Undran om ringarna på pessoabettet

Tigertofflan

Trådstartare
Bara kom o tänka på det när jag satt o kollade annonser idag. Hur många ringar säger ni att ett pessoabett har?
Det finns ju två olika varianter:

1.
500108.jpg

2.
500124.jpg

Jag säger att första har två ringar, och den andra har en ring. Har dock märkt att "alla andra" verkar räkna med även den stora ringen. Hur gör ni?

Sv: Undran om ringarna på pessoabettet

Jag säger 2 st ringar på det översta och ett par ringar på det undre.

3 på första
och 2 på andra

räknar inte med den stora utan dom små bara

2 på första och en på andra säger jag. det är ju ringarna där nere som är intressanta eftersom bägge betten har ringen där uppe

Ett Pessoabett är det övre bettet och det brukar man säga ha två ringar.

Det undre bettet har under senare år blivit omdöpt till Pessoabett men heter från början egentligen Wienerbett.

För kuriosa så blev Wienerbettnamnet i sin tur snott av en svensk postorderfirma för något år sedan till att namnge bett med parerstänger men som de nu frångått och kallar fullcheck istället :crazy:

Jag skulle og säga att det översta har 2 ringar och det understa 1 ring

Jaså? Det visste jag inte! Men är det inte pessoa som har gjort båda betten? Eller är det även två olika företag? (om man nu tänker på ursprungsidéen... jag vet inte om nån har patent på det eller nåt..)

Wienerbettet är en äldre uppfinning som jag misstänker att herr Pessoa kanske vidareutvecklat och därav namnet. :idea:

Säger 3-ringspessoa om det första och 2-ringspessoa om den andra, den stora ringen finns ju på alla bett.

Har en undran också, har sett extremt stora skillnader på pessoa och pessoa, vissa har jätteringar, dvs hävstången blir längre och vissa har små ringar, hävstången blir kortare.
Hur stora ska ringarna var egentligen?? :confused:
Ha för mej att happy Mouth har ganska små ringar på sina....

Tre och två säger jag.

Jobbigare att skilja på pessoabett och Pessoa-bett tycker jag. :p

det finns inga "regler" för hur ringarna ska vara......det finns i olika storlekar för att folk uppenbarligen vill ha det

Säger 2 ringar på den övre bilden och 1 ring på den undre...

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: Bullen22
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 259
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31