Bukefalos 28 år!

Undersökningar innan betäckning?

M

missan

Har ett sto som enligt uppgift haft två föl och därefter två år inte tagit sig /kastat eller gjort något annan som medfört att inget föl kommit till världen. Jag känner till detta då det står i hennes stamboksuppgifter. Hästen är köpt från utlandet och jag har därför svårt att ta reda på vad som hänt.

Vill gärna betäcka henne i vår men tvekar pga detta. Finns det några undersökningar jag kan /bör göra innan jag lägger massa pengar och känslor på att försöka få henne dräktig?

Hon brunstar normalt och har inga hormonella mentala problem.

Tips?

missan
 
Sv: Undersökningar innan betäckning?

Kör henne bara till seminstationen och säg att hon varit lite krånglig. Då tar de bakterieprov första brunsten, och behandlar efter resultat.
Sen är det ju kanske dumt att köpa på sig fryst semin eller välja hingst med dyr språngavgift.
 
Sv: Undersökningar innan betäckning?

Hur gammal är ditt sto och när har hon haft sista föl? Har hon haft föl e naturlig betäckning el via semin? Det finns ston som tar sig inte via semin! Varifrån kommer ditt sto?
 
Sv: Undersökningar innan betäckning?

Hon är 10, fick sina två föl som fyra- och femåring. De är tillverkade via semin i tyskland.
 

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 149
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 247
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp