Underlag för häst med strålbensbesvär

Puppan

Trådstartare
Om man har en häst som behandlats för strålbenshälta och har en påvisad förkalkning av strålbenet, vilket underlag lämpar sig bäst att rida på?
Någon som haft en häst med sådan skada som kan berätta hur det gick? Jag vet att det är dålig prognos för hästar med strålbenshältor, men det kan ju ändå vara intressant att höra.

Min häst visade en förtjockning av skelettet (tätare bild på röngen) och små sprickbildningar på just strålbenet.
Han har sprutats två gånger och svarade bra på det. Nu har han ringsko fram och håller på att sättas igång.

Sv: Underlag för häst med strålbensbesvär

Hej,

Har en häst med strålbenshälta som så länge han inte hoppar mår jättebra!

Det är lite olika med underlaget, en del säger hårt och en del säger mjukt. Tror man får känna efter vad hästen trivs på. (eftersom strålbenshälta är ett sådan brett begrepp)
Min trivs bättre på mjukt underlag men ej djupt. Märker att han inte skrittar lika villigt på hårt längre. (typ asfalt, torra grusvägar)

Ge inte upp hoppet med din strålbenshäst. Med rätt skor/hovslagare/skötsel kan en strålbenshäst fungera!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 933
Senast: cewe
·
Hästvård Jag fick höra av en vän nyligt att "ni islandshästfolk" kör mycket hårdare(mer trav/tölt/galopp) på hårda underlag än "andra". Det fick... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 946
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för... 9 10 11
Svar
209
· Visningar
24 051
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka