Bukefalos 28 år!

Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Jag kan bara konstatera om kim kardashian har blivit ett ideal så förstår jag nu att många unga tjejer är lättpåverkade av ideal. Men jag antar att det finns flera ideal som är mer eller mindre bra.
 
Jag kan bara konstatera om kim kardashian har blivit ett ideal så förstår jag nu att många unga tjejer är lättpåverkade av ideal. Men jag antar att det finns flera ideal som är mer eller mindre bra.

Tanken slår dig först nu att unga tjejer (och inte bara unga tjejer, i stort sett alla är ju påverkade i viss mån) är påverkade av rådande skönhetsideal? Inte vid något av alla andra tillfällen då det påpekats genom åren? Googlade "skönhetsideal" och det här var första träffen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5486617
 
Fast det är det enda sättet om du möter en ny människa. Och i och med urbaniseringen blir det fler korta möten. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att folk inte lägger mer tid på hur de ser ut med tanke på hur mycket fördelar du får av att se rätt ut.

* Lättare att få bra jobb
* Lättare att hitta partner
* Fördelar i vardagen

mm mm
Det är till att ha en stor övertro på yta i det här påståendet.

Jobb och eventuell karriär får man genom utbildning och genom att "göra ett bra jobb", inte via utseende så länge det inte handlar om modelljobb.
Kan du peka ut relevanta fördelar i vardagen som kommer med att passa i hop med ett visst idealutseende enligt din definition?
Och vem är egentligen så korkad att den väljer partner efter utseende enbart? Sådana förhållanden brukar inte bli långvariga...
 
Det är till att ha en stor övertro på yta i det här påståendet.

Jobb och eventuell karriär får man genom utbildning och genom att "göra ett bra jobb", inte via utseende så länge det inte handlar om modelljobb.
Kan du peka ut relevanta fördelar i vardagen som kommer med att passa i hop med ett visst idealutseende enligt din definition?
Och vem är egentligen så korkad att den väljer partner efter utseende enbart? Sådana förhållanden brukar inte bli långvariga...

1) Ditt påstående angående utseende och jobb stämmer inte
https://www.svd.se/utseendet-spelar-roll-nar-du-soker-jobb

2) Angående utseende och partner val.
Det räcker att den "delvis" spelar roll för att du ska få fördelar.

3) Fördelar i vardagen
- Bättre bemötande från kollegor, bekanta och främlingar
- Bättre service i kontakten med företag och institutioner. (restaurangbesök, kollektivtrafik, bibliotek etc)
 
Jag kan bara konstatera om kim kardashian har blivit ett ideal så förstår jag nu att många unga tjejer är lättpåverkade av ideal. Men jag antar att det finns flera ideal som är mer eller mindre bra.
Ja, för problemet är ju verkligen att en är lättpåverkad och inte att en får idealen nerkörda i halsen vart du än vänder dig. :banghead:
Till exempel har den här tråden som handlar om objektifiering av kvinnor nu spårat ur till att handla om hur du bör se ut för att vara sexig, lyckad och lycklig.
 
Ja, för problemet är ju verkligen att en är lättpåverkad och inte att en får idealen nerkörda i halsen vart du än vänder dig. :banghead:
Till exempel har den här tråden som handlar om objektifiering av kvinnor nu spårat ur till att handla om hur du bör se ut för att vara sexig, lyckad och lycklig.
Men jag tycker att tråden faktiskt lyckats besvara sin egen fråga...

Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?
Svar - nej, tyvärr.
 
Ja, för problemet är ju verkligen att en är lättpåverkad och inte att en får idealen nerkörda i halsen vart du än vänder dig. :banghead:
Till exempel har den här tråden som handlar om objektifiering av kvinnor nu spårat ur till att handla om hur du bör se ut för att vara sexig, lyckad och lycklig.

Kvinnor är dock lättpåverkade. Hero har rätt i det. Sedan får du förvisso idealen nerkörda i halsen men det är bara att lära sig att hantera.
 
1) Ditt påstående angående utseende och jobb stämmer inte
https://www.svd.se/utseendet-spelar-roll-nar-du-soker-jobb

2) Angående utseende och partner val.
Det räcker att den "delvis" spelar roll för att du ska få fördelar.

3) Fördelar i vardagen
- Bättre bemötande från kollegor, bekanta och främlingar
- Bättre service i kontakten med företag och institutioner. (restaurangbesök, kollektivtrafik, bibliotek etc)

Från artikeln i SvD:

”Men skönhetsmedaljen har också en baksida. De så kallade sköna får inte mer kärlek, är inte lyckligare och mår inte bättre än andra.”
 
I den här tråden är det väl snarare män som visat sig vara lättpåverkade i så mån att många av dem köper idealets bild av vad som är snyggt.

Att se rationellt på verkligheten kallar inte jag lättpåverkad. Det är kvinnorna som låter idealen påverka deras självbild med bullemi, anorexia och psykisk ohälsa till följd. Männen tar idealen för vad det är och gör vissa anpassningar för att vinna fördelar.
 
Att se rationellt på verkligheten kallar inte jag lättpåverkad. Det är kvinnorna som låter idealen påverka deras självbild med bullemi, anorexia och psykisk ohälsa till följd. Männen tar idealen för vad det är och gör vissa anpassningar för att vinna fördelar.

Jag har hållit mig utanför tråden och läst i det tysta, men nu kan jag inte hålla mig längre.

Åh herregud :banghead:
 
Att se rationellt på verkligheten kallar inte jag lättpåverkad. Det är kvinnorna som låter idealen påverka deras självbild med bullemi, anorexia och psykisk ohälsa till följd. Männen tar idealen för vad det är och gör vissa anpassningar för att vinna fördelar.

Hur är det att se rationellt på verkligheten att anse att kvinnor idag är snyggare än på 70-talet? Det handlar ju enbart om ideal!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp