Undran om stångbett...

pinky

Trådstartare
Det verkar som att det blir vanligare och vanligare med kandarstänger utan tungfrihet, och det är ju säkert ingen nackdel för hästarnas skull, men jag undrar om man verkligen får samma effekt med en sån stång?

Jag har nämligen fått för mig att tungfriheten behövs för att få den rätta "utlängande" (säger man verkligen så? :confused:) effekten på hästen, och om bettet inte har någon tungfrihet borde vitsen med att rida på stång försvinna litegrann.

Är jag ute och cyklar? :o
 
har aldrig ridit på tungfrihet men på vanlig stång. om man tittar på ett bett me tungfrihet så kan man tänka sej att så långt det är mellan bettet och själva tungfriheten, så tjockt har hästen känslan av att det är i sin mun. När man då tar i stången trycks tungfriheten upp i gommen och trycker på nerver som som finns där för att hästen ska veta när det är dags att öppna munnen.. därför nosgrimma..(?)

Men ja kan mkt väl tänka mej att det inte ger samma effekt som att rida utan tungfrihet som med..
 
Hej!

En "normal" tungfrihet har ingen effekt på stångens funktion på det sätt du beskriver, utan är en bekvämlighetsdetalj för hästen. Många hästar tycker att det gör ont i tungan om de inte får tungfrihet.

Kandarstänger med väldigt hög tungfrihet kan påverka bettets funktion i och med att de även verkar genom tryck på gommen. Det är en omdiskuterad funktion, eftersom det är lätt att göra illa hästen med gomtryck.
 
Precis som Svea säger så brukar de flesta hästar gilla en väl anpassad tungfrihet mer än de gär en utan. Sen finns det ju de hästar som är så låga i gomen att de inte kan ha tunfrihet alls.

Min är rätt hög så hon kan också ha en rätt hög (inte överdrivet dock) tungfrihet och hon trivs bra med det.

Sen får man ju se till att kedjan sitter som den ska så att inte bettet faller igenom och hästen får upp tungfriheten i gommen aj, aj säger jag bara.
 
Hmm... Undrar vad jag har fått det ifrån då? :confused:
Jag tänkte liksom att i ett visst läge "petar" bågen hästen lite i gommen, och hästen får en impuls att föra nosen lite framåt/nedåt... Men så är det alltså inte? :p


Men tack för era svar, jag tror mer på er än mina egna teoier, eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av att rida på stång! :) :cool: :bow:
(Men ska göra så småningom, absolut!! :D)
 
Nej så ska det inte vara, men det förekommer nog allt för mycket. :crazy:

Just impulsen framåt-nedåt kommer av att stången inverkar bakom bettet (kinnkedjegropen) och i nacken. Därav längningen av överlinjen, men missbrukar man det och använder det med "våld" så blir det som man ofta ser: ihopdraget.
 
Ahaaa! Då förstår jag hur man tänker! :)
Jag var alltså inne på "tungfrihetsmissbrukarlinjen" ... :crazy: Tur att min häst har trångt i munnen, jag skulle nog välja en "rak" stång ändå, pga det.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 053
Senast: Elendil
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 430
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp