underhålla läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oseriös
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 940
O

oseriös

Om man har lädergrejer som bara ligger och inte används, behövs dom smörjas ibland ändå?

vad ska man isåfall smörja med?

Sv: underhålla läder

Jag tror man behöver se över sakerna emellan varven för att kolla de verkar OK. Dock beror det nog mycket på vart man förvarar dom osv.
Ligger de i en bra miljö där det är torrt osv. är det nog ingen större fara med det.

Men jag tror som sagt inte det skadar att se till det någon gång då och då. Kanske ta en fuktig svamp med lite lädertvål och bara torka av en gång så det liksom är rent och fräscht, men inte hålla på och smörja för mycket med balsam eller oljor etc. då tror jag bara lädret mår ännu sämre..

Du märker nog hur dina grejer mår, se över sakerna och bara "dra av"
dom om det är så.. Men som sagt så tror jag inte sakerna mår dåligt om de förvaras "rätt"..

Japp! Måste smörjas. Men kanske inte varje dag precis, men det måste göras. Det går jättebra att använda sina vanliga smörjgrejer.

Läder mår bäst av att användas så du behöver smörja in lädret med jämna mellanrum så att det håller sig mjukt. Använd läderfett eller olja.

hur ofta borde jag smörja det isåfall?

om jag har nått nytt, som aldrig är använt, men som inte kommer användas på ett tag, hur ska jag göra med det då? Samma eller?

Jag tror då inte du kommer behöva smörja.. tror inte dom springer och smörjer prylarna i ridsportbutikerna liksom :smirk: och vissa saker blir nog inte sålda "varje dag liksom". Lädret brukar ju vara behandlat från början så är det något som är oanvänt tror jag inte du behöver smörja om du förvarar det i en bra miljö..

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
888
Senast: Fibusen
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår