grejjerna nya (inte för att sonen bryr sig utan för att de andra barnen inte skall kommentera det) och säljer dem sen vidare när de är urvuxna så det blir inte hela kostnaden ändå så att säga.

Medicinkostnader, daglig astmamedicinering bl.a, har vi tidigare gjort så att var och en hämtat ut till respektive hem. Nu verkar det inte fungera längre så bra för pappan att komma sig för att hämta ut medicin så nu hämtade jag ut även det och skickade med sonen till pappan.

Visst är det inte en rättvis fördelning vi har ekonomiskt, men fördelarna för mig överväger ändå. Jag behöver inte gå omkring och stressa upp mig för att pappan inte kommer sig för med att köpa skidor när det är hans tur så sonen därmed är utan skidor under säsongen och jag behöver inte jaga på pappan och stressa upp mig över att han inte betalar till mig det han är skyldig. Men framförallt vet jag ju att sonen faktiskt har det han behöver. Och pappans bristande ryggrad för det som är hans ansvar får han stå för själv.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 266
Senast: Tiger tok
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 766
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 204
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka