EllenCla

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt kategori att posta denna tråden i men försöker iallafall.

min fråga är hur man vet om underlaget är för hårt?
Vi har en sandpaddock och nu till vintern så fryser den lite men just nu är den i ett mellanstadie, marken under är frysen men det översta lagret är inte det. Är det för hårt att rida ett dressyr pass i alla gångarter? Tacksam för svar
 
Jag tror man får göra en utvärdering utifrån sina egna förutsättningar.

Är hästen van vid olika underlag?
Är den van vid hårda underlag?
Är den balanserad i ridningen?



Jag rider balanserat och avvägt. Mina hästar är vana vid olika och ffa hårda underlag. Jag kan rida 'som vanligt' på underlag andra aldrig skulle annat än skritta på.
Men det är en avvägning jag gör med aktuell häst. Jag vill kunna rida 'alltid' (inget ridhus) och skapar mej därför dom förutsättningar som behövs för det.
 
Det beror på en massa saker. HUR hårt det är, om det är halt, hur van hästen är vid hårt underlag, hur balanserat man rider etc, etc. Går inte att svara på, med andra ord. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 148
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
830
Senast: Oknytt
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 930
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp